|
|
|
|---|---|
|
Hej, Alltid vart inne och läst här men aldrig haft någon anledning till att registrera mig fram tills nu. Har en BMW 530D - 2011 som jag ägt i 2 år nu. Till en början var allt skit bra och jag var mer än nöjd över effekten! Men mycket vill ha mer! Blev tipsad av en polare som optimerade sin bil hos AK-tuning? Har kikat runt lite och dem har en seriös sida och en facebook sida där dem laddar upp lite bilder.. bland annat en Nissan GTR? Vad tror ni om detta? Enligt dem så kör dem endast på OBD, inga ingrepp i ECU-boxen? Var i kontakt med någon där och dem verkade sköna och trevliga. Fick ett pris på 2800;-. Om någon mer har erfarenheter så höj gärna upp handen :) // | |
|
Är det denna produkten? Länk Den ändrar bara gaspedalmappningen och gör möjligen att bilen känns piggare (bättre gasrespons), men den ger ingen extra effekt. I stort sett samma upplevda effekt får du genom att ändra till sportläget med driving mode-knappen (om du har en). Hittade ingen motoroptimering på deras hemsida, tyckte 2800kr lät väldigt billigt för det. |
|
|
Hej Wiberg! Nej, nu hamnade du lite fel hehe.. Jag syftade på aktuning.se Något motor optimerings företag. Inga gaspedaler, hade en sådan i min Mercedes en gång i tiden.. gjorde fan ingen skillnad! // |
|
|
Ah ok. :) Googlade bara AK tuning. Nu har jag kollat. Har ingen erfarenhet av företaget i sig, men visst gör de ett ingrepp i ECUn. De laddar ner ny mjukvara i den. All trimning kräver antingen en box eller ny mjukvara, ny mjukvara är klart bättre men man ska vara medveten om att det syns om BMW skulle vilja. På en bil med utgången garanti spelar det generellt ingen roll, men det är bra att veta om. |
|
|
Hehe nu märkte jag också att man hamnar fel om man googlar det. Tror att min garanti löper ut snart då eller så har den redan utgått! Då blir det garanterat optimering :) Återkommer med hur det blir. Tack för hjälpen. // |
|
|
Hej mrbmwpower Är det inte så att när/om BMW uppdaterar programvaran i din bil så slutar dessa trimningar att fungera. Har i alla fall stått något om detta i andra trådar (se vtech.se), BMW "förbättrar" krypteringen så att det i princip blir omöjligt. Har du funderat på att göra som Wiberg har gjort, installera BMW:s egna trimning. PPK kommer att fungera även efter denna uppgradering och det blir inga diskussioner med BMW och garantier. Nackdelen är att det är "dyra" hästkrafter men det är original. Har själv PPK på min 530d och tycker den går bra. /mården |
|
|
Passade faktiskt på att fråga gällande hur det blir om mjukvaran försvinner. Man hade tydligen 2 års kostnadsfri möjlighet att få tillbaka mjukvaran eller återgå till original om man nu vill det. Har kollat på PPK med, men min ekonomi tillåter inte det just nu. Får se hur jag gör, men aktuning är jävligt lockande. // |
|
|
Tror det mården menar är att BMW har börjat uppdatera programvaran för att försvåra/omöjliggöra trimning genom programvaruuppdatering. Om du servar bilen på BMW-verkstäder är nog chansen stor att de gör en sådan uppdatering nästa gång bilen är inne. Edit: PPK kan som sagt rekommenderas, om det är ett alternativ. Prislappen är dock en klar nackdel jämfört med alternativen. |
|
|
Hej igen. Rätt Wiberg. Av vad jag har förstått kan man säga till verkstaden att inte uppgradera mjukvaran på bilen och då fungerar trimningen fortfarande. Men så fort som uppgradering sker försvinner trimningen och den går inte att få tillbaka. Man kan dock tydligen lägga tillbaka originalmjukvaran om den finns sparad med trimning. vtech kan tydligen göra så. Så enda "säkra" trimningen som kommer att fungera på F10/F11 är BMW:s egna PPK. /mården |
|
| Går det verkligen att säga till verkstaden att inte utföra en teknisk aktion? I så fall måste det ju dokumenteras tokigt noga eftersom kunden i stort sett frånsäger sig garantin? Teknisk aktion är ju en mildare form av återkallning, kan man säga. | |
|
Tror det går att säga till dom. Senast jag var inne så ville dom uppgradera min bil. Jag hade inte tid då så jag bad dom att vänta till nästa gång. Tror däremot att om det gäller något säkerhetskritiskt så kan man inte stoppa det. /Mården |
|
| Det går nog, haft vänner som gjort på samma sätt.. Bokat en tid på AKtuning på Lördag :) Blir spännande. Återkommer med resultat/information. | |
|
Tjenix! Nu är man äntligen hemma och utvilad.. Vart riktigt lång dag idag. Blev ett besök hos AKtuning gänget tidigt i morse. Blev bra bemött, vart riktigt trevligt, fick titta på hur allt gick till och dessutom gick killen igenom steg för steg vad han gjorde så jag kunde förstå. Var riktigt fascinerande att se. Lite kaffe och lite snack så sprang tiden iväg och bilen var optimerad. Kände direkt en stor skillnad och var nöjd redan då. Blev dock tillsagd om att det kan ta längre tid tills man märker ännu större skillnad. Så ca 70km senare började jag känna ytterligare mer kraft. Vart värt ett besök i Göteborg. Rekommenderas från min sida. De hade dessutom en riktigt fräck A6 3.0TDI parkerad där som låg omkring 330hk tydligen. Lät riktigt bra, mer som än bensinare! // |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.