AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.168

Tips til er som ska byta gasdämpare till bakluckan E61

St
4
St5rm
525i Touring - 05
Hej
Tänkte jag skulle bjuda på ett tips som kan spara en del tid om ni ska byta dämparna till bagageluckan (ej automatisk). Jag köpte två dämpare från NB- Parts i Tyskland (finns på e-bay). Dessa visade sig vara säkert 2cm längre än de som sitter original och stört omöjliga att få på. Efter att försökt med en del metoder så var det detta som till slut funkade:
- sätt ett spännband runt dämparen och dra åt så att toppen och botten hamnar i mitten av bandets bredd (så det inte smiter i nästa skede)
- ta en domkraft och, i mitt fall, en regel på lämplig höjd. Sätt dämparen imellan och tryck ihop den ett antal centimeter. Spänn spännbandet efterhand som det slakar.
- Släpp försiktigt tillbaka dämparen. Jämför sedan längden med original.
- tryck dit den ihoptryckta dämparen på sina fästen i bilen. Släpp sedan banden och ta loss dem.
- färdigt

Hoppas detta hjälper någon, tog mig ett tag att hitta rätt metod som sagt.

St5rm

sk
39
skfp
530xi Touring -07
Fast det bästa tipset kanske är att inte köpa dämpare av NB-Parts på ebay då? ;-)

Å andra sidan kanske det är bättre än att köpa original för de verkar undermåliga. Jag bytte till nya originaldämpare (1300 kr paret) i höstas och de funkade ok så länge det var varmt men i kyla packade de ihop, orkade inte lyfta luckan och var sega som sirap. Jag fick nya av BMW för en månad sen men har inte testat de i kyla så det återstår att se om de funkar bättre.
St
4
St5rm
525i Touring - 05
Så kan det kanske vara 😉, läste dock på något annat forum att det inte är ovanligt att nya dämpare är något längre. Skit samma, kostade 690kr för 2 st och det är en jäkla spänst i dom, på gränsen till tröga att stänga till och med...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.