AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.357

Köpråd e46 330 cab

Sida 1 av 2
Hej!

Nu börjar suget efter en cab bli stort igen och jag har fastnat lite för e46 330 cab, tycker det är en riktigt snygg modell :) Men jag är helt novis på BMW och vet inte riktigt vad man ska kika efter?

Det jag skulle vilja ha är en 330 , helst med automatlåda och M-paket.

Finns det några kända fel på motor/låda? Hur klarar sig karosserna mot rost och liknande?

Tittar på blocket varje dag och det dyker mest upp långmilare till överpris, många med manuell låda. Och tyvärr nästan alla i silver, vilket jag tycker är rätt tråkigt :/

Optimala bilen vore som jag beskrivit i Imola-rött, sjukt snyggt! :)

Kanske någon som vet nån till salu? Eller bör man kika i tyskland kanske?

Tacksam för hjälp :)
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Du har ju denna 330 cab 2004 Länk
Sen vet jag inte om det är rost på höger framskärm (?)
Jo kikat lite på den, ser fin ut och bra mil på den (om det stämmer).

Men som du säger, framskärmen ser lite lurig ut? Står ingenting om det i annonsen dock.

Tråkiga är ju att den finns typ 55 mil bort, så svårt att åka o kolla på den.

Bor i Köping/Västerås
Jo kikat lite på den, ser fin ut och bra mil på den (om det stämmer).

Men som du säger, framskärmen ser lite lurig ut? Står ingenting om det i annonsen dock.

Tråkiga är ju att den finns typ 55 mil bort, så svårt att åka o kolla på den.

Bor i Köping/Västerås
Det är knappast rost. Kolla på omgivningen så är det massa grenar och "skog" som säkert är det som speglas.
Hej.

Cab ja, underbart! Har en 330ci -01 11000 mil svensksåld, supernöjd med 3:e sommaren i kommande. Jag har ju iofs manuell och vill ha det. Men övrigt är just rost att vara noga med. Motorn är härlig och vad jag läst om så är det det minsta problemet, den är stabil om man servat den enligt plan. Njuter varje gång med nedcabbat!

Sen är jag mycket nöjd med Harman Kardon-stereon, inget jag tittade efter direkt men vill inte vara utan den. Installerade en AUX för billig penning så man kan köra streamat ljud.

Mina säten var lite slitna men jag köpte färg och läderinsmörjning så det är rätt ok nu, bra skulle jag säga för 14 år gammal. Byter inte bort min i första taget.

Fin bil tycker jag! Du får väl ringa och prata med säljaren.

Lycka till!

Jonas

M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Länk
Mamma mia! Nu måste jag nog byta i alla fall...
Grymt snygg!

Jonas

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Men Jonas, priset?!
Visst, dryga 6000 mil vittnar ju om "endast sommarkörd" garanterat, så skicket är nog minst sagt fint för en 10-11 år gammal bil, men ändå.... 165 lakan..?

Knasigt.
Eller så är det bara jag som har dålig koll.
Känns som önskepriser. Kan man inte få en ordentligt fin E90 för samma pris?
Visst om det hade vart en M3a... men det är det ju inte
Tittade inte på priset, bara färgen och milen;-)

Men lite väl tufft, ser ju inte den ifrån förarsätet speciellt mycket. Ljudet är ju samma så jag håller väl på köpknappen lite då.

Jonas

M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Länk Skynda fynda!!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Oj, billigt! Synd man precis köpt sommarbil..
Glömt o skriva här på ett par dagar :)

Var ner till Karlskrona i lördags och köpte den diamantsvarta 330 cabben som M_tech länkade :)

Riktigt fin bil! Går jättefint maskinellt, sitter extraktorgrenrör o rostfritt system på från schmiedmann så låter gött :)

Enda att anmärka på är att bilen är spårkänslig som fan =/. Åker man på ojämn väg, eller typ på motorväg o kommer ut på linjerna rycker det till som tusan i ratten. Så det är ingen avslappnad körning direkt
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Antingen så är det väl fel ET på fälgarna eller det som är mest troligt är att de främre länkarmarnas gummibussningar har gjort sitt. När de var slut på min gamla E46 spårade bilen något hejdlöst. Bytte dessa till polyuretan och problemet var löst.

// Jonas

Fälgarna är 17" original, däcken har bra mönster (7mm) men riktigt gamla så de ska bytas ändå. Goodyear F1 från 06-

Killen sa att främre länkarmar var bytta, men hur kontrollerar jag det?

Har kikat lite på bussningar jag med men jag vet ärligt talat ingenting om BMW, jag har åkt Audi sista 6 åren :)

Den känns alldeles för orolig nu för att det ska vara skönt iallafall, vi har ganska spåriga motorvägar här utanför Västerås, o de drar till rätt bra i ratten om man hamnar i ett spår eller byter fil för att köra om. Kan ju inte vara meningen att man måste hålla i ratten med båda händerna för att inte dra in i vajerräcket :/
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Kan ju isåfall vara en hjulinställning som behövs om inte det gjordes vid byte utav länkarmar?

Länkarmarna är ju svårt att kontrollera förutom vid besiktning eller okulärt. Är dom mycket renare än övrig materiel kan man ju tro de är bytta. Hur många mil har bilen rullat sedan bytet?

Finns en bussning till de främre länkarmarna, går inte att missa. Ta och hissa upp bilen, plocka av hjulen och först inspektera bussningen. Kanske inte byttes vad vet jag. Ryck och slit lite i länkarmen bak vid bussningen. Jag kunde röra länkarmen rätt yvigt i sida och höjd. Klarar du det med handkraft kan du ju tänka hur mycket det rör sig när bortåt 1,5 ton bil frestar på..

// Jonas

SL
13
SLI516
330 Cab 05
Den Imolaröda för 165000 köpte jag, men det prutades ganska duktigt. :)
Förvånansvärt få skavanker för att vara en 10 år gammal bil. Om det är en nackdel så skulle det i så fall vara tygklädseln.
mr_c: Grattis!

Min -01 330 är spårig på dålig väg också, mest i långsam fart. Men även ibland om det är spår i motorväg. (Risiga svenska vägar är ju inget undantag).

Har standard 225 och bra mönster. Har bytt vänster länkarm nyss och gjort hjulinställning men ingen skillnad. Dock så är min stabil i högre farter på bra väg, bättre än min 520iT -99, som var känslig som f-n.

Låter dock som att din är värre, eller så har jag bara vant mig att hålla mig vaken:-)

Har hyrt en merca (ny E-klass 220 D) över helgen då familjen vägrade tränga ihop sig i caben. Den kan man somna i, stabil som ett lok men tråkig som en finsk melodram ifrån 70-talet.

Jonas

Hur gör man för att citera svar här på autopower? Eller går inte det? :)

JcN:

Säljaren sa att hjulinställningen gjordes innan bilen ställdes av förra året, men jag hittar inget papper på det. Det gjordes med andra hjul på bilen om det spelar någon roll? Satt 19" på innan, men de fick jag inte med.

Däcken som sitter på behöver bytas, de är mycket mönster kvar men de har troligtvis bara legat i flera år då framhjulen är från 06- o bak 08-. Så de är hårda och bullriga att åka på.

Bilen besiktigades utan anmärkning veckan innan jag hämtade den, borde de inte anmärkt på bussningar etc där?

PJV: Ja tyvärr är motorvägen (e18) riktigt kass här uppe utanför Västerås :( Spårar obehagligt mycket, rycker i hela bilen i sidledd. Ska man byta fil för omkörning får man hålla i ratten ordentligt, övergången till andra filen får man liksom "bryta" över bilen, för den vill inte dit.

I detta fallet skulle jag hellre ha den stabil som ett lok :) Jag köpte bilen för att ha en schyst sommarglidare, o största anledningen till att jag valde e46 är för att jag tycker den är jävligt snygg. Men vill gärna slippa sitta med kvart i tre grepp på spänn hela tiden.

Min Audi A4 är ju som ett lok på vägen i jämförelse, en hand på ratten i 200km/h känns ingenting. Men visst, den är inte lika rolig på småvägar =)

Som ny BMW ägare har jag ingen koll på nånting, sugen på o byta lite delar o sånt på den men vet inte riktigt vad än. Ska jag göra en ny tråd? Tänkte ni tittar väl in hit för o ge mig köpråd fortfarande ;)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Jag besiktade med dåliga bussningar inget de anmärkte på. Sen så kunde jag även se ojämnt slitage på båda framdäcken. De var betydligt mer slitna på insidan än på utsidan iom att bussningarna var dåliga och länkarmarna då hänger ut. Annars kan jag inte tänka mig annat än att någon eller båda utav de inre alt de yttre styrlederna är glapp och behöver bytas.

Har det gjorts något med bakvagnen? Har den skruvats på? Där finns ju Inställningar som skall kontrolleras/justeras vid hjulinställning. De främre länkarmsbussningarna i bakvagnen kan ju vara slut och göra bilen "fyrhjulsstyrd". Kanske långsökt?

// Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.