|
|
|
|---|---|
|
Min 320d har blivit klen på låga varv och tar mer bränsle än tidigare. Har fått felkoder 48FE -Insugsluftgivare orimlig signal 4862 -Luftsystem luftmassa i förhållande till AGR-massaflöde, sannolikhet När jag läst ut insugstemeraturen vid kall motor var den 85 grader C och även samma på laddluftstempen Vid varm motor fick jag 91 grader på båda Någon som vet hur man mäter senasor och kablage, värden och vilka pinnar? När jag kopplade bort MAF sensorn ligger temperaturen kvar på samma. | |
|
Jag fick någon liknande felkod på min 320d 2011. Mätte ingenting då utan jag bytte MAF sensorn direkt och nollade felkoderna. Bilen gick som vanligt sen och felkoderna kom inte tillbaka. Finns original på ebay tyskland för runt 1400kr. Min hette "Bosch 0281006093" |
|
|
Ok, tack för info :) Jag har samma nummer. Testar samma procedur och har beställt på ebay. Ca 1600kr med frakt till onsdag. Mekonomen 3658kr |
|
|
Jag bytte MAF sensorn men det blev ingen skillnad. Lämnade in den och bytte insugslufttempsensorn har jag för mig. Sen har den gått bättre och snålare. Jag har kvar min gamla sensor om någon behöver köpa 2015-11-11. 6000mil |
|
|
Mätte du temperaturen efter insugslufttempsensorbytet? |
|
|
Jag lämnade in den. Hade inget bra verktyg för diagnos. På verkstaden körde de diagnos och bytte insugstempsensorn tror ja det var. Behöll sensorn men har aldrig hittat var den sitter |
|
| Ok, den sitter efter intercoolerslangen, precis under gasspjället. | |
| Ok, den sitter efter intercoolerslangen, precis under gasspjället. | |
|
Ok jag får kika på det när jag är hemma. Har ställt av bilen för tillfället. Har du haft liknande problem? Ser ut att vara den som är på denna bild. Länk Till Volvo kan man ju köpa Vida Dice, "samma" som verkstäderna använder. Finns motsvarande till BMW? |
|
|
Den på bilden är det. Har liknande problem just nu, Jag kör med Carly gen2 och deras App. Hade 77 grader när bilen är kall, tycker inte att bilen drar mer bränsle eller känns slö Har dessa felkoder: Air system, air to EGR mass flow plausibility Code: 004862 Air flow sensor Code: 003FF0 Intake air temperature sensor signal Code: 003F70 Intake (reference signal for air mass meter) Code: 004BC6 Air flow sensor Code: 004BC2 Någon som har någon susning? Vad ska det vara för motstånd på insugstempsensorn, jag mäter ca 850ohm i rumstemperatur. |
|
|
Nu har jag satt i en ny insugstempsensor och kan konstatera att den gamla var trasig. Utläser ca 8,5°c när utetempen är 7,5° vid lugn körning. Bilen känns även piggare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.