|
|
|
|---|---|
| Är det någonnsom har koll på om man kan eftermontera oljesticka på N52-motorn? Jag litar inte på elektroniken helt enkelt. Är på en 80-100mils resa nu och slog i 3dl för att "toppa upp" innan avfärd. Efter ett par mils körning varnade plötsligt bilen för att den ville ha en liter till. Antingen har den alltså haft några deciliter under min-nivån en tid, eller så fanns risk för att jag skulle överfylla den. Oavsett jävligt olustigt. Antar att N52B25 som jag har är till delar lik föregångare vad gäller motorblocket, så gissar jag att det finns något pluggat hål för oljesticka. Någon som har koll?? | |
|
Jag hoppas också att nästa generation motorer har oljesticka. Vill kunna se rent fysiskt. Det räddade min motor då jag kunde se att stopp i vevhusventilationen gjorde att nivån varierade kraftigt. Att ha en oljesticka är en enkel teknik att verifiera nivån. Berätta för säljarna att ni vill ha tillbaka den. Det är enkel logik Byt inte ut en enkel säker metod mot något komplext som kan gå sönder och göra att motorn skär. Vill gärna ha information om det går att eftermontera i någon modern motormodell. Får väl försöka hålla liv i E39:an tills de tänker om eller (hemska tanke) byta bilfabrikat. |
|
|
Min E60 har det. Jag kollar inte nivån på den, däremot känner jag på hur fet oljan är och hur mycket skit som känns mellan fingrarna och färgen. Mobreyvippor har jag haft i jobbet i 30 år, de funkar fint tycker jag iaf. Finns t o m på min E24. Mvh Jonas B |
|
|
Vill bara klargöra att jag däremot inte gillar longlife vad gäller olja, därför byter jag var 1000 mil. Då hinner det heller inte gå åt något nämnvärt. Byter inte bil så ofta och vill hellre vårda det jag har för att säkra transporter. Har funkat bra so far och jag är inte purung....... Mvh Jonas B. |
|
| Är inte var 1000:e mil lite överdrivet kort intervall med dagens moderna oljor? | |
|
Oljan är billig i jämförelse till vad som kan hända. Gör allt hemma/på jobbet. Då är det en billig investering i bilens framtid om jag ska ha den i ca 10 år. Sedan är det ganska fort gjort med ett oljebyte. Alla gör vi vad vi tycker är ok. Har även plockat ner/bort några swirlflaps på några E60 dieslar och sett vad det kan göra eller ställa till med. Just därför valde jag 3.0 liters sexan utan swirlflaps som i och för sig är enkelt att plocka bort. Mvh Jonas B. |
|
| Brynet: har din bil sticka? Vilken motor har du? Kan du slänga upp sista 7 i chassinumret på din bil så jag kan kolla hur det ser ut på realoem. | |
|
Yes, med oljestickan. CT66323 den har 3.0 liter sexan. Mvh Jonas B |
|
|
Länk Så här ser det ut. Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.