|
|
|
|---|---|
|
Har symptomet att den kan kasta i växeln vid lugnt gaspådrag (varm som kall) Men växlar fint när man drar på lite.. Lämnade in den i höstas på Bil & Motortknik så dom fick byta filter och olja ilådan, samt göra en uppdatering av mjukvaran.sen sa dom att den gick som den skulle.. men är jävligt irritersamt när man kör i köer med mycket just "lite gas och inbromsning" Är detta vanligt på dom här lådorna!? Tacksam för svar! Häggman | |
|
Nej, så ska dem inte vara. Brukar ju lösa sig med oljebyte. Fick du rätt olja i lådan? Ska vara ZF Lifeguard 6 eller motsvarande BMW OEM eller annan biltillverkare som har samma låda, typ Jaguar, Land Rover mfl. Skulle kunna testa att "nolla" adaptionen, men kan endast göras med rätt diagnosverktyg. Läs först ut vilka värden du har innan nu "nollar". |
|
|
Min magsänsla säger att Per och grabbarna på Bil & motorteknik har koll på vilken olja det skall vara i respektive BMW, på den fronten hade jag varit lugn. Jag har lite samma fenomen tror jag, jag har dock DKG/DCT låda och jag upplever att den slirar väl mycket på kopplingen vid krypkörandes och eftersom man själv vill att den skall rulla mer gasar man mer, osen kommer ketchupeffekten. Jag tycker personligen det blir bättre när man kör med bromsen, dvs helt nertryckt när man står för rött och när det blir grönt släpper man och låter bilen rulla innan man gasar. Samma sak vid krypkörning, fast då inte trycka ner bromsen helt, utan jobbar med den i toppläget så man fortfarande har dragläge och inte kliva på gasen för tidigt. Jag är själv en manuell-låda-kille och aldrig kört automat förns nu, så det har varit lite inlärning för att köra på "rätt sätt" Jag kanske tolkade ditt inlägg fel, isåfall ber jag om ursäkt :) |
|
|
Mellan vilka växlar märker du problemet? Alla eller några, typ 2-3 , 5-6 och är det endast vid uppväxling? |
|
| Har samma problem med min 320D 2010. Lämande in den för nollställning utan resultat. Var sedan inne på nollställning och ny mjukvara nyligen och jag upplever inte att det blivit bättre. Skall ge den lite mer tid för att se om den "adapterar" sig. | |
|
Tack för era svar och idéer! Är väl egentligen 3:ans växel som spökar mest. Tycker jag provat alla möjliga körstilar, men verkar inte komma överens än då. Gjorde den "klassiska" nollningen själv för ett tag sen med kickdown 30sek med tändningen på, tyckte det blev bättre men sen började det igen... Häggman |
|
|
Vet att jag läst om folk som tyckt att deras lådor kastat in vissa växlar ganska hårt. Min på min 320d -10 tycker jag det funkar bra, det är då den växlar upp från 2an till 3an den känns lite "hård". Men inget som jag stör mig på och skall tydligen vara så. Sen verkar folk lösa det problemet genom att chippa bilen och få mer vrid / hästar. |
|
|
Blir en sväng nu på lördag till Gävle på svensk Motoroptimering! :) Hoppas det blir skillnad! Häggman |
|
|
Haggman! SMO I Gävle fixade min 320d (177) och jag är grymt nöjd, blev mycket stor skillnad på trycket, men även förbrukning. autolådan trilskas också mindre. se också min tråd: Länk //Anders |
|
| Amullo, ja jag har vart in och läst din tråd förut faktiskt! :) Blev sugen på att optimera just för det jag läste på din tråd om dina positiva upplevelser av deras optimering! :) | |
| Jag undrar vad som krävs för att få sälja deras tjänst (svensk motoroptimering) , verkstaden som är återförsäljare i umeå har jag nåmligen inga bra eller seriösa erfarenheter ifrån. | |
|
Jaaaa... Jag fick min optimering gjord i Sthlm Umeåt&r. Då var det en av grabbarna från Gävle som kom ner och gjorde jobbet, de hade samarbetet mest för att få tillgång till en fast lokal med arbetsstation osv vad jag fattade det som. Kan vara samma i Umeå, men det vet jag inte. Magnus hette iallafall killen som gjorde min bil och han var väldigt trevlig, tillmötesgående och höll mig informerad med vad han gjorde, varför och hur. Haggman! Kul att ens reflektioner och tankar kan vara hjälpsamma för andra. Jag har som sagt inget med dem att göra, men med tanke på kvalitén på arbete och optimering skulle jag gärna vilja ha det! ;) //Anders |
|
|
Har optimerat bland annat frugans Ford C-Max och min förra 320D (177hk) på Svensk Motoroptimering i Umeå. Mycket belåten är jag, bra service och bilarna känns som dag och natt. Nyligen införskaffat en 530D också som definitivt ska optimeras hos dem. Rekommenderas varmt! Även testat BSR på min gamla 850 för ett eller två år sedan, mycket bra där också! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.