|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte en 316 Ci E36 -95 som jag tänkte ha som pendlar bil då jag pendlar 16 mil om dagen. Nu när jag har haft den i 1½ vecka så känns det som att den inte är så jätte bensinsnål. Tankade full tank i måndags och för varje dagsresa (16 mil) så försvinner kvarts tank (15L antar jag) Åker 15,5 mil motorväg i 110km/h och 0,5 mil stadskörning. När jag åker motorväg så visar förbrukningen ca 0,6-0,7 vid plant körning och aldrig går över 1L även i uppförsbackar. Det känns att den borde dra typ 10-12L per dagsresa men det går åt ca 15L. Jag trodde att en full tank räcker i en vecka (5 arbetsdagar) men det räcker bara i 4 dagar. Är det normal förbrukning? Har kollat lufttryck i däcken och det ligger på 2,5 bar, alla hjul snurrar fritt, nyligen servad med olja, oljefilter och luftfilter. | |
|
Börja med att skriva upp mätarställning vid varje tankning och antal liter så du får riktiga siffror. |
|
| Hej. Jag har en 316Ci Automat och min drar ca 1.0 - 1.1L/mil. Trodde också att den skulle vara lite snålare men icke. Kollar man här på modellguiden på forumet ska den tra 0,76 (tror jag det var) | |
| I stan kanske, men inte landsväg! | |
|
Jo jag kör mest landsväg |
|
|
Måste ju vara nåt fel, eller så kör du alltid 130+? M43B19 i E46 318i går ju riktigt snålt, lätt 0,6 landsväg (lite mer motorväg). |
|
|
Förstår inte hur folk kör.. Jag snittade 0.64 blandad med 316 Compact -00, rekordet var 0.53 vid långkörning. 325an snittar 0,75-0,80.. och då har jag riktiga urladdningar ibland. 1Man ligger på drygt 0.80-0.95 |
|
| Jag kör 70km/h sträckor och 90km/h sträckor bevakade med kameror så det blir ingen buskörning | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.