|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, När jag sitter i bilkö (tomgång) en längre stund så har det hänt att jag sett i backspegeln att när kön släpper och man ger lite gas för att komma iväg så ser man en hyfsat stor "puff" med rök från avgasröret. Lite blåaktig rök. Så försvinner det när man kör. Även när jag startade upp och trampade till lite på gasen utanför Ica kom en puff. Varvade lite, men kom inte nåt mer. Händer då och då och jag tycker han tar lite olja. Servade (insp 1) för två veckor sen och redan flämtade gula oljelampan till ett par km på väg hem idag. Bes i april godkända värden. 14.000 mil. Nya stift, ny lambda. Inget som luktar/droppar. Inga varningar, drar snällt, regelbunden o jämn tomgång. Tips? |
|
1: Igentäppt vevhusventilation. 2: Slitna kolvringar/dåliga cylinderlopp. 3: Slitna ventiltätningar. Mest troligt är det 1:an. |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Mjaha ja.. Om det var 2 eller 3 känns det som att röken borde vara mer frekvent. Även under acceleration etc. Ser inget sånt. Bara som sagt "puff" när man stått en stund och sen börjar köra. Tack för svar TP. Får fundera lite till och bevaka detta. |
|
Skulle nog säga precis samma som TP. Det blir ett större vakuum när man står på tomgång och gasspjället är stängt, än om det är mer öppet - därav kan det sugas in mer olja då. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tackar dig också för konmentar Johan, alltid guld värt. Låter logiskt när jag tänker på det. Jaha, vevhusvent på en N42... Då ska insuget bort misstänker jag, för att byta cyklon? Bytte vevhusvent på 330'n, det var väl inget jag skulle vilja göra igen men nu lutar det väl åt en sån operation även på lilla pendlarbilen då. Svårare denna gång således. /a. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.