AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.004

Fjäder av, ok att köra? (bild) 525 E60 2004

Jo
11
Jotsat
525 E60 -04
Hej
Besiktade bilen för 2 dagar sedan utan anmärkning. Dagen efter började jag höra ett gnissel. Suck. Höjde upp bilen idag och såg att fjädern är av på sista varvet. Den lösa biten kan man peta bort, men då blir resterande fjäder sned när man sänker ned bilen. Biten är dit lagd igen och sitter ordentligt när vikten ligger på.

Ska iväg på jobb hela veckan och skulle verkligen behöva bilen. Men inte på bekostnad av en reell säkerhet. Är det lugnt att köra på den i en vecka till?

Änden är rostig, så jag antar att den varit av en tid.

Bild
Länk

Närbild
Länk
Jo
11
Jotsat
525 E60 -04
Vill inte gå emot reglerna på forumet, men vill supergärna ha råd inför imorgon om jag måste ta tåg eller ej..
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Personligen skulle inte jag vilja köra några längre sträckor med den fjädern, men det är jag det....
Jo
11
Jotsat
525 E60 -04
Tack för svar.

Ska väl sägas också att på bilden är fjädern helt obelastad. När den är nedsänkt syns det ingenting och det går inte att jucka på fjädern
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ligger fjädern riktigt när bilen står på backen
Så är det lungt
Mvh
Jo
11
Jotsat
525 E60 -04
Det gör den. Ser inte att den kan flyga in i däcket på något sätt då den är trädd över dämparen(?) och det känns inte alls på köregenskaperna. Men gärna fler svar ☺
Ta bort den lösa biten om du kan sen om resterande fjädern ligger mot fjäderskålen så är det godkänt.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Min förra e46 har haft brusten fjäder i 2,5 år, på liknande sätt som din. Märks inte på köregenskaperna, och besiktningen säger inget heller. Fjädern ligger fortfarande an mot gummit. Kör vidare men byt den sen. (glöm inte byta båda)
Jo
11
Jotsat
525 E60 -04
Tack för svaren, bokade tåg igår natt så får ge mig på bilen i helgen. Nya fjädrar beställda, så kanske försöker själv under långhelgen. Är det någon som gjort får hen gärna komma med tips! Duger typ biltemas fjäderspännare?
De tar typ 5h per sida och du måste ha någon kompis som hjälper dig.
Det är inte svårt.
Biltemas fjädespännare funkar utmärkt.
BM
178
BMWägaren
BMW 530 2003
Varför ska man behöva vara två pers?
Dessutom tycker jag fem timmar är rejält tilltaget.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Jag bytte fjädrar utan fjäderspännare:

- Hissa upp ena sidan, bort med hjul och kränghämmare.
- Domkraft under spindeln å lossa bulten i topplagringen.
- Sänk ned fjäderbenet å plocka ur fjädern.

Montera i omvänd ordning :)
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Bytet var på z4 coupe.. Tog inte spec lång tid alls.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Bak på e60 är det lättast att ta ut hela fjäderbenet. Om man inte tar bort innerskärmen så blir det jättejobbigt att ta ut hela fjäderbenet. Tar inte mer än 5 min att ta bort.

1. Ta ut inredningen bak för att komma åt muttrarna till topplagringen
2. Hissa upp bilen och ta loss krängstagen samt innerskärmen
3. Lossa skruven som håller dämparen vid spindeln
4. Lossa alla kablar samt bromsslangen från fästena V/H sida
5. Skruva bort de 3 muttrarna som håller topplagringen
6. Ta bort skruven som håller dämparen vid spindeln
7. Ta ut hela fjäderbenet ( man behöver trycka ner spindeln för att få ut fjäderbenet)
8. Sätt tillbaka allt i omvänd ordning

Jo
11
Jotsat
525 E60 -04
Strålande Duser och Sir Anton! Fotar och byter idag, kanske blir en guide till framtiden :)
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Jag skulle ha bytt även dämparna om nu inte bilen gått lite eller dom är nybytta. Vanligen brukar dessa börja bli trötta vid 10k mil och sopslut vid 20k mil. Beror väl iofs på vad man har för planer med bilen samt vad man värderar sin egen tid till ;)
Jo
11
Jotsat
525 E60 -04
Tack för idén Ubbe, men känner mig dumsnål och vill inte lägga ut 4000kr mer på nya ☺Oekonomisk bil i största allmänhet, så kanske byter om något år
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Om du får betala 4000:- för nya dämpare handlar du på fel ställe och då kan du sannolikt köpa dämpare+fjädrar för vad du nu ger för fjädrar om du handlar t.ex från pkwteile.de ;)
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Runt €240 för fjädrar, dämpare och fjäderbenslager :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köpte precis fjädrar, dämpare och lite annat smått till E39:an.

Valde följande från reservdelar24.se:
Sachs-stötdämpare (1053kr/st)
TRW Fjädrar (men fick Spidan för samma pris efter en del strul, då TRW var slut på lagret) (455 kr/st)
SACHS dammskyddssats (186 kr)

Köpte även en del delar från mister-auto.se, bland annat :
SKF fjäderbenslager (457 kr/sats för båda sidor)
Dragstag med monterade bussningar (ett verkade dåligt i bussningen och man måste demontera dämparen för att få loss staget): Febi Bilstein 2st á 864kr

Totalt kostade kalaset med delar till fjäderbenen (exklusive dragstagen):
3659 kr

Nu valde jag att byta "allt" som hör till fjäderbenen när allt ändå skall bort.
Jag valde även bland "premiummärken"/OEM-leverantörer då jag tror att fjädringskomponenterna skiljer sig mycket i kvalitet och att det definitivt lönar sig att köpa bra kvalitet när det gäller dessa delar.

Skulle tippa på att delarna skulle kostat närmare 10.000 kr om jag köpt dem hos Dyronomen eller motsvarande handlare i Sverige...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Ingen brådska att byta dämpare fram om du inte känner att något är fel. Mina har gått 32 kmil nu och är OK. Vänta de byttes under garantitiden men minst 27 har de gått.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.