|
|
|
|---|---|
|
Halloj gott folk. Bött vattenpump,viskokoppling,motorfläkt och kylare för 2 månader sen på min 525 ia e39. Bilen har gått kanon hela tiden fram tills i lördag. Låg på motorvägen ca 130-135 när det helt plötsligt började låta konstigt om motorn. Stannade och öppna huven och kände att fläkten blåste nått så in i helvete samt att det låter jävligt konstigt från motorn. Upplevde också att den blev mycket tröttare. Någon som har varit med om detta tidigare? Den visar inga felkoder. Då ljud är svårt att beskriva så filmade jag en liten film :) Mvh Dennis | |
|
Hej, Lite konstigt eftersom den är bytt, men.. det verkar som att viskokopplingen gett upp och låst sig. Är inte bra att köra med den så då fläktbladen kan lossa och slå sönder kylare ,kylarslangar osv. Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Ok tack för svaret. Det var precis det som hände för ca 3 månader. Att viskokopplingen skar och fläkt bladen flög hej vilt och slog sönder en del. Bött vatten pump också när jag hade allt isär. Kan jag ha skruvat ihop något fel kanske? Mvh Dennis |
|
|
Hej Är det en original koppling du bytt till? Min bil: Länk |
|
|
Hur känns kopplingen då om du snurrar på fläkten för hand? Slirar den med ett lätt motstånd, eller är det stumt? |
|
|
Nej inte en original köpte från bildelar24 en thermotec viskokoppling fläkten lika så. Snurar man på den känns den stumm. |
|
|
God kväll på er! Tog mig en lite närmare titt nu på bilen efter jobbet. Bilen har nu stått still sen i söndags. I söndags var den fläkten stum och gick knappt och snurra. Nu idag klappar den som fan. Den är helt ny satte ditt den i början på mars och har knappt kört 100 mill med den. Tog mig friheten och filma lite när jag ryckte i den :) . Känns som att det bara är att byta den igen. Nu till en fråga då. Hur får man tag på en sån koppling imorgon valborg? Tack för alla svaren och trevlig kväll på er! Mvh Dennis |
|
|
Ser ju helt tokigt ut det där!? Kolla Mekonomen Min bil Länk |
|
|
Ja det både känns och verkar tokigt. Kan jag ha skruvat ihop det fel? Men känns ju nästan omöjligt. |
|
|
Det finns ju inte så många sätt att montera den. Här e en bra video: Länk Tror det är ett måndagsexemplar eller dåligt märke. Kollade mekonomen men hittar fasiken ingen.... |
|
|
Nej tycker inte heller det finns så många sätt att sätta det på. Har säkert haft otur med delen bara. Får försöka ringa runt lite imorgon och se om någon har en sån. Ingen här kanske? ;-) |
|
|
Sorry har ingen på lager :) Lycka till i morgon Min bil Länk |
|
|
Hehe ingen fara. Tack som fan alla som har svarat. Återkommer imorgon hur det går och hur det blev ( om jag nu får tag i en) Mvh Dennis |
|
| Kolla runt i skroten, dom brukar ha. | |
|
Klassiskt fall av skuren o sedan havererad fläktkoppling. Tur att inte fläkten flög i bitar och skadade något! Jag har själv en dålig originalkoppling, men orginalen brukar falera så att fläkten aldrig griper in o det är mkt bättre än när den låser helt. Verkar finnas många dåliga fläktkopplingar att köpa, ofta är det fel inkopplingstemperatur på dem också! Detta är.en del jag nog skulle köpa original/eller "dyr" eftermarknadsdel. |
|
|
Köp gärna tex sachs eller behr i de högre prisklasserna. De finns på e-bay om du kan vänta några dagar från tyskland. Annars har jag en som jag köpte för ca 300:- liggandes (quality cooling). Bytte tillbaka till den gamla då den nya blåste för mycket. Antar att ingen vill ha den efter denna text ;0) Om man tappar ur lite olja blir den säkert bra. |
|
| Jag satt nån gång o tittade i ETK och TIS och det är olika inkopplingstemperatur, men när man söker på billiga delar står det att de passar till massa modeller vilket de omöjligt gör temperaturmässigt. | |
|
Tack för svaren alla! Fick tag i en bättre begagnad så länge. Då har man ifall lärt sig något nyttigt om viskokoppling :-) Följer råden här beställer en sachs nu efter helgen. Spännande det där som marin849 säger ang tempraturen. Står inget om det när man söker efter en viskokoppling. Ha en grymt trevlig helg nu alla!! Mvh Dennis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.