AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.423

Klonk i framvagn trots att allt är bytt

Sida 1 av 2
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Hej allihopa!

Nu orkar jag snart inte mer. Det kommer ett klonkande ljud från framvagnen vid håligheter och trottoarkanter etc, känns som att hjulen ska lossna och det kan bli ett jäkla ljud. Det finns inget glapp i styrsnäckan. testat topplagringarna och det verkar inte vara fel på dom. Om jag vrider höger vänster på däcken så finns det ett spel där, men inte upp och ner så det kan inte vara hjullagret. Det skulle kunna vara K-hämmaren men jäkligt dyrt att byta om det visar vara nått annat.

Det som är bytt nyligt båda sidor: inom 8 mån

Dragstag inkl bussning
Krängningshämmarbussningar fram
Styrstag
Bärarm
Stabilisator-stag 2 ggr
Bromsskivor
Hjulinställning
Balansering av däck
Smort upp hela bromssystemet
Bromsbelägg

Nu har jag legat under den F-bannade bilen och letat och letat, lyssnat och vridit, svurit och gråtit i flera månader...snälla hjälp! :/ Väldigt tacksam för svar
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
Förmodligen stötdämparna då de börjar att ge upp inget ovanligt fel alls på dessa de brukar hålla ca 10 tusen mil sedan börjar de att klonka.
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om stötdämparna var slut borde bilen bli svajig, inte klonka. Om jag hade varit i din situation skulle jag ha bytt lagren i stötdämpartornen.

Nr 1 i den här länken:
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har upptäckt att det kan bero på grus! Ta bort bromsskivan och blås rent överallt kring navet med tryckluft, har fixat mitt klonkande flera gånger så.
Och använd andningsskydd!

___

Min bil: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått på de dämpare som sitter monterade?

Har de rullat 15-20.000 mil, är det nog hög tid att byta dem.

Har du ett spel i fjäderbenslagringarna är de definitivt inte friska!
Det kan mycket väl göra att det klonkar...

För att byta fjäderbenslagringen måste man väl ta ner hela fjäderbenet och då är det lika bra att byta både dämpare (OBS! glöm inte att även byta dammskyddssatsen!) och fjäderbenslagring och även ta fjädrarna samtidigt när allt ändå är borta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Vad är det för märke på länkarmarna och styrstagen?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Som andra skrivit så skulle jag nog satsa på fjäderbenslagringarna och dämparna.
Dämpare klonkar om returen inte fungerar som den skall. Men som Westersund skriver bör detta yttra sig på köregenskaperna. Har just byt dämpare fram pga klonk från vänster fram och tyst blev det.

Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Precis som "pbengtss" säger det beror på att grus/stenar har hamnat bakom bromsskivan. Du måste plocka bort bromsok och bromsskiva och lossa på bromssköld. Någonstans vid bromsskölden och navet hamnar grus/stenar. Lossa den, skaka lite och rengör så blir det bra. Jag hade samma sak med min bil. Det tog lång tid innan jag hittade problemet.
ar
124
arving
Att byta fjäderbenslagringen är välldigt enkelt likaså stötdämparna brukar ta ca en halvtimme per sida för att byta lagringen om man bara spänner fjädern med 3 st skidremmar. stötdämparen tar ungefärligen samma tid per sida.
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Hej alla snälla bilfantaster! tack för så många svar :)

Till er som föreslog grus, har rengjort så in i bomben där härom dagen faktiskt. Så där blir ingen affär. Känns nog som att det blir att köpa in topplagringar ändå, utförde ett test på dom, men visade inte nånting...dock var det ju inte 100%:igt. Så lagringar, dämpare och skydden förstås, jag skriver när jag bytt så får ni se om det var rätt.

Ps. Alla spindelleder är köpte genom schmiedmann...bytte ALLA i vintras.
ar
124
arving
Jag skulle nog satsa på stötdämparna är nästan 100% säker.
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Har du lossnat bromssköld?
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Ska ta ner benen i helgen, dubbelkolla innan jag beställer nått. Ja edin, bromsskölden också :)
Det som stör mig dock, är att jag inte hör nått klonk då jag hoppar på bilen. Borde inte dämparna väsnas om det är dom som e slut?
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Nej dämparna kommer inte ge just det ljudet även om du hoppar på bilen. Som Arving skriver så efter 10t mil så kommer är det vanligt att klonk ljud uppkommer från någon dämpare.
TB
1
TBell
525 Touring -03 (M-paket)
Hade liknande problem i höstas.
När jag åkte över fartgupp och trottoarer så klonkade det TYDLIGT.
Eftersom bilen passerat 15 tusen mil och aldrig bytt stötdämpare tidigare så började de frysa fast när minusgraderna kom. Vid stötdämparbytet upptäcktes att lagren till dämparen höger fram var helt slut. Efter byte till nya grejer blev det tyst och stilla igen. Skulle satsa mina pengar där...
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Har nu tagit loss benen.

Lagren var superfina, var dock lite grus, spolade rent dom och kletade ner nytt fett, verkligen jättefina nu. Provade dämparna, inga jack, inget läckage och sänkningen var jämn och fin. Gummi i botten och toppen...fina och hela. Dock så var den extra stötdämparen (nr 11 i westersunds länk) som fnöske, kunde blåsa av den från benet, lika kass på båda ben, den ska väl vara hel??? Eller är det inte så viktigt kanske?
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Nr 11 är genomslagsgummit, kan vara skönt att ha ett där om du råkar träffa ett potthål. Kostar inte många kronor. Kollade du om det var glapp i lagren vertikalt (i monterat tillstånd)?

Har du kollat så alla bultar/muttrar i framvagnen är åtdragna ordentligt?
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Genomslagsgummit var lika med noll, så det ska bytas :) Muttrar bultar, allt är kollat och dubbelkollat, k-hämmar, stag, motorbussningar tom .Förstår inte riktigt vad du menar med "glapp i lagren, vertikalt" ? Alltså om dom beter sig skumt när man vrider på ratten i monterat läge? Isf , ja...men inget skumt. Börjat grunna på en sak nu, när jag trycker lätt på bromsen vid kullerstenskörning så klonkar det inte alls. Det måste väl innebära nått?
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kulorna/rullarna i topplagret kan vara slitna och därmed glappar det i höjdled/vertikalt (i samma led som stötdämparen verkar) när topplagret är monterat, det behöver inte se dåligt ut för att vara slitet eftersom du inte kan se hur kulorna/rullarna i kullagret ser ut.
fa
50
fagerdahl
BMW E39 520i -00
Tack för snabba svar westersund.

Jaha du, så iom att mina extra dämpare var lika med noll och har vart det ett bra tag, då kanske topplagren har fått sig en jävla kyss av ett potthål och blivit sämre o sämre? Finns det inget sätt att testa vertikalt, eller är det bara att byta för att utesluta att det är dom?
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Skruvar fast stötdämparen i topplagret (utan fjäder) och montera den ej i spindeln, rör stötdämparen upp och ner, är det glapp så är det dags att byta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.