|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är för tillfället BMW-lös, åker omkring i en Peugeot 207 HDI 1,6 110hk. Börjar bli dags att byta olja i den. Sen tidigare har jag olja som är bland annat BMW LL-04 klassad, Aral Supertronic 0W-40 Helsyntet. Dock har den inte Peugeots klassning. Vad kan skilja mellan oljorna? Är det ändå bäst att jag köper en olja som tillsynes är likadan men med Peugeots klassning? Vänligen Johannes | |
|
den ska ha klassning för partikelfilter vilket jag förmodar bilen har? |
|
| Aral Supertronic går utmärkt till BMWs dieslar med partikelfilter så det bör inte vara problemet. | |
|
krav: PSA B71 2290 / B71 2297 |
|
|
Använd oljeguiderna på respektive leverantör av olja så blir det rätt. castrol.se valvoline.se m.m. alla har en. |
|
|
PSA B71 2290 är en Peugeot/Citroën motoroljespecifikation från 2009, och är en "low-SAPS-olja" för motorer med dieselpartikelfilter/Euro5-klassning. I grunden är det väl en ACEA C2/C3-olja som genomgått PSA:s tester. Säkrast är alltid att använda olja med rätt klassning, särskilt med DPF-system (har för mig att PSA har ett system med UREA-insprutning också... Peter And, hur gick det med "isotop-frågan" när det gäller "märkning" av OEM-klassning av olika oljor? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jo det går bra, räcker att jag vet. du borde lätt ta reda på det som läser överallt |
|
|
Peter, problemet är jag är rätt källkritisk och att det inte finns någon som har en seriös källa till sitt påstående - således tolkar jag det som en ren skröna (en av många när det gäller oljor)... Om det "går bra", ser jag fram mot mer fakta i målet - jag är seriöst intresserad av ren fakta med någon form av källhänvisning! :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tar det säkra för det osäkra och köper PSA B71 2290 klassad olja. Är ändå bara 3,5 L som behövs. Intressant det ni skriver om radioaktiva isotoper i oljor. Då jag är jobbar med radioaktiva preparat och är strålskyddsingenjör. Jag är skeptisk då utrustning för att detektera sådana låga värden som vore lagliga i olja är tämligen dyr. Dessutom skulle det bland annat krävas tillstånd för att lagra större mängder >100 liter av den oljan. Spårämnen visst, men radioaktiva nej. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.