|
|
|
|---|---|
|
Hej, på min Cooper D-08 har s/s slutat fungera pga av "low brake vacuum pressure". Det har M-bilar i V-ås konstaterat. Dock behövde de göra mer felsökning gör att konstatera varför. Är det någon här dom skulle kunna ha en idé vad det skulle kunna vara? Jag vet inte ens vad det är vacuum i bromsarna... 😛 Mvh Stefan | |
|
Intressant, jag har en 316d som har liknade fel. Har haft en återkommande felkod, som jag tror heter "48b4 brake pressure sensor" eller nåt, i kanske 1½ år.. På senare tid har även en annan kod för samma sensor dykt. Jag har tidigare sökt på internet, på svenska forum men även internationella, utan att hitta något vettigt. Bromsservon använder vacuum för att fungera. Jag antar att sensorn övervakar undertrycket för att du, när motorn stängs av automatiskt, inte skall förlora bromsservoverkan. Den lilla rackarn, givaren alltså, sitter på servodelen, under huvudbromscylindern. Rätt så illa till för att komma åt. Den är rätt liten, ca 30x30x15 mm (upskattat, var kanske ett halvår sedan jag studerade dess läge) kanske men kostar runt 1500 spänn tror jag. Det enda som tycks påverkas är start-/stopp funktionen, så jag har inte bryr mig om att åtgärda felet... Mvh, Björn |
|
|
Hej, tack för svaret! Väntar fortfarande på tid hos BMW för felsökning... /Stefan |
|
|
På min tycks det ha varit sensorn. Bytte till en begagnad och nu funkar det som sig bör. 4AFA och 48B4 hade jag som återkommande felkoder. Hoppas du redan "fått fart på" din bil =) Mvh, Björn |
|
| Fick besked av att det var en backventil av BMW idag. Byte nästa vecka så får vi hoppas att det ska fungera igen .. . | |
|
Nope, det blev inge bättre. Nu ska bilen in för femte gången, yey! Är inte direkt imponerad av verkstaden . . |
|
| Hmm, nu är det tydligen vakumpumpen som är trasig. Bara 10000:- för att byta ink. felsökning... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.