AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.425

Klonk i framvagn trots att allt är bytt

Sida 2 av 2
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Nu är det klart, ingen hade rätt!

Pinsamt för mig dock som förbisett en sak. Jag testade iaf det som du skrev westersund och det var inget glapp. När jag skulle resa mig upp efter testet så tog jag tag i dragstaget och tryckte ifrån...klick! " va i h-vete tänkte jag och tog ett stadigt tag och drog uppåt i staget...klick! Mina ungefär 6 mån gamla dragstag har släppt i kulleden på BÅDA sidor, helt jävla glapp. Det pinsamma är ju att jag bara legat under bilen och vickat höger vänster med poly, aldrig upp och ner. Så till ALLA er som får samma problem i framtiden, ta istället tag med båda händer och dra åt alla håll som bara går. Mailade Schmiedmann om detta och det ligger nu 2 nya dragstag på posten helt utan kostnad från dom samma dag som jag mailade dom.

Tack än en gång alla!
Är det nr 4 här Länk som du tänker på?

Min klonkar också i framvagnen, trots att stötdämpare plus fjäderbenslagring och krängningshämmarstag är bytt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Monterades dragstagen på rätt sätt då?

Bilen måste vara fullt nerfjädrad och nerlastad (vet inte exakt vikt) innan man drar åt skruvarna vid bussningarna för dragstagen - annars kommer de att vara låsta i fel läge och vridas sönder ganska omgående!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det är ju inte lätt att gissa rätt när du skrev att du hade bytt ut dom redan. :p
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Japp, nr 4. Dubbel och trippelkolla, bärarmar, nr 4 och stabilisatorstagen henke.
Har läst väldigt mycket om själva bytet, sett otaliga filmer från verkstäder och det framgår aldrig att det ska vara nån vikt på staget innan muttrar dras åt? Hehehe, näe de så klart, men tack westersund för visat intresse ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Gör du som ovan behöver du nog inte fundera på exakta vikter.

MEN spänner du fast bussningen med fritt hängande bärarm, kommer du att få mycket kort livslängd på bussningen!

Det säger sig egentligen själv då du då får en bussning som är "vriden" och satt under spänn redan innan den skall börja "arbeta".

Mvh
Johan B

fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Johan b, du menar att man ska vänta med att dra åt skruven som går genom bussningen va? För på muttern på kulleden ska man inte behöva nån vikt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Precis! (det står också i länken)
Kulleden är gjord för att röra sig, men bussningen är "fast".

Mvh
Johan B

fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Gjorde som jag gör med däcken, drar åt för hand, sen sänka ner och dra åt ordentligt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det borde fungera lika bra...bärarmens vinkel borde bli densamma vid "låsningen".

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.