AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
9.518

X3 2.0d -11 (F25) vibrationer och ryck i ratten vid full rattutslag

ca
4
carlb
X3 2.0d -11
Tjena, modell enligt rubrik, ca 13500 mil. inga anmärkningar på besiktningen, men upplever nu att det rycker och vibrerar i ratten vid fullt rattutslag, när man t ex backar eller parkerar, dvs endast vid låga hastigheter (jo man har ju sällan fullt rattutslag på motorvägen :)

Någon som har en idé om vad det kan vara?

tack på förhand!
Hej där!

Har precis samma fenomen på min f25:a, också en 2011 2.0d som har gått ca 11700 mil. Känns som att den typ skulle vara diffspärrad eller nåt. Den hugger/rycker i drivlinan när man svänger i låg fart, t.ex vid utfart från en korsning. Känns inte rätt helt enkelt...

Tycker även att min drar mycket bränsle, åtminstone mycket mer än angiven förbrukning... Ligger och snittar på ca 0,75 lit/mil. Undrar lite ifall dessa två saker har ett samband?

Någon som vet vad det kan vara?
ca
4
carlb
X3 2.0d -11
Nu fick jag svar på var det var. Fick byta kardanaxel fram. Som tur är gick det på min begagnatgaranti. Vågar inte tänka på vad en sådan grej skulle kosta annars.

Vad gäller din förbrukning skulle jag inte tro att den är relaterat. Jag hade inga sådana problem. Kan komma ned till 0,6 efter lite längre tid på motorväg.
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Din förbrukning är definitivt inte relaterat till problemet med vibrationer.
Det kan jag garantera eftersom min bil har inte problem med vibrationer men
drar precis lika mycket 7,5. Jag tycker det är lite mer en vad står på pappret men jag är nöjd ändå. Kör med 19 tum icke Rtf däck.
ca
4
carlb
X3 2.0d -11
Det visade sig att problemen inte försvann. Nu är fördelningslådan bytt också men problemen kvarstår. Nästa steg är att byta diff fram. Tur att försäljaren tog på sig det då jag bara haft bilen i 6 månader.
Hittade dom felet? Har samma problem med min nu..
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej! Samma fel ned minnx3, hur löste ni det?? Med vänlig hälsning, jw tacksam för er återkoppling!

// JW
ca
4
carlb
X3 2.0d -11
Hej, den fördelningslådan de bytte till hade samma defekt. Efter att den byttes ytterligare en gång försvann problemet. Jag fick det som sagt på garantin men har man ingen sådan kvar kan det sticka iväg prismässigt, över 50-60k skulle jag tro :(
För mig va de nå elektronik som hängt sig så efter kalibrering av längdmoments modulen så funkade de
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.