|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har en 320i årsmodell -99 som går hackigt på låga varv och vid tomgång. detta händer inta hela tiden utan lite då och då, ena dagen kan den gå bättre än den andra. när detta händer känns det som bilen bara har 30hk, den klarar inte av att varva mer än cirka 5000rpm. sen kan man slå av bilen och starta den igen och då går den bättre. när man kör så går bilen ryckigt under 2000rpm men när man kommer över det går den bra. har bytt bränslefilter, tändstift och kamaxelgivare. efter bytet av tändstift så gick bilen fint i nån vecka sedan tillbaka till de dåliga. likadant när jag bytte kamaxelgivaren, då gick den bra i några dagar men återgick till de dåliga igen. har släckt några felkoder men två återstår och dom är: E3 bränslejustering bank 1, gränsvärde överskridet E4 bränslejustering bank 2, gränsvärde överskridet alla svar uppskattas, tack på förhand Mvh jonas | |
|
Drar den någon olja? Min bil: Länk |
|
|
Har liknande på min på min 316 compact -01 ryckig på låga varv och svarar dåligt på gasen, på höga varv går den hur fint som helst, jag får dock inga felkoder. Låter som det kan vara tändspole eller lmm på din med dom felkoderna |
|
| ja även vevhusventilation är ett vanligt fel, antingen igenkleggat eller någon sprucken slang, kan tänka mig att även det kan ge dom felkodernna | |
| Nej ingen olja vad jag har lagt märket till | |
|
Kan kanske vara så att ventilkåpan läcker ut olja till tändstiften som blir feta och då vill bilen kompensera med mer bensin men till slut blir det för fett och bilen dör. Eller som Barkis säger. Min bil: Länk |
|
| Har du kollat tändstifften? | |
| Tack för svaret barkis, en tändspole är bytt, borde man inte få fram en felkod om lmm är trasig? | |
| Han verkar få felkod på "lambdaregleringen". Vi vet dock inte om värdet är för högt (för snål blandning!) eller för lågt (för fet blandning!). Steg ett är att kolla detta. | |
| Har bytt alla tändstift men tycker inte att dom gamla var nå feta | |
| Okej Dawwe, hur kollar man om de är för snål eller för fet blandning? | |
| tydligen så kan samma felkoderna vara många saker på dessa bilar, mäter luftmassemätaren fel så blir lambdavärdena fel, prova att dra ur kontakten till luftmassemätaren och se om ryckigheten försvinner | |
|
LMM ger inte alltid felkod! Skulle tippa på LMM men kolla även lambdasondernas funktion! Köp INTE billig "pirat-LMM" (om det blir aktuellt att byta LMM) för de brukar fungera lika dåligt/sämre som den trasiga du redan har...det är enbart "original", Bosch eller VDO-Siemens som du kan lita fullt ut på när det gäller LMM! Tändspole brukar ge felkod och har nog inget med att bränsleblandningen är fel... Är bilen modifierad med t ex. sportluftfilter? Om så är fallet - släng bort det för det förstör LMM! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Exakt vilka stift bytte du till? Finns bara två (tre) stift som fungerar 100%:igt till den motorn: NGK BKR6EQUP Bosch FGR7DQP (och FGR7DQI - irridiumversionen på DQP, lite längre hållbarhet: dock svårt att få tag på...) Andra stift kan fungera ett tag för att sedan börja strula. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oj bra fråga, tror de va NGK ja bytte till, vet dock inte om de var exakt dom du skrev eller inte. Glömde skriva att ja var ut på en brygga med bilen i förrgår och kännde då att ena lambdasonen som sitter mitt under bilen var lite lös, drog åt den så gott som de gick (väldigt trångt att komma åt) och då gick bilen bra i en dag sen sedan blev den dålig igen. Bilen gick dock bra den dagen även innan jag drog åt lambdasonen så vet ej om de gjorde nån skillnad eftersom den gick dåligt dagen efter |
|
|
Bakre sonderna (de efter katalysatorerna) är bara "diagnos-sonder" som kollar om avgasreningen fungerar. De påverkar inte bränsleblandingen men "varnar" om avgasreningen inte fungerar - då kan det bli felkod och även tänd "gul-motorlampa" i instrumentpanelen. Så den bakre sonden bör inte påverka motorgången. Har bilen sportluftilter? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nej ingenting sånt som sportluftfilter eller liknande | |
| Om jag drar ut kontakten till lmm när bilen står på tomgång låter det som att den går jämnare, sen när ja stoppar tillbaka kontakten så blöddrar bilen i nån sekund sen dör den | |
| Ryckigheten försvinner dock inte om man kör med kontakten utdragen | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, jag jobbade flera månader med återkommande (intermittent) motorlampa, där den kunde vara släckt en vecka i sträck eller mer, för att sedan tändas. Gick illa på tomgång, varvet hoppade upp och ned och nålen på varvräknaren var orolig och droppade ibland och bilen nästan storknade, för att sen "hämta igen". Gick hur fint som helst på högre varv och landsväg. Min erfarenhet av detta är att dessa bilar (316ti i mitt fall) är sjukt känsliga för tjuvluft. Ville därför bara nämna det - har du dubbelkollat insugsbälg (sprickor) eller resonansbox och slangar rent generellt? Tjuvluft, ack så liten, verkar kunna få dem att bli riktigt oroliga på tomgång. Bara ett tips/chansning. |
| Har kollat igenom slangen efter lmm mer såg inga hål eller liknande, bilen beter sig precis som du säger fast motorlampan har aldrig lyst i mitt fall | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.