AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.228

Motorolja Peugeot 207 HDI

ju
84
jungleland
BMW M140i man
Hej,

Är för tillfället BMW-lös, åker omkring i en Peugeot 207 HDI 1,6 110hk.

Börjar bli dags att byta olja i den.
Sen tidigare har jag olja som är bland annat BMW LL-04 klassad, Aral Supertronic 0W-40 Helsyntet.
Dock har den inte Peugeots klassning.
Vad kan skilja mellan oljorna?
Är det ändå bäst att jag köper en olja som tillsynes är likadan men med Peugeots klassning?

Vänligen
Johannes
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

den ska ha klassning för partikelfilter vilket jag förmodar bilen har?

ju
84
jungleland
BMW M140i man
Aral Supertronic går utmärkt till BMWs dieslar med partikelfilter så det bör inte vara problemet.
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

krav:
PSA B71 2290 / B71 2297

Använd oljeguiderna på respektive leverantör av olja så blir det rätt.
castrol.se valvoline.se m.m. alla har en.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
PSA B71 2290 är en Peugeot/Citroën motoroljespecifikation från 2009, och är en "low-SAPS-olja" för motorer med dieselpartikelfilter/Euro5-klassning.
I grunden är det väl en ACEA C2/C3-olja som genomgått PSA:s tester.

Säkrast är alltid att använda olja med rätt klassning, särskilt med DPF-system (har för mig att PSA har ett system med UREA-insprutning också...

Peter And, hur gick det med "isotop-frågan" när det gäller "märkning" av OEM-klassning av olika oljor?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

jo det går bra, räcker att jag vet. du borde lätt ta reda på det som läser överallt

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Peter, problemet är jag är rätt källkritisk och att det inte finns någon som har en seriös källa till sitt påstående - således tolkar jag det som en ren skröna (en av många när det gäller oljor)...

Om det "går bra", ser jag fram mot mer fakta i målet - jag är seriöst intresserad av ren fakta med någon form av källhänvisning! :)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ju
84
jungleland
BMW M140i man
Tar det säkra för det osäkra och köper PSA B71 2290 klassad olja.
Är ändå bara 3,5 L som behövs.

Intressant det ni skriver om radioaktiva isotoper i oljor. Då jag är jobbar med radioaktiva preparat och är strålskyddsingenjör.
Jag är skeptisk då utrustning för att detektera sådana låga värden som vore lagliga i olja är tämligen dyr.
Dessutom skulle det bland annat krävas tillstånd för att lagra större mängder >100 liter av den oljan.
Spårämnen visst, men radioaktiva nej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.