|
|
|
|---|---|
|
He! Jag har en BMW 318 -02 med N42-motorn. Bilprovningen har nu underkänt den pga följande felkoder: • P0011 Insugskamaxellägestiming (A) - för tidig (bank 1) • P0341 Kamaxelgivarkrets "A" område/prestanda (bank 1 eller enskild givare) Med min egen BMW skanner 1.3.6 får jag följande felkoder: • DME 2731 Inlet camshaft control • DME 2781 Camshaft sensor, intake Jag har gjort följande felsökningsåtgärder: • Bytt kamkedjestäckare till den nyare modellen • Skiftat plats på vanos solenoiderna • Skiftat plats på kamaxelgivarna • Rengjort kontakterna till kamaxelgivarna och solenoiderna Det blir samma felkoder (2731 och 2781) efter detta. Jag tycker att koderna borde ha ändrats till avgassidan om de hade berott på givare eller solenoid. Jag kan inte märka något fel på motorns gång. Avgasvärdena var också bra på bilprovningen. Någon som har någon ide’ om vad det kan vara för fel? Tacksam för all hjälp eftersom jag får körförbud om 3 veckor. | |
|
Hej Jag har också haft felkod p0341 på min fd 318i -02. Jag flyttade runt och bytte solonoider, givare och kamkedjesträckare samt kontrollerade att kamkedjan ej kuggat över utan att koden försvann Felet var förmodligen i det ställbara kamkedje drevet på insugskamaxeln Jag fick bilen genom besiktnigen genom följande trixs : Dra ut kontakten till solonoiden för insugskamaxeln, då genererades en annan felkod i stället för p0341 som ej var med på bilprovningens lista 2012 Håkan E |
|
|
Hej Håkan Kul att du svarade för jag läste faktiskt dina inlägg om att försöka få bort denna felkod. Hade du någonsin inne bilen hos BMW för felsökning? Vet du om det går att hitta någon lista på de felkoder som bilprovningen inte godkänner? Jag gillar den innovativa iden att skapa en annan felkod för att dölja denna. Kom du på det själv eller fick du tips från någon verkstad? Fast helst skulle man ju vilja veta vad det är för fel. |
|
|
Hej jag tror att insugskamaxeln ej hinner ställa in sig rätt vid start, men justeringen fungerar sen under drift, Pröva att ge lite gas vid start så varvtalet överstiger 3000 rpm, jag fick ingen felkod då Jag hade bilen inne på felsökning på BMW ,men de kunde inte fastställa med säkerhet att felet låg i kamaxeljusteringen Och jsg ville inte kosta på ett byte som kanske ej fixade felet Googla på felkoder bilprovningen eller gå till deras hemsida så hittar du listan Trixet kom jag på själv Jag sålde bilen med detta fel till en bilhandlare Du kan söka reda på nuvarane ägare och höra hur man fixade felet , regnr TDL828 lycka till Håkan E |
|
|
Någon föreslog att kedjan kan ha kuggat över. Men även om det bara har kuggat över 1 kugge så borde man väl märka detta på motorgången? |
|
|
Lite ny information. Jag gjorde som Håkan föreslog i tidigare inlägg och varvade upp motorn till ca 3000 rpm direkt när man startar. Håkan har rätt det blir inga felkoder då. Vid en vanlig start kommer felkoderna varje gång. Om man startar med högt varvtal och sedan släpper gasen så sjunker varvtalet till ca 500 rpm och motorn blurrar till lite innan varvtalet lägger sig på 700 rpm och motorn går väldigt jämt och bra igen. Dock blir det felkoder igen efter en sådan start. Om man däremot ser till att varvtalet inte sjunker ner under 1000 rpm så blir det inga felkoder. Nån som kan dra några slutsatser med hjälp av denna informationen? Helt klart är att de två felkoderna hör ihop. Antingen får man båda eller ingen. Verkar också som det är vid låga varvtal som man får dem. |
|
|
För ett par år sedan hade jag problem med att motorn ibland bara dog. Det gick dock alltid starta den igen. Problemet försvann när jag bytte vevaxelgivaren. Det intressanta är att jag hade felkoderna 2731 0ch 2781 redan då plus några andra fel. De andra felen försvann när jag bytte givare men 2731 och 2781 var kvar och har varit kvar ända sedan dess. Sensorn jag bytte till var inte BMW original. Kan det vara så att det är denna sensor på vevaxeln som orsakar felkoder som mer pekar på kamaxelgivare? Eller också hade jag något mer fel än vevaxelgivare redan när jag bytte den. Skulle helst inte vilja byta vevaxelgivare igen på chans för det innebär att man måste plocka bort insuget och en hel del andra grejer för att komma åt denna. |
|
|
Jag har nu haft bilen hos Mekonomen. Deras enda ide' var att byta kamaxelgivaren på inloppssidan. Ok, jag får väl köpa en orginalgivare från BMW och testa. Men jag har inga större förhoppningar att det kommer hjälpa. |
|
|
Kamaxel sensorn är nu bytt till en original från BMW. Detta hjälpte ej. BMVW säger att felkoderna kan bero på sträckt kedja. Att byta kedja kostar ca 17000 SEK. Någon som känner till någon DIY för byte av kamkedja på N42-motor? |
|
|
Hej jag jag upprepar mitt råd : min gamla Bmw(TDL828) är fortfarande i drift, tag kontakt med bilfirman eller den som köpte den av dem och hör hur de löste problemet. Namn går att få via transportstyrelsen. Håkan E |
|
| Jag har nyligen köpt en likadan bil med nästan identiskt reg nr (831) med exakt samma problem och felkoder. säljaren påstod att det bara var att byta kamaxelgivare och besikta men det ser jag nu att det bara är att glömma.... | |
| Jag har nu lyckats laga min bil. Det var sträckt kamkedja och söndriga plaststyrningar till kedjan. Bmw ville ha 17000 kr för jobbet så jag valde att göra det själv. Man kan känna på kedjan och den övre kedjestyrningen genom påfyllningslocket till motoroljan. Felkoderna är nu borta. | |
| Grattis PerH! Det var roligt att höra - ska kolla om det är samma fel på min! Hur låste du kammarna vid kedjebytet eller behövdes det inte? Har kollat efter kamlås men har inte hittat! | |
|
Jag köpte kamaxelverktyget från www.vidaxl.se för 769 SEK. Man måste tyvärr även plocka bort sumpen när man byter kamkedja eftersom man måste kommer åt att ställa in balansaxlarna. Detta innebär att du också behöver ett motor-ok för att hålla motorn när du sänker ner bärramen för att kunna plocka bort sumpen. Delarna köpte jag billigt från www.bildelaronline24.se. Du behöver kamkedja, nedre drevet för kedjan, ny bult till vevaxelskivan, nya bultar till vanos-enheterna, plaststyrningarna till kedjan, ventilkåpspackning, oljesumpspackning. Du behöver även några o-ringar till magnetventilerna i front av motorn samt till röret för oljestickan. Dessa kan du köpa från BMW. Köp även Haynes reperationshandbok så att du vet hur du ska göra. Jag kan lova dig att det är några timmars jobb. |
|
|
Ojojoj - stort tack ska kolla... |
|
| Är det något du skulle åta dig att göra för ersättning? Du har ju kunskapen, dokumentationen och historiken? | |
| Det var kedjespännaren som gått sönder i småbitar så nu vart den ersatt med en ny. Ny kamkedja med när vi ändå höll på. Besiktad ua - inga mer felkoder - gick på 3500:- inkl arbete och delar samt ny olja och oljefilter. | |
|
Grattis, det var ett sjukt bra pris. BMW ville ha 17000 för att byta min kedja. Vet du om man hade bort oljesumpen när man bytte kedjan? Får man fråga vilken firma som gjorde jobbet? |
|
| Vet inte om oljesumpen togs bort... Bilen var inlämnad en hel vecka i alla fall. Tillberga Autopartner i Västerås - En bilverkstad hos Autoexperten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.