|
|
|
|---|---|
|
Glad Valborg på er! Om jag har fattat rätt så betyder 1444 att inga felkoder på vänstra motor halva och 2222 trasig lambdasond på höger sida? Kan man rengöra lambdasonden eller är det bara att köpa ny? Jag har precis fixat insugsgummit med flytande packning, satt i 12 nya stift, nya fördelarlock, nya bensinfilter,nya slangar vid filtret, jag bytte även alla slangar in motorrummet, även vakumslangarna. Jag har även rengjort och smörjt båda spjällmotorerna. Jag får den bara att gå på en cylinderbank. När jag drar ut eml kontakten på förarsidan dör bilen, lossar jag kontakten på passagerarsidan händer ingenting. Jag har tändning på båda sidorna, jag har endast kollat med en tändinställningslampa. Jag har testat att byta plats på luftmassemätarna, bränslepumpreläna, databoxarna och tändspolarna men felet följer inte med. Jag har läst ganska många inlägg, tex vad F1 power, peake mfl har skrivit. Tacksam för lite input. Hälsningar Tobias | |
|
Lambdasonderna skall bytas vid 8.000 mil enligt BMW. Byt båda. 1444 - inga fel för cylinder 1-6 dvs hö sida. Om du har gnista vid stiften så verkar det som om du inte har bränsle i cylindrarna! Kontrollera en spridare på den felande banken att den öppnar samt att du verkligen har tryck i bränsleledningen. Har du kopplat allt rätt? Bytt slangar, Med EML kontakten menar du kontakten (stor) som ansluter datakortet, den får du inte lossa med ström/spänning på dvs när motorn går! //Peter |
|
|
Hej Peter. Kolla bränsle trycket. Skall jag göra det vid bt-regulatorerna? Hur? Jag har bytt plats på både reläerna och slangarna vid filterna utan skillnad, så det borde kunna vara en av regulatorerna. Kan man byta plats på dom? Sen angående kontakten så tror jag att jag skrev fel, jag menade Lmm- kontakterna, men det är kanske lika illa. |
|
|
LMM kontakterna är, som jag förstått, de vanligaste att använda för kontroll av motorhalvorna. Du kan skifta bränsletrycksregulatorerna med varandra. Svåra att få ur "railsen". När du sätter i dem igen så använd Vaselin på o-ringarna så glider de lätt på plats utan att skadas. Vaselin förordas av BMW. Hur är det med kontakterna till pulsgivarna och sensorerna på tändkablarna sitter de i rätt kontakter. Samma sak med vakuumventilerna till bensintanken, alldeles strax framför kedjespännaren på hö sida är de rätt kopplade? Sitter bränslefiltren i rätt riktning,så du inte vänt ett filter åt fel håll? //Peter Edit: stavfel |
|
|
Gött! Mer saker att kontrollera ;) Jag bytte plats på lambdasonderna idag, rätt trångt... Felkoderna är oförändrade. Jag skall tillbaka till bilen imorgon för fortsatta felsökningar. Men man har börjat tvivla om man har satt ihop allt rätt. Insugspackningarna vill man helst slippa göra om. |
|
|
Vilka lambdasonder skall jag köpa? Några tips? 850 har väl bara 2st efter kattarna? Eller??? När jag googlar på numret som står på lambda sondern får jag upp en massa märken men inga som ser ut att passa. Ntk kba 16693. Vad har den för oem nr? Nu går bilen på alla cylindrar, jag kan även gasa fullt! Jag får dock fortfarande stompkod 2222 så jag tänkte köpa nya lambda. |
|
|
Uppdatering. Jag bytte plats på BT -regulatorerna och bytt lambda sonderna . Fortfarande 1444 och 2222 vid stomptestet. Jag börjar bli rätt uppgiven. 2222, problemet sitter alltså i vänster cylinder sida, förarsidan? |
|
|
När jag hade mekat runt insugen så råkade jag växla kontakterna för vevaxelgivaren och givaren för cylinder 12 alltså samma sida som du har felkod för. Motorn startar då endast på höger sida (cyl 1-6). Prova att växla dessa kontakter, de sitter under droppskyddet under oljepåfyllningslocket, vä sida. //Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.