AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.608

BMW M5 E39 trycker ur olja ur påfyllningslock, hjälp!

ha
4
haaank
bmw m5 e39
Hej BMW vänner.
Som rubriken lyder så har min m5a börjat trycka ur sig olja ur påfyllningslocket, Började med att köpa ett nytt lock utan resultat.
Sökte runt lite på forumet och kom fram till att det måste vara vevhusventilationen. Igår bytte jag vevhusventilationen men problemet kvarstår. Nu undrar jag vad för andra orsaker som kan skapa detta problem.....
vad jag bytt är 1,2,14,15,9,10
Länk
Haaank:"Nu undrar jag vad för andra orsaker som kan skapa detta problem....."

I sämsta fall en spruken kolv eller på något vis defekt kolvring(ar), enklaste sättet att kolla det är via ett komptest.

/Martin
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Dåliga kolvringar eller sönderspikade kolvar ger högt vevhustryck. Borde dock ge tydliga röksignaler ur avgasrören... Blå oljerök.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Bolltvåa... =/

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
ha
4
haaank
bmw m5 e39
Bilen ryker inte speciellt mycket, däremot sprutar det oförbrända avgaser/olja då det blir blött på marken när man står och varvar på plats, desto mer när motorn är kall. Annars går den helt som den ska.
fe
43
feelitbmw
M5 e34 -1992
M5 e39 -2000
Byt ut oljelocket alternativ packningen till locket så blir det bra.
Kolla även nivån på oljan så det inte är för mycket olja.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
TS har redan bytt oljelocket...

Jag tror att det är något allvarligare fel som många redan är inne på - t ex. läckage via en kolv ner i vevhuset.

Ett komp-prov borde ge snabbt svar på om så är fallet, ev. kompletterat med ett "leak-down-test" om det är svårt att få "bra" (dåliga) värden på komp-provet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
"Sprutar" det olja ur avgasrören bakom bilen så lär du ha en oljeförbrukning som heter duga, 2 liter per 100 mil? Att det kan bli "blött" bakom avgasrören är normalt, men då rör det sig om vatten blandat med sot eller så, inte olja...
ha
4
haaank
bmw m5 e39
Uppdatering.

Var precis och pratade med en bmw mekaniker, han trodde ändå att det var vevhusventilationen och att det var stopp i röret som går från returslangarna ner i tråget. var ute och körde med bilen efteråt, den går hur bra som helst och ryker ingenting mer än normalt. Det var blött runt locket efter körningen, men det är omöjligt att säga hur mycket, men inga stora mängder alls.
ha
4
haaank
bmw m5 e39
dawwe, efter att jag varmkört bilen blev det ingenting bakom avgasrören, det måste vara kondensvatten som någon sa.
fe
43
feelitbmw
M5 e34 -1992
M5 e39 -2000
Har bilen stått (vilket de flesta gör) så är det viktigt med följande:
1. Oljeservice omgående + byte av kylarvätska.
2. Varmkör den ordenligt! Helst 4-5 dagar i rad.
Därefter kontrollera oljenivån och eventuella läckage dagligen i en vecka.

Vissa av felkoder (tex abs givare) och annat som man tror är "läckage"
försvinner närmaste dagarna.
Så länge bilen går fint är det helt lugnt och prova detta.
Lämna in till Bmw verkstad om problemen kvarstår så får du ett svar.
Lycka till!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
feelitbmw: Din punkt 1 är ju inte generell. Beror ju på när vätskorna är bytta senast. Och punkt 2 är ju också märklig. Är det stor skillnad om man varmkör varannan dag?
Jag håller med Kane. Men, det skadar aldrig att byta olja, så länge man byter till "rätt" olja. Sen vet jag inte hur "Vissa av felkoder (tex abs givare) och annat som man tror är "läckage" försvinner närmaste dagarna" skulle gå till, tänker då främst på felkoder för ABS-givare. Visst kan ABS-lampan tändas under färd o slockna av sig själv (vid omstart!), det har jag själv upplevt på min bruxis. Naturligtvis så tändes lampan lite då o då, säg typ 4-5 gånger på 2000 mil. Efter att ha bytt ABS-givare så har lampan aldrig tänts, mer än när den skall lysa*haha*. Oljeläckage/svettningar eller liknande kan dock bli bättre efter några dagar/veckor, men då snackar vi om en bil som inte markerar revir. Jag anser INTE BMW vara rätt verkstad när det gäller service av en 15 år gammal bil. Bättre att lämna till nån mindre och kunnig verkstad
fe
43
feelitbmw
M5 e34 -1992
M5 e39 -2000
Det jag säger är av egen erfarenhet, alla kan göra som de vill.
Oavsett tycker jag att vätskor/oljor bör bytas inför våren.
Sen när felkoder dyker upp ska det ENDAST kollas upp av Bmw så man vet vad felet är. Att man sedan går vidare genom en annan verkstad är helt ok. Tycker inte att åldern på bilen spelar någon roll när man gör en service, kanske ännu viktigare med en Bmw verkstad just för att det är en M5, just för att det är en äldre bil som man ska ta hand om lite extra.
Bättre och lämna till någon mindre och kunnig verkstad? Haha
Ska man snåla kan man ev (tycker inte ens det) göra det med en 525 men inte med en M.
Man tjänar i längden och lämna in till en Bmw verkstad.
Just M5 e39 är extra känsliga, men överlag alltid Bmw verkstad när det börjar med felkoder och dylikt.
Lycka till haaank.
Haha...Alltid BMW verkstad my ass! Exempel: 2003 var min M5 E34 inne på en kostnadsfri förbesiktning hos BMW, super kassa avgasvärden. Pratade lite med teknikern vad det kunde vara, han trodde att "toppen är körd, den behöver renoveras". Min kommentar: Kan det inte vara lambdan? Svar: Nej, då har man inte så här dåliga värden... Jag bytte lambdasonden ändå, o guess what, avgasvärdena har varit klockrena sen dess. Det finns fler, och värre exempel än detta oskyldiga exempel... BMW är super-duktiga på att läsa ut felkoder o byta det som datorn säger åt de att byta. Om du tex lämnar in din bil för att den inte går på alla cylindrar o BMW får bara fram en felkod på takluckemotorn, så byter de tackluckemotorn så klart. Att läsa ut felkoder på en E39 klarar man av bra med diverse olika "verktyg" som kan köpas på ebay bland annat, det gäller bara att lära sig att hantera dessa program. Är man lat kan i princip de allra flesta seriösa verkstäder läsa ut felkoderna lika bra som BMW... Nej BMW skall man inte lämna till rent generellt när det gäller äldre BMW, o med äldre menar jag ej aktuell modellserie. Sen finns det så klart även kompetenta mekaniker hos BMW, självklart, men fokus ligger kanske inte på äldre kinkiga M...
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jag äger en M5 E39 och skulle aldrig få för mig att lämna in den på en BMW-verkstad för felkodsavläsning när jag lika gärna kan göra det själv.

Gör service och byter slitagedelar själv också, litar inte på verkstäder när det gäller en M-bil, inte ens BMW. Det finns undantag och det är de man skulle vända sig till isåfall om det skulle behövas.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Samma här, trots att jag har en M5 E39 med hyggligt lågt miltal (12000 mil). Ingen mekaniker får röra min bil så länge det inte gäller något som jag inte klarar av själv eller har utrustning för, såsom hjulinställning eller liknande. Felkodsavläsning finns det rikigt bra mjukvaror för och en OBD-kabel kostar ju numera endast ett par hundralappar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.