AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.067

Styla en BMW 318i E46 årsmodell 2000 ?

Da
17
Davve123
Bmw 318i e46 -00
Hejsan alla ni där ute det är nu så att jag varit och köpt mig en BMW 318i E46 årsmodell 00.
Går nu i mina tankar att börja styla bilen typ byta baklampor och blinkers och små saker har redan bytt till BMW M Fälgar. Men då till frågan är det värt att lägga ner pengar på bilen eller bör jag bara nöja mig och åka som den är ?

Tack för svar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gratulerar till bilen!

I ärlighetens namn så är det faktiskt bara du själv som kan svara på den frågan! Det är du själv som avgör vad man vill lägga pengar på, samt hur man gör det! Vissa köper säsongskort för hockey, vissa åker skidor och andra köper prylar till sina bilar :-)

Men om du undrar om du någonsin får tillbaka pengarna du lägger på att styla en bil så är svaret nej. Det är i princip endast för din egen skull du gör det.

Det viktigaste tipset jag har är ju att ha pengar till att hålla bilen i fint och fullt fungerande skick! Denna enkla sanning försvinner ofta någonstans på vägen så att säga och glöms bort. Dock så blir man skarpt påmind av det när bilen går sönder och man har vant sig vid den och behöver den i princip varje dag och det finns inte några pengar att reparera den för.

Ett bilägande är dyrt, dessutom så kommer utgifterna stötvis och det är ofta lite större summor när något händer. Därför är det egentligen rimligt att lägga undan pengar varje månad till oförutsedda bilkostnader, för det är inte en fråga om de uppstår utan när.
När man väl har en grund för att underhålla bilen korrekt så kan man se sig om efter lite förbättringar man vill göra på den.

Man får dessutom prioritera i rätt ordning. Det är bättre att byta ut de där hårda bakelittorkarbladen och de där blankslitna slicksen än att köpa nya baklampor :-) Eller att göra ett oljebyte istället för den där diodlampan :-) Jag tror du förstår vad jag menar!

Nu har alla olika smak, men en E46 kan se riktigt läcker ut om den fräschas upp med eftertanke. En lagom sänkning, snygga fälgar (verkar redan vara fixat), och får heller inte glömma bort en trevlig och sober inredning. Kanske ett M-Sport paket exteriört? Val av baklampor och blinkers beror väl lite på bilens färg (och smak också). Tex en söndersliten tyginredning ser trist ut, då skulle jag börjat leta efter en sådan i första hand (bytte själv ut hela min halvtrasiga gråa tyginredning med helsvart läderinredning i min E34 - fast det tog ett tag innan jag hittat alla delar).
Da
17
Davve123
Bmw 318i e46 -00
tack för detta underbara svar håller med dig när man väl får det förklarat för sig tack så mycket.
har du tips vart man kan få Tag i inredning ?

MVH David
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag plockade ihop min inredning från många olika håll som tex Blocket, Tradera, annonser på AutoPower, Returbilen och ett annat självplockningsställe, laga.se/bildelsbasen.se med flera.
Da
17
Davve123
Bmw 318i e46 -00
Okej tack så väldigt mycket :)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag tror på att teorin om hel & ren, dvs samma som vid anställningsintervjuer :) Dvs se först till att allting fungerar på bilen, och att allt trasigt är bytt. Ta sedan itu med renhetsbiten, interiört och exteriört.

Men efter det tycker jag absolut man kan - med billiga medel - styla upp sin bil så den dels blir trevligare att äga, och även betingar ett högre saluvärde.

Jag håller på med en Clio Sport -01 precis nu i samma anda, köpte den för att frugan behöver en bil för att övningsköra med - men den här rackaren är ju svinkul! (172 hk/1110 kg..)
Bilen var allmänt sjaskig, men med några hundralappar på färg, stickers/emblem, ventilhattar, vax, originaldetaljer osv börjar den se riktigt frän ut!

Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.