AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.813

Ni som äger/ägt en 520D-2011..omdömen

Sida 1 av 2
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Vad tycker ni om bilen helt enkelt? Jag har en 523iA-07 automat just nu som strular med tändspole, spridare, ojämn gång m.m..funderar på att byta till en F11 520D nu och hoppas att den motorn är mer drift säker :/? Har ni haft många bekymmer med era dieslar ?
Kikar på bilar med ca 10000-11000 mil på mätaren..

Skriv gärna vad ni har för tankar / erfarenhet!

/Martin

//BMW-För dig som älskar att köra
Jag jobbar på BMW och det byts en hel del turbos och kamkedjor nu på N47 motorn som sitter i 520d.
Senilsson - är de nya turbona fixade eller kan man räkna med ras igen om x antar mil/år? Vet att du de bytt ena turbon på min 525d..
Vågar jag inte svara på ärligt talat, den nyaste bilen vi bytt på var en -11
_m
274
_martin_
Är du det något man ska räkna med.. Vad är det frågan om...
känns som dom gamla modellern bara gick och gick!? Finns det inga motorer som är drift säkra i bmw nu..eller ska man behöva räkna med dyra haverier oavsett motor alternativ..??

/Martin

di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Hmm, känner igen det där.

Bytt både turbo (10500mil) och kamkedja(11500mil) på min bil senaste året. (N47-2011)
_m
274
_martin_
Di99dajo:
Kostnad på det var?
Inget som bmw tog på sig?

/Martin

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ajaj, låter inget bra.

Jag som tänkte behålla 320d till 20.000 mil, men det kanske är smartare att sälja innan den slår över 10.000 mil.. :-/
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Inget blir bättre, ur hållbarhetaperspektiv.
Att en turbo rasar efter 10000mil, på en diesel.. Är det 1972 ,igen?
Hållt på med motorer byggda före 50tal till 2015
.det går i vågor. Men ett antal saker konstruktörer kunde "tidigare", verkar bortglömt idag. Exempelvis kamkedjedrivning. Att överhuvudtaget behöva byta en sådan innan vevlagren och annat som rör sig i olja, är ett misslyckande.

Det sparas milliliter bränsle på bekostnad av hög oljeförbrukning, hög reservdelsåtgång och höga omkostnader.
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Turbon betalades av BMW premium selection garantin.(PS) Värde 25000kr
Kamkedjan betalades av PS eller BMW goodwill, eller om det var enligt den återkallelse som nu pågår. Jag betalde inget förutom hyrbil då. =) Värde 45000kr
Kan faktiskt tillägga att idag har BMW Sverige tagit på sig kamkedjebytet på en 520d från 2011 som rullat 16800 mil, så hopp finns helt klart för er som drabbas.
Annars hade jag själv inte vågat köpa en diesel BMW som rullat så långt att maskineskadeförsäkringen inte täcker eventuella större haverier.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Alla dieslar, eller "bara" de fyrcylindriga?
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
"Slänger in" att kollegans -12 520d EDE turbo rasade efter 7500mil.

Mvh Thomas
_m
274
_martin_
Jag tror att jag behåller min 523iA M-sport ett tag till..känns som att det är lite att byta ner sig till en snålt utrustad 520D med manuell låda... Måste bara få bukt på ojämna gången..

/Martin

Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
@ Senilsson
Hur diagnostiserar ni behovet av kamkedjebytet?
Sträcker sig kedjan så att spännaren går i botten och motorn "rasslar", eller hur kommer man fram till att kamkedjan måste bytas?
/ Rickard
Som du säger så är det ljudet vi går på, det är ett väldigt typiskt rassel-ljud som uppkommer när kedjan sträcker sig och spännaren går i botten.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
@senilsson - går det att (hyggligt) enkelt mäta upp kedjesträckaren för att se hur mycket kedjan "har kvar"? Var går isf gränsen? Och hur långt ut är sträckaren när allt är nytt?
Bra fråga! Jag sköter mitt arbete bakom en skärm så jag har ingen större koll på de tekniska detaljerna, men jag kan fråga en tekniker imorgon om jag får lite tid över.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Kan bara bekräfta det senilsson angett, samma hos lokala bmw verkstan.

SucK.
34
Håkank
Audi A6 Avant 45 TDI
Martin
Skulle nog akta mig för att byta från en bil med 6:a till en med diesel 4:a. Har aldrig haft någon bil med 6:a men är inte så impad av gången på min 520 D. Mitt mål är att ha en 6.a nästa gång men 530 är ju så dyr. i övrigt är 520:n en underbar vägbil, nästan så man längtar till en långresa. Har varit ganska gnällig på mina bägge 520 (en 2011 och en 2014) men efter att ha kört V70 D2 som hyrbil efter en krock inser jag skillnaden. Kvaliteten på BMW:n lever inte upp till priset tycker inte jag och vibrationerna från hjulen är väldigt irriterande (finns trådar om det) annars en jättefin bil. En 530 D är nog en ännu underbarare upplevelse.
_m
274
_martin_
Jag provade en 520D och jag håller med om att jag gillar gången betydligt mer i bensinaren. Jag försöker nog laga upp min bil och sedan behålla den..kan ju inte påstå att jag är missnöjd med men nya modellen lockar ju pga utseendet :)!
Tyckte du att Volvons gång var snällare än BMW´s diesel?

/Martin

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.