AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.377

Ojämn bromsverkan både fram och bak (E36 316i Compact -97)

Bo
6
Bobby97
316i Compact -97
Jag var och besiktigade bilen, och fick då tvåor på detta:
Färdbroms: Ojämn bromsverkan både fram och bak
Bromsrör vänster bak, yttre, rostskadat
Bromsrör längsgående rostskadat

Bromsvärdena såg ut såhär:
VF: 1,4 HF: 0,7
VB: 0,4 HB: 1,1

Besiktningsmannen sa att det troligtvis beror på luft i bromssystemet, men vad kan det annars vara?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara mycket men förutom luft i systemet är det troligt att oken kärvar.
Har du tur räcker det med en ordentlig rengöring och uppsmörjning av dem.
Har du otur kan du behöva renovera dem med nya kolvar och tätningar eller köpa utbytesok (alt. bättre beg. från skroten).

Jag har gjort ett GDS-reportage som ligger under "Gör-det-själv" som visar hur du renoverar oken - inte så svårt men tar lite tid om man vill måla oken då färgen måste torka.

Om du skulle behöva, har jag beg. ok till framaxeln som är bra att ha som renoveringsok (då kan du renovera dem och byta direkt mot de som sitter på bilen).
Dessa kan du få till ett bra pris.
Kan ev. renovera dem åt dig men det kan vi ta i "Powerpost/PM" i så fall...

Börja med att lufta och gör rent/smörj upp oken och gå sedan vidare från det om det blir aktuellt.

Har du bromsskivor eller trummor bak?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bo
6
Bobby97
316i Compact -97
Tack för svar!

Går det att testa/märka själv om oken kärvar, eller måste den lämnas in?
Ursäktar dumma frågor, då det här är första gången jag stött på problem under mitt korta körkortsliv (mao oerfaren).

Det är trummor bak.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla hur friktionsytan ser ut på bromsskivorna - är de slitna över hela ytan (även baksidan) och om skivorna som misstänks kärva inte blir varma när du kör, är det sannolikt inte kärvande ok.

Är skivorna och beläggen slitna eller fräscha?

Jag skulle börja med en luftning (kanske t om. läge att byta bromsvätskan som skall göras vart annat år, men som MÅÅÅNGA verkstäder fuskar med) och se om det hjälper.
Du behöver ju ändå byta en del bromsrör...och då måste systemet ändå luftas.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bo
6
Bobby97
316i Compact -97
Tack! Ska ta och kolla upp det till helgen när jag har tillgång till garage. De såg jämnt slitna ut när däckbyte gjordes, men det var ju inte under speciellt kritisk undersökning.

Kan nog nästan tänka mig att det är dags för byte av bromsvätskan, då förra ägaren gjorde det mesta själv...
Exakt, och jag håller alla tummar för att problemet löses genom luftning, men vill ändå ha koll på vad det annars kan vara.
Bo
6
Bobby97
316i Compact -97
Eftersom jag har dålig koll på det här, så undrar jag om det är relevant att handbromsen fungerar jättebra? Den var det absolut inga problem med enligt besiktningsmannen (jag satt med vid bromstestet, då det var första gången bilen besiktigades i min ägo).
Fr
86
FreddanO
525i Touring -01
Nej, det är inte relevant.
Handbromsen funkar så att när du drar i den så läggs två stycken handbromsbackar an i centrum på bromsskivan så att säga. Du kommer förstå vad jag menar när du byter skivor bak någon gång.

Handbromsen har absolut ingenting med övriga belägg, bromsrör, eller ok att göra.
Fr
86
FreddanO
525i Touring -01
Här ser du hur det ser ut:
Länk
Bo
6
Bobby97
316i Compact -97
Okej! Tack för svar!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Eftersom jag har dålig koll på det här, så undrar jag om det är
>> relevant att handbromsen fungerar jättebra?

>> Nej, det är inte relevant.

Njaaaa, fast i det här fallet är det till viss del relevant då det är bromstrummor bak på denna modell (fast det ger inte så fantastiskt många ledtrådar utan man måste ändåså börja felsöka).

Men det var en bra länk som FreddanO skickade där de med bromsskivor kan se hur det ser!

Men som sagt, oavsett så behöver man demontera bromsarna bak för vidare undersökning och då ser man ändåså skick på både bromsbackar, bromscylinder, den självjusterande mekanismen och annat smått och gott som sitter där.

Även fram är demontering och inspektion det första steget som måste göras.

Det kan vara bromsbelägg vars friktionsyta lossnat, det kan vara bromsbelägg som har slitits rejält ojämnt, det kan vara kärvande glidpinnar till bromsoket, det kan vara murkiga bromsslangar som agerar som en strypventil, det kan vara kärvande kolvar inuti bromsok, det kan faktiskt vara totalt sönderrostade bromsrör som också agerar strypventil, det kan vara internt läckage i tex huvudbromscylindern (lite långsökt då jag är osäker huruvida det är ABS eller inte och hur bromssystemet är uppdelat - men är det bromstrummor så brukar man sätta en tryckreduceringsventil till de bakre bromsarna), läckande bromscylinder där bak, slitna/trasiga bromsbackar bak, bromsbackar som lossnat från sina fästen där bak, fullständigt uppslitna/sönderrostade bromstrummar bak, osv, osv, osv, osv, osv, osv

Sen kan det också vara luft i systemet :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.