|
|
|
|---|---|
| Hej. Jag har en 520d 2009 som har gått 11500mil. Vid senaste service (BMW-s verkstad) fick jag tips att planera byte av bromsbelägg fram och bak. Datorn i bilen visar 26000km fram och 24000km bak. Varför ska bromsbelägg bytas!!!!!! Deras svar blev- Ja,ja ..de slits mycket snabbare i sånt slitet läge. Vaaaaa?????? Vad tror ni om detta? Ska jag boka en tid? | |
|
Plocka bort ett hjul och se efter hur mycket det är kvar i verkligheten. Sedan har du en slitagevarnare som sitter på vänster fram och höger bak. De larmar för verkligt slitage. Mvh Jonas B |
|
| Min visar 1800km kvar på mina frambromsar och med tanke på att jag kör ca 10 mil om dagen så bör min larma vilken dag som helst. Dvs jag tycker du kan köra vidare tills den visar ca 2-3000 km och sedan boka en tid några veckor framåt. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det ingen som gör en visuell inspektion numera!?! Jisses... Jag dubbelkollade vad som ingick i en "allmän kontroll av bilen" och baserat på den listan så behöver man inte ens ta av hjulen för att bocka av alla punkter på den listan. En lämplig kontrollpunkt hade ju varit att ta loss däcken och göra en visuell kontroll av bromsdelarna (skador på damask, kärvande bromsok, läckage samt visuell inspektion av kontroll av tjocklek av både skivor och belägg). Men det görs tydligen inte numera. Punkterna i den listan täcks mestadels av en besiktning. Och nej, bromsbelägg "slits inte snabbare i sånt slitet läge". Vad är det för förbannat skitsnack? Låter ju mer som kedjan Economy Lube som lurade kunder och hittade på att alla möjliga vätskor behövde bytas (bromsvätska, kylarvätska, styrservoolja) fastän det inte behövdes... |
|
Köp en uppsättning bromsklossar att ha på hyllan när det är dags. Typiskt "bra att ha" om du ändå ska ha bilen några år. Mvh Jonas B |
|
|
Hur kan bromsbelägg vara en typiskt bra att ha grej att ha på hyllan, jag kan inte se det.. Så fort slits de inte vid normal körning. Det är inte banracing det pratas om. Antingen har man koll på hur mycket belägg de är kvar genom att kolla vid däckskifte eller om man har någorlunda öppna fälgar så går det att se från utsidan.. Eller så kör man tills slitagegivaren slits av, och byter rubbet då... Men när givaren går så har man fortf bra god tid på sig att beställa hem vilket inte tar mer än ett par arbetsdagar.. Man måste verkligen bo off ifall man måste bunkra reservdelar.. |
|
|
Det verkar mer som de flesta ( dock inte jag) inte kollar någonting på bilen längre utan förlitar sig totalt på service och hjulbytare. Förr larmade den faktiska givaren straxt efter hälften av belägget. De på E60/61 larmar när det är helt slut och då ÄR det bra att ha hemma även slitagevarnaren som då blir kass. Men det är ju klart att skiter man helt i det och förlitar sig på vad servicen säger behövs ju inte detta. För min/vår del är det ännu bättre då jag fixar detta själv, min svåger och hans dotter som alla har lika dana bilar och har för avsikt att byta i tid utan att behöva vänta på delar som ska tas hem. Mvh Jonas B |
|
|
Att verkstaden rekommenderar byte redan nu beror på att många förare inte vill åka in en gång extra och verkstaden räknar med att beläggen kommer vara utslitna innan nästa service. Det är lugnt att åka vidare tills beläggen verkligen är slut men många förare vill inte det. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.