AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.434

E34 M5, råd och tankar.

Hejsan, ny här men tror jag lagt tråden i rätt sektion.

Jag går i tankarna att köpa en E34 M5, hittat en intressant på blocket men finns två saker som oroar mig lite grann. För det första så har bilen haft 21st ägare (inkl bilhandlare) under sina ~27 år, samt så saknas serviceboken. 2st röda flaggor i mina ögon, så därför hade jag tänkt be att få höra era åsikter. Det första jag tänker på när det är många ägare och ingen service bok är "missköt och skruvat exemplar", men det måste ju inte vara så. Vet bla. Att det finns en del bilar där man bytt ägare inom familjen flera gånger. (Var spekulant på en 528 med 8st registrerade ägare, trotts att det fortfarande var första ägaren som hade bilen, han hade skrivit den på sin firma, och sedan tillbaka på honom flertalet gånger) Även att serviceboken saknas kan ju förklaras med att bilen är gammal, inte ovanligt att boken försvinner någon gång genom åren.

Bilen i sig är Svensk såld så att beställa en carfax rapport borde ju visa huruvida bilen är skruvad eller inte.

Nej men som sagt vad tror ni, kan det vara ett bra köp eller bör man vara väldigt skeptisk?
(vet ej om det är tillåtet att länka blocket annonser, men bilen i fråga är den billigaste M5:an på blocket, 60.000kr)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
För mig är det flera varningsklockor som ringer och som jag absolut skulle kolla upp innan ett köp
- 21 ägare innebär nästan automatiskt ett flertal ägare som egentligen inte haft råd att äga och köra bilen. Hur kan underhållet av bilen ha skötts med ägare som inte har råd med bilen eller som vet att "den skall ju snart säljas"?
- 15000 mil på 27 år. Det ger 5-600 mil per år. Verkar det rimligt.
- 60.000 kr tycker jag verkar alldeles för mycket pengar (nu kommer du säkert att få många svar från M5-ägare som inte håller med).

Men kollen kan ju visa att bilen är genomärlig, med frisk motor, inte rostig, med fungerande AC osv och då kan det kanske vara ett bra köp.

Sedan behöver du ha en rejäl summa till reparationer, underhåll och försäkring. Det är inte alldeles gratis att reparera dessa bilar. När jag kollade år 2000 har jag för mig att en utbytesmotor till min -95a kostade 120.000 kr. Då alltså! Och mitt försäkringsbolag ville då ha 17.000 kr/år för en helförsäkring (jag bytte bolag) fast jag haft bilförsäkring hos dom i över 30 år och aldrig behövt anlita dom för någon skada.

Väljer jag att på KVD värdera en M5 -95 (alltså inte en -88) som gått 15000 mil hamnar värdet vid köp hos privatperon mellan 65-75.000 kr. Har bilen i stället "bara" gått 1000 mil per år blir värdet 55-65.000 kr
En -88a borde ju rimligen vara mycket billigare än en -95 (som jag valde eftersom jag haft en sådan och detta reg.nr funkade att söka med hos KVD)
Även här kommer många M5-ägare att protestera och tycka att M5or är värda mycket mer. Då kan det ju vara bra att tänka på att den dagen du skall sälja bilen så blir det troligen inte till en person som redan har en M5a!

Och sist men inte minst. Ha is i magen. Köpare av gamla M5or växer inte precis på trän

Per L
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Du kan surfa in på m5portal.com och se om det har skrivits några rader om det aktuella objektet där.
Det bästa du kan göra är att skriva en tråd på m5portal.com som
Alpinabiturbo skriver.- Där finns kunskap om alla M5 E34 i Sverige. JJG513 är av 1989årsmodell (det finns inga E34 M5-88) från början hade den Siamgrau buffelläder nu sitter det champagner läder? Med standardstolar (utbytt inredning alltså) det är inte populärt att montera standardstolar i en M5 som endast i enstaka fall har Individualbeställts med standardstolar (inte denna). Skulle du köpa den har en kompis en komplett inredning i Champagner med sportstolar.

Per L: Den som säljer en 95a med 15000mil för 65-75tkr är antingen helt pantad eller så är bilen så dålig att det krävs 200tkr för att få den körduglig. En kompis sålde en med ca 24000mil för 100tkr förra året vilket var lågt pris. Skulle bilarna kosta så lite i sverige har vi inga kvar snart. Vilket vi kanske inte har ändå, kompisens gick till Tyskland och nu för några veckor sedan exporterades en sen 95års Ascotgrün Touring.

En 95a med 15000mil som du beskriver kostar långt över 100tkr.

Vad sedan JJG513 är värd är svårare att säga, men jag förväntar mig att HD91 har informationen om den under årens lopp och kan beskriven den väl. Men från början minus för endast E31fälgar och standardstolar.

Mvh Stephan

Tack allihopa för era utförliga svar, väldigt informativa. Att man bytt ut inredningen på en 15k milare låter lite skumt i mina öron, men jag vill inte döma ut bilen helt innan jag fått en bättre uppfattning utav den.

Ska höra med dem på m5portalen om dem kanske känner till den, tack för tipset.
Pe
2.342
Per L
Stephan735i

Det är just det som är problemet med värderingar av udda bilar på en entusiastsite. Det blir lätt entusiastpriser som föreslås av entusiaster som i normalfallet inte har något med verkligheten att göra. Det hindrar förstås inte att "man vet någon som fick...." osv men man skall nog inte förvänta sig det.

Jag köpte den finaste M5 -95 jag kunde hitta i Sverige 1999 och sålde den 2003 när den gått 15.000 mil för "långt över 100tkr". Men det var ännu längre från 200tkr. Och den var lika fin när jag sålde den.

Så du får ursäkta, men att man skulle kunna räkna med att få "långt över 100tkr" för en sådan bil nu 12 år senare förefaller åtminstone för mig som orealistiska önskedrömmar.

Men jag håller med om att önskedrömmar kan vara väldigt trevliga.

Per L
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Att hitta en fin m5e34 idag 2015 är inte lätt, och de som finns är redan i entusiasthänder.

Kan bestämt säga att "KVDs värdering" här´ovan inte har något som helst med verkligheten att göra idag.

Men Per L. får hemskt gärna hitta en färdig bil åt mig till de priser han anger, hittelön utlovas till Per.

Önskedrömmar är som sagt väldigt trevliga...

Bilen i topic finns en tråd om på M5portal.
Länk

och den är inte svensksåld till att börja med.
Per L: Det är din värdering som inte har något med verkligheten att göra. Fixa fram en 95a med 15000mil för 65-75tkr så köper jag i morgon!

Kompisen fick dåligt betalt för sin 3,8-95, en annan M5 E34 ägare (svensksåld 3,6a) fick en bra bit över 100tkr för sin förra året med borttappad servicebok.

Du får ursäkta men har du inte haft något med M5 E34 att göra i 12år vet du inget om priserna och föder bara dumma förväntingar hos de som aldrig varit i kontakt med M5 E34.

Birka: Väldigt skumt det här, enligt transportstyrelsen så är den inte importerad. Ska läsa vad dem hade att säga om den på m5portalen så snabbt mitt konto aktiverats.
Pe
2.342
Per L
Den här diskussionen är ett bra exempel på tjusningen och svårigheten med sådana här siter. Det framkommer inte sällan diamentralt olika uppfattningar och erfarenheter om en fråga (vad man tycker om BILTEMA är nog det bästa exemplet).

Varje person som tycker något anser förstås med fog att den har rätt och att andra har fel eller åtminstone mindre rätt och den som inte har kunskap i frågan undrar förstås vad han skall tro på.

Svaret på en sådan fråga är att man själv måste bedöma hur seriösa olika personer som skriver här verkar vara, vad bakgrunden kan vara till att personer har skrivit som dom gör och därmed hur seriösa inläggen då kan anses vara.

Och jag har inga som helst problem med om trådskaparen kommer fram till att jag inte vet vad jag pratar om och att han därmed skall tro mer på vad andra i tråden tycker.

Per L
Pe
2.342
Per L
Failsafe

Att se om en bil är importerad eller inte verkar inte vara alldeles lätt hos transportstyrelsen nu för tiden. När jag 1985 importerade min 630CS fick jag dels ett speciellt reg.nummer (dom började då på M) och sedan stod det i reg.beviset att bilen var "Importerat för eget bruk"

Nu står det i bilregistret för min bil "Import/införsel: Nej".
Det enda som jag hittar som antyder att den är importerad är att det står "I trafik första gången i Sverige: 1987-03-09" vilket det kappast skulle gjort om den var sverigesåld med tanke på att bilen är en -76a.

I och för sig förstår väl "experten" också att den är importerad med tanke på att några 630or aldrig såldes av BMW i Swerige

Per L

Per L
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Per L., jag blev som bekant av med min m5e34 för ett år sedan, en bil som jag fick ha ifred i nära ett och halvt decennium - och därmed började jag "tro" (induktiv slutsats) att jag faktiskt skulle få behålla den.

Ingen skulle m.a.o. bli gladare än jag, om din angivna prisbild skulle stämma med hur verkligheten ser ut idag 2015.

Jag är idag fortfarande utan "hobby BMW", så du får gärna tipsa mig om fina m5e34-bilar, gärna till din prisbild. Det senare skulle ju vara helt fantastiskt...
Per L: Jag uppskattar dina inlägg och dina kunskaper. Men i denna tråd håller jag inte med dig. För min del vore det bra om det stämde. Jag hade gladeligen köpt 95an i Hellrot för 80tkr eller kanske 90tkr (10000mil) men det är bara att glömma.

Som Per skriver är bilar importerade fram till 1989 eller däromkring inte märkta import utan dessa står som ej import trots att de är importerade.

Inget konstigt med det, bara man känner till det. Fördel med JJG är att den beställdes med sidoblinkers från fabrik.

Mvh Stephan
Visa användare
24
dzbilomontageAB
Bmw 535d e61
Hej allihopa.

Har själv köpt min e34 m5.a i vintras.
Har gett 35 lappar för den, mig veterligen ett
hyfsat bra pris för en 3.8Liters.
Men köpa en m5 är som att köpa sig ett
hål i plånboken. Mitt exempel är kanske i
grövsta laget. Använder den som en vardags bil i alla väder. Har till och med barnstol i den. Tankar minst 90 liter i veckan
och när inte kidsen är med så leker man som en barn rumpa. Dyrt med bakhjul...
när jag köpte den så va den obesiktigad
pga avgas världen. Börja forska lite i det där
och kom fram till att lambdasond från en jävla CP volvo satt i avgassystemet.
Köpte ny original som ska sitta där. Nu går den som en dröm och gick igenom besiktningen med ett dimljus som lös för högt. Fixat och klart. Så man kan fråga sig varför i helvete sätter man dit reserv delar från en annan bil... den nya lambdasonden kosta 1500kr inte dyrt med tanken på att man tankar för det i veckan. Så folk som köper bilar dom inte har råd att åka, serva och ge dom rätt delar som behövs. Bör hålla sig borta.

Kör Volvo eller nått annat skit som är oftast mest i vägen.

Jag ger min m5 både "RIS OCH ROS" har trotts allt inte köpt den för säkra omkörningar. Den har gått 22.000mil men den får rätt lång semester vintertid då jag inte har döds längtan att köra den på vintern.

Så kolla noggrant när du köper en m5a
skit i hur många ägare den har haft. Är bilen
i det skicket som du tycker är bra och att
den går rätt i maskinen Så är det helt ok.

Mvh Dennis.

Det finnas bara två bilar. en ny och en gammal bmw
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.