|
|
|
|---|---|
|
Köpte nyligen en bmw e38 740 ial - 95 . Men det sprakar i högtalarna när man vrider på volymen och endast vissa högtalare fungerar. Alla kan fungera ibland. Har läst om fel på radiomodul , rivit ut att i bagaget kollat bakom cd växlare och ändan ut till plåten och lyft på isoleringen. Hittar ingenting där.. Någon som vet var denna kan sitta ? Elr vad det kan vara för fel över huvud taget ? Tack på förhand ! | |
| Vilket stereosystem har du? | |
| professional rds | |
| Om du inte hade separat slutsteg vid CD-växlaren så har du integrerad radio, dvs slutsteget sitter fram i radiomodulen. | |
| Hmm okej , där sitter ju cd växlare ytters,bakom den nån svart större box. och jämte cd växlaren mot baklampan sitter det en box till . samt en mindre box som verkar vara till telefonen. Och navi läsare ovanför allt | |
| Då låter det som du har radiomodulen bak. Har du verkligen letat ordentligt innanför vänster bakskärm? Den är inte lätt att lokalisera. | |
| Jag har verkligen letat.. Där kan inte sitta någon. Riktigt skumt | |
| Om den svarta större boxen är slutsteget kan du följa kabelstam till radiomodulen. | |
|
Okej jag ska kolla detta imorgon, men ganska säker på att det inte finns något mer. |
|
| Köpte en ny Förstärkarenhet nyligen och provade , alla högtalare och allt funkar som det ska då men efter ca 30 sek så stängs ljudet av. Startar man om stereon så funkar det igen. Steget kmr från en nyare årsmodell , så har väl något med det att göra antar jag. | |
|
Hej, När jag söker på (ungefär - årsmodell säger inte riktigt allt) på bmwfans.info ser jag att radioenheten i instrumentbrädan till utseendet påminner mycket om den radiomodul, som Kane (och jag) trodde fanns där bak. Fast denna har knappar och manövreras alltså "direkt", men den har inget slutförstärkarsteg. Istället sitter det där bak och nu har du bytt det. Så långt allt väl. Om ditt nya förstärkarsteg inte är väldigt mycket yngre än originalet, borde det fungera rakt av, utan några krusiduller. Nyare grejer är alltid bakåtkompatibla, bl a eftersom lägen som ditt alltid måste inträffa. Men om det skiljer många år emellan, kanske någon sorts programmering måste till. Även om jag inte tror att konstruktörerna ännu hunnit bli så avancerade ens på en 2005, om systemet fortfarande levde då. Och då återstår ju bara den tråkiga slutsatsen: dubbelfel. Den främre enheten inte heller frisk. Även om den tycks uppföra sig riktigt 30 sek per försök. Säger den obotlige pessimisten (=optimist med erfarenhet). :-) /Lennart PS Naturligtvis förutsatt att din nya (fast beg. ?) förstärkare verkligen är frisk. (Pessimisten igen...) DS |
|
| Okej , ja den enheten är ju från en 99a tror jag och min är 95. Om radion skulle va sönder är de ju konstigt att den inte stänger av sig med orginal steget | |
|
Köpt på skroten? I så fall har du väl garanti? Om inte annat borde man ju låta dig prova en annan enhet. Det verkar vara det säkraste sättet att ställa en diagnos. Inte för att jag vet hur noga skrotarna provar sina objekt, men en delvis fungerande förstärkare, t ex, borde lätt kunna slinka igenom, tycker jag. De kan ju inte sitta i timtal och prova allt. /Lennart |
|
| Köpt privat , men iochmed att allt funkar med det nya steget så borde det ju inte vara något fel på radion känns det som , den stänger ju inte av sig med den andra steget. Kan det vara så att man måste programera om det på något vis när man byter förstärkaren ? | |
|
Hej, Jag tror fortfarande att det är något fel på ditt "nya" slutsteg, att det på något sätt överbelastar radions utgång och på så sätt får radion att stänga av sig genom något slags säkerhetskrets. Jag tror inte att det handlar om inkodning mellan radio och slutsteg. Om det hade funnits behov av det, hade det knappast fungerat ens trettio sekunder utan. Du har kanske redan hunnit göra detta: tillbaka med det gamla slutsteget och kontrollera om du också får tillbaka det ursprungliga uppförandet. Om JA, kan du nog utgå från att ditt "nya" slutsteg är defekt. Om NEJ - vilket jag inte tror - har nog radion gjort sitt. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.