AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.926

Några frågor om N42-motor och byte av vevhusvent

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,

I tidigare tråd oroade jag mig lite för blårök som dyker upp sporadiskt.
Tips från coacherna här är att kolla vevhusvent. Jag får nog ta o byta den.

I samband med det, så tänkte jag byta ventilkåpspackning. Och det är där jag har en fråga.
Denna packning verkar inte ha några småpackningar för skruvarna, likt på 330'n jag bytte förut.

Däremot fattade jag som att det är bra att byta O-ringar till tändstiftsrören --> Länk

Det är alltså 8 stycken? 4 av en dimension, och 4 av en annan? Men hur lossar man tändstiftsrören och byter dessa, nån som vet/har gjort?

När det kommer till detta, är det då samtidigt bra att byta O-ringar till vacuum-pumpen? Jag har inget läck där, men är det lättare att göra om ventilkåpan är av?
Nr21 är väl kitet man ska ha? ---> Länk

Tar emot alla tips jag kan.
Vevhusventbyte är inte så många slangar men insug måste bort va, svårt?

Sista frågan: Vilken glidbana är det för kamkedjan som är i plast och brukar vara dålig och som man borde byta, är det nummer 3? --> Länk

Ursäkta många frågor.

/a

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får köpa hela skruven med packning har jag för mig.
Tändstiftsrören lossas enkelt när ventilkåpan är av.
Vevhusventialtionen måste insuget bort. sitter två skruv underifrån som är lite besvärliga att komma åt, sedan är det lite pyssel att få ihop det igen vevhusventilationen ska ju krokas fast under insuget. Men det går.
Notera att du kan köpa den billigare EU varianten utan isolering och flytta över isoleringen om den är hel (knäpps bara av ) till den nya, den isolerade är mycket dyrare och det är samma artikelnummer på plasthuset /vevhusventilationen inuti.

Det är lättare att byta oringen när kåpan är av men är den tät rör den inte.
Det går rätt smidigt att byta den även med kåpan på om man plockar bort "pappen" på torpedväggen bakom motorn.

Vet inte direkt vilken glidskena som är mera dålig än nån annan, den du hänvisar till går att byta har jag för mig men lite pillrigt jag lossade den när jag skiftade sensor till valvetronicen om jag inte minns fel.
den motor jag rev ur var det fullt av skenbitar i tråget från ett tidigare ras men inte lätt att säga var de kom ifrån.
Noterat att jag försökte bryta sönder liknande glidskenor från en MB, det var stört omöjligt i princip "plasten" var otroligt stark

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hasso, tack snälla för din input.

/a

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.