AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.669

Tips och råd vid köp av BMW 330 E46

Tjena!

Har nu i några månader spanat på att köpa min första bil! Fastnat lite för BMW 330 E46. Spanar lite på bilarna från -00 till -02 eftersom jag har en rätt tajt budget. Vill inte lägga över 50 000:- på bilen. Någon som har tips om en bil i gott skick? Ge gärna tips om vad jag ska tänka på när jag handlar! Dela gärna erfarenheter av bilen och fördelar/nackdelar!

Hade vart schysst med lite svar!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej, jag har en 330iA Touring årsm 02' tillverkad oktober 01'.
Jag vet inte vilket miltal det står på bilar som ligger i din prisklass för jag kollar inte själv aktivt, men jag köpte min vid 22' och den har rullat 27.4' nu.

Jag tycker ditt ägande av E46 330 ska präglas av två saker: 1) En liten buffert med pengar för reservdelar o fix. 2) En vilja att göra saker själv på bilen.
De är inte nya bilar längre, och lite beroende på miltal så har de antingen fått klassiska E46-fel redan åtgärdade innan du köper, eller så får du vara beredd att hugga i lite för det blir sällan ekonomi i ägandet om du ska springa till verkstad. För småfel kommer komma, absolut. Glädjande i sammanhanget är att jag inte tycker delar är så vansinnigt dyrt (och finns gott om från alternativa källor), och informationen och kunskapsbanken online om dem är absurt stor.

Sikta på ett ex som är rostfritt. Resten finns det hur mkt som helst om på Autopower t.ex. Finns även mycket skrivet till dem som är i din sits. Sök forumet.

Lycka till!

/Anders
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Håller med Storabjörnen, vill tillägga följande:

1: Det finns en utmärkt begagnatguide här på Autopower, läs den om du inte redan gjort det.
2: Det är vanligt med rost i dörrnederkanter, framkant på motorhuv, baklucka mm. Kan alltså vara svårt att hitta en helt rostfri som i så fall ofta är högt prissatt.
Om du inte är alltför petig går det att bromsa rostens framfart med tunnflytande rostskyddsmedel inuti dörrar kompletterat med vaxning och tvätt ofta.
3: Det är ganska vanligt att bensinmotorerna tar olja, kolla oljenivå vid köp och även om det finns gul gegga under oljepåfyllningslocket. Att fylla på olja lite oftare går att leva med, men det irriterar mig.
4: Dieslarna är bra , men dyra i skatt, vilket du dock tjänar igen på mindre bränsleförbrukning även vid normala körsträckor.
5: Automatlådorna ger en härlig körupplevelse, men kvaliteten på dessa GM-lådor är nog inte lika bra som i nyare ZF-lådor. Haverier vid ca 25000 mil förekommer.

MVH Lansman45
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.