|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Min cab som gått 11000 mil med en 4 hjulinställning av proffs efter byte av främre bussningar är oxå livlig vid spårig vägbana och jag har standard 225 fram och 275 bak, 18 tum. Dom verkar vara så, just lite livliga på dålig svensk motorväg. För på en nyasfalterad vägsträcka märks inte ett dugg av spårning och bilen är klippstabil! Långt över 110 km/h Det är en grym bil, snygg som få och pigg med en av BMWs bästa motorer genom tiderna. Hoppas det blir mycket sol i år så man får tillfälle att åka mycket öppet :-) Du har väl windschott? Då kan du åka öppet utan för mycket rufs i håret en bra bit över 200.... Om du vill uppgradera bilen så kolla efter BMW Performance prylar. Kolfiber och perfekt passform! Jag har alla grejor ur det utbudet i princip. Svårt att hitta numera då produktionen är nedlagd men snyggt blir det :-D Ebay är din bästa vän i det här läget. Niklas Fransosen |
|
| Jag kör själv med 225 fram och 275 bak och som Fransosen säger, på nyasfalterade vägar är det löjligt skönt men så fort det är en liten mer sliten motorväg så blir den lite livlig. Jag tycker mig har vant mig efter ett års ägande nu dock. Med vinterdäcken på som är 205 runt om så spårade den i stort sett ingeting. | |
| Och leta reda efter en bmw shortshift växelspak, den må se klen och liten ut men helt underbar att växla med :) | |
|
Fan blir svårt att övertala vägverket att asfaltera om vägarna då =/ Skulle ju vilja ha bredare däck bak jag med, de är jävligt snyggt :) Får se vad man kan hitta för fälgar, nya däck är ett måste iallafall och sen lär det bli hjulinställning så allt står rätt till. Windschott? Är det vindskyddet bakom sätet? Fick tyvärr inte med något sånt :( O de är ju larvigt dyra nya... Kikade lite på ebay.de efter BMW Performance till e46 men dök mest upp fälgar o trimboxar typ :/ Shortshift blir nog onödigt då min är en automat ;) Funderade på det, ägaren innan hade monterat H&R sänksats (50/30 om jag minns rätt), men inte bytt dämpare. Är det något man borde göra? Och till vad isåfall? Den är inte direkt mjuk att åka med, är en väg dålig så känns det om man säger så. Men häromdagen när jag åkte på en sämre väg med lite "böljande ojämnheter" (inte hål i vägen alltså), så tog ena framhjulet i innerskärmen. Är det för mjuka dämpare då, eller är det att dom ligger fel i sin verkningsgrad då den är droppad en bit? |
|
|
Mjo då kan det nog upplevas lite överflödigt förstår jag :) Efter lite sökning på Schmiedmann så verkar de inte heller ha speciellt mycket. Mer än växelspaken, svart grill och typ något luftintag. |
|
|
Windschott = vindskyddet bakom sätena ja. Kolla även efter detta på Ebay, det brukar finnas med jämna mellanrum. Och ja, tyvärr är det löjligt dyrt nytt från BMW. Det finns även andra firmor som tillverkar men deras passform känner jag inte till. BMW Performance prylar till e46 var följande: Splitters fram i kolfiber Diffusor bak i kolfiber Sportluftfilterburk med kolfiberdetalj (fick ej säljas i Europa) Fäderbensstag i kolfiber och alu Hålborrade och ventilerade bromsskivor Sportigare kamaxlar (fick ej säljas i Europa) och ev nåt till inredningen som jag inte minns eller har. Jag har allt ovan utom kamaxlarna. Det var handgjorda grejor som inte gjordes i så stora volymer så det är inte lätt att hitta. Finns så klart andra grejor från andra firmor som passar och lyfter utseendet så det är bara att surfa på. Nu hoppas vi bara på att värmen och solen kommer så man kan åka öppet :-) Niklas Fransosen |
|
|
Mmm BMW Performance prylarna låter ju rätt goa :) Tog ut en lista på bilens utrustning idag, en del saker har jag ingen susning om vad det är? Och är det nått viktigt/relevant den inte har som är lätt att köpa/montera? :) 1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 167 EU4 EXHAUST EMISSIONS NORM 205 AUTOMATIC TRANSMISSION 226 SPORTS SUSPENSION SETTINGS 249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 302 ALARM SYSTEM 338 M SPORTS PACKADE II 441 SMOKERS PACKAGE (????) 481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 521 RAIN SENSOR 522 XENON LIGHT 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 650 CD PLAYER 661 RADIO BMW BUSINESS 710 M LEATHER STEERING WHEEL 716 M AERODYNAMICS PACKAGE II 760 INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME 772 INTERIOR TRIM ALU BLACK CUBE 785 WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS 788 M LT/ALY WHEELS 8SP COP CONTROL (????) 842 COLD CLIMATE VERSION 863 EUROPE/DEALER DIRECTORY 877 DELETION CROSS-OVER OPERATION 885 SWEDISH /ON-BOARD DOCUMENTATION 896 DAYTIME LIGHTS FUNCTION 925 SHIPPING PROTECTION PACKAGE 982 HARDTOP IN BODY COLOR 210 DYNAMIC STABILITY CONTROLL (DSC) 399 SOFTTOP OPERATION, FULLY AUTOMATIC 458 SEAT ADJUSTMENT, ELECTRIC. F DRIVER/PASS 473 ARMREST, FRONT 520 FOGLIGHTS 548 SPEEDOMETER WITH KM/H 550 ON-BOARD COMPUTER 832 BATTERY IN LUGGAGE COMPARTMENT 851 LANGUAGE VERSION GERMAN |
|
|
441 SMOKERS PACKAGE - Tändare och fack för fimpar :) 8SP COP (Coil Over Plug) CONTROL - COP är alltså en tändspole per tändstift // Jonas |
|
|
Ni som kör 275:or bak måste ju ha dem på smala fälgar, eller originalhöga bilar? Jag har 255/35 bak på mina 19x9.5", och jag har rullat skärmarna bak men det tar fortfarande i emellanåt. Inåt finns det ~6mm tillgodo. Jag måste gå ner i profil, eller bredd nästa gång jag köper däck, 255/30 eller 245/35. M-tech-chassi med Eibach 40/20-fjädrar. Länk Länk |
|
|
Har original BMW fälgar som heter style 135 Dom är 8 tum fram och 8,5 tum bak. Profilen på däcken är 225/40/18 fram 275/35/18 bak Bilen har m-chassi och har inga som helst problem med att det tar i. e46 var aldrig tänkt att ha 19x9,5 breda fälgar så däri ligger nog ett av problemen till varför det tar i..... M3 hade iofs 19 tummare men med ett annat et. Niklas Fransosen |
|
| 275/35 är extremt breda däck för en 8.5"-fälg, måste bli lite ballong? | |
|
Det visar sig att jag faktiskt har 265/35/18 så jag ljög lite förut. Och original ska det vara 255/35/18 så skillnaden i bredd är inte så stor, 1 cm. Och om jag har fattat det hela rätt så anger t ex 35 höjden i förhållande till bredd i %. Så om man tar 35% av 255 så får man 89,25 35% av 265 så för man 92,75 Skillnaden i höjd mellan mina och original blir 3,5 mm så det märks knappast visuellt. Jag har 275/30/21 på min andra bil, det var därifrån jag fick 275 :-) Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.