AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
9.476

Fälgrengöring - Ett tips

Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Hej!

Provade det mesta utan resultat (Sonax fälgtvätt, rubbing, autosol, prickbort, thinner, svinto..) På väg att ge upp hittade jag ett tips om vanlig ugnsrengöring (Mr Muscle). Det gjorde underverk!!

Tänk på att använda skydd (gummihandskar, andningsmask och skyddsglasögon)!!

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
Fan va grymt de blev:-0
Är det ungrengöraren du anv?
Va kostar den?
Räcker 1 flaska till alla 4 hjul?
Det där ska jag nog ta och testa på vinterfälgarna, där har jag i princip gett upp alla försök att få dom riktigt fina med vanliga medel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på hur starkt det medlet är, bör man nog undvika att använda det på fälgar man är riktigt rädd om.

Jag använde ett starkt fälgrengöringsmedel en gång (kommer inte ihåg märket men det var gjort för fälgar) och märkte att färgen blev märkbart mattare efter tvätten - blev bättre efter vaxning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Flaskan kostar runt 40-50 kronor och räcker till fyra fälgar utan problem.

Som Johan säger, detta medel är väldigt starkt. Lämpligt på insidan fälg där annat inte fungerar som en sista utväg...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, det blev ju faktiskt galet rent! Kul och grattis till ett bra jobb!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis till dig. Bra inlägg!

Läste på nån info kommunen skickade ut att det är bäst att stå på en gräsmatta alt grusad plan eller ännu bättre ha tillgång till oljeavskiljare om möjligt för att inte blanda joxet med dagvattnet som hamnar i våra dricksglas en dag?:-)

Lärde mig att "lika löser lika" och det jag provade var varmt vatten och maskindiskmedel upplöst i det. Sprayade på i ett par omgångar med fem minuters mellanrum, det löste upp smutsen både i innerskärmarna och på insidan av fälgen sen tog jag löddrande svinto så var det borta.

Som Johan B mycket riktigt skriver, har man en gång vaxat eller lackskyddat fälgarna behöver man bara en mild bioavfettning eller liknande för att smutsen ska hålla sig borta. Fälgrent är rätt dyrt och även det behövs ibland handskar och "klädnypa över näsan...

Mvh
Asken
Fråga: Hur "elakt" är ugnsrengöring mot gummi? Aluminumlegeringar (chassidelar)? Plast? Bussningar? Gummibälgar/manschetter tex vid styrinrättning/kulled?
Ugnsrengöring fräter på aluminium. Det gjorde den på ramen av aluminium på min ugnslucka när jag rengjorde ugnen senast.
Kan bara instämma i vad Jörgen L skriver. Ugnsrengöring är starkt alkalisk och är därmed döden för aluminium.

/Lennart
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det innehåller kaustiksoda aka propplösare.

Går att läsa om folk som kört det i motorn motorn...

Mvh Asken
Kan rekomendera

Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag använder alltid Sonax fälgrengöring o när det inte har hjälpt vanlig kallavfettning (1g/år vid byte). Vet inte vad som är minst farligt, men fälgrengöringen använder jag alltid vid tvätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.