|
|
|
|---|---|
| Tjena har en e30 cab med m50b25 motor. Skulle gärna vilja ha lite mer ös i den, jag vill ha det så billigt som möjligt så vad finns det för altenativ ? Hur mycket klarar kopplingen å växellådan? . Jag nöjer mig med 250hk , tyvärr så har jag ej råd just nu så kom inte med dyra förslag haha :) tack för svar! | |
|
250 hk är svårt att få ur en M50B25 utan överladdning. Byt motor till en M52B28 och montera M50-insug och S50-grenrör och mappa bilen så hamnar du mellan 200-250 hk. Det blir nog billigast om du ska sugtrimma. Vilken låda sitter på nu? |
|
| Jag har ju nästan 200hk just nu men det känns så alldeles för lite :) vet faktiskt intw va de sitter för växellåda har precis köpt bilen. Vad menar du med överladd ?? 300hk kanske hade varit bättre... tror intw 50-60hk skulle göra så jättemkt skillad:) tack för ditt svar. | |
| Överladd är när du skickar in laddtryck med hjälp av en turbo eller kompressor. Vill du ha 300HK med den motorn du har nu så är det ditt enda alternativ. | |
|
Enklast kanske att skicka ner en M3 E36 motor Men om din E30 är konverterad till M50B25 så går den ju rätt bra |
|
| Jag har åkt runt i 300hk nu de senaste så ca 200 känns inte sådär jättebra haha. M3 motor låter väldigt dyrt haha :) borde väl finnas nåt annat altenativ ? :) | |
| Alltså om du inte vill överladda, inte vill byta till en m50b28 och sugtrimma för att det ger för lite samt tycker att byta till en m3 motor typ s50 för mellan 20 och 30k så finns det tyvärr inga andra alternativ :) | |
| samt tycker att byta till en m3 motor typ s50 för mellan 20 och 30k är för dyrt så finns det tyvärr inga andra alternativ var vad jag tänkte skriva :) | |
| Ok jag vill alltså inte byta motor, så det enda altenativet verkar vara att överladda? Vad innebär det, är de turbo eller?? :) tackar för era svar !! :) | |
|
Jag har ju redan svarat på den frågan. Vet du inte hur överladdning eller turbo fungerar ska du nog låta bli. Annars har du mycket att lära. Finns hundratals trådar och info om hur man turbokonverterar en M50B25 om du googlar lite. Google om du inte hittar dit: Länk Video på youtube där PPF bekskriver steg 1 turbokonvertering av M50 med oöppnad motor |
|
| Oj haha , såg att du hade skrivit det nu :) får väl bli turbo i framtiden då :) men hur e det med koppling å växellåda ? Jag gissar på att dom inte klarar av den kraften... har inte kollat på videon än men skriv gärna ifall ni vet va de e för turbo mm. Som jag behöver. :) | |
|
I kalkylen med turbo bör du också ta med följande - Bilen blir olaglig att köra - Upptäcker försäkringsbolaget att bilen är trimmad vid en olycka får du troligen (!?) problem med försäkringen. - Du kommer inte att kunna besiktiga bilen. I stort sett den enda möjligheten är att montera bort turboinstallationen inför varje besiktning Kraftöverföringen håller nog om du kör med "insidan" av huvudet. Gillar du att göra "svatrta steck" i asfalten, att drifta eller att alltid vara först vid rödljusen kan det bli problem. Läs på riktigt ordentligt om hur man gör en turbokonvertering. Det är väldigt mycket mer att besluta och veta än vilken turbo du behöver. När jag turboladdade min SAAB 99 i mitten av 70-talet blev jag tex överraskad av att stora delar av turboinstallationen blev ljust körsbärsröda när jag "låg på" ett tag. Och 800-1000 graders värme kan ställa till med mycket problem under huven om man inte tänkt till innan. Är man inte så kunnig om bilar och inte är van att meka så är det mycket bättre och billigare att köpa en bil som biltillverkaren redan "trimmat" från fabriken. Tex någon av BMWs M-bilar. Och har man "inte råd just nu" eller inte har sin ekonomi under god kontroll så är det bäst att åka standardbil. Att "trimma" själv kostar nästan alltid mycket pengar om det skall bli bra. Och man kan på goda grunder påstå att det blir mycket dyrare än vad man från början tänkt. Per L |
|
|
Tack per för ditt svar !även fast jag inte har tillräckligt med kunskap om turbo så vet jag ändå lite, jag vet mycket väl att det intw går å besikta osv Jag vill inte hålla på å sladda med den utan bara känna på hästarna när jag trycker på gasen , därför vill jag endast ha ca 250-300hk... jag är själv lite mekkunnig och vet många som kan hjälpa mig med bygget, dock känner jag att jag inte orkar med ett bygge så jag tror nog det är bäst att man köper en färdig motor med turbo... vad tror ni en m50b25 med turbo kan kosta ?????. Sen så har jag en annan fråga , är det laddet som styr effekten ? Om en bil är mappad med säg 1.1bar kan man då sänka laddet utan att behöva mappa om den eller hur är det??? :) |
|
|
Svårt att hitta en motor som "bara" är byggd för 300hk när man får nästan det dubbla för samma peng. Skulle tro att du kanske kan hitta en snikbyggd men komplett motor för 20'. En välmappad motor går bra med sänkt tryck. Nöjer du dej med 300hk håller det bra med E30 drivlina. Även om man svinar på. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.