|
|
|
|---|---|
|
När man startar bilen så lyser ibland laddningslampan 0,5-1min för att sedan släckas. Hjälper inte att varva motorn för att för den att släckas snabbare. Har mätt upp att när laddningslampan är tänd laddar den inte, men när den är släckt är laddningen bra. Är det laddningregulatorn/kolen som börjar bli dåliga? Eller vad kan det annars bero på? Bilen är en 320i e46 -99 | |
|
Troligen kolen i laddningsregulatorn som är dåliga. Det går att byta bara kolen men det är lite pill. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Lösa kol kan du köpa hos t ex. Frejs bildelar (de har även hela regulatorer och utbytesgeneratorer om det skulle vara aktuellt). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om kolen är slut borde den inte sluta ladda även under färd/tomgång och inte bara vid uppstart? Behöver man plocka bort generatorn för att komma åt att byta kolen, alternativt hela laddningsregulatorn? |
|
|
Kolen är troligen precis på gränsen - så det kommer att bli värre och till slut laddar den inte alls. Jag bytte laddregulatorn på min tidigare E46:a (320i-99) och det var lite pilligt då man inte ser så bra, men jag gjorde det med generatorn kvar och arbetet utfördes på garageuppfarten. Jag lossade luftburken och styrservooljebehållaren (lossade från fästet och vek undan med slangarna kvar) för att få mer plats. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.