AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.781

523i N53 2009 felkod 30e9

re
7
reximillian
523i Touring LCI
M-sport
2009
Hej alla bmw fantaster
Som rubriken lyder så har jag köpt en 523 M-sport touring lci 2009
hade bilen hemma 2 veckor så tyckte jag jag som många andra att den var lite ostabil på tomgången
så jag införskaffade en felkodsläsare som ger fel kod på 30E9 som är kväveoxidkatalysator åldring
jag ringde omedelbart till bmw då jag köpte den där med 6 månaders garanti
dom sa att det var nox sensorn som dom bytte och sa att allt sak vara ok
kom hem körde felkoderna igen samma felkod dyker upp ringer till bmw igen lite förundrande om dom ens gjort något men jag fick komma in me bilen igen då säger verkstaden att den måste nog uppdateras för den känner inte igen nya delen jaha sa jag då får ni väl göra det,, och det gjorde dom fick hem bilen precis innan de stänger för helgen,,,kör felkoderna igen SAMMA FELKOD FORTFARANDE 30E9 jag börjar bli irriterad på detta..
jag har läst att det har varit mycke strul med dessa n53.or men jag förstår inte riktigt är det nox katten som har gått eller va kan det vara som strular..
vågar man ens ha kvar bilen eller ska jag börja tänka på häva köpet innan detta eskalera till nått jobbigare

jag uppskattar om ni kan ge mig nått svar på vad detta kan bero på eftersom inga andra felkoder dyker upp för utom 30E9

tack till er alla
re
7
reximillian
523i Touring LCI
M-sport
2009
ingen som känner sig manad att ge en synpunkt :)

hur har ni andra som råkat ut för detta fenomen fått det åtgärdat?
kan det vara så att nox katten som gått eller kan det ha nått med ventilerna att göra,,

jag måste säga att jag har alltid varit bmw fan men efter dessa typ fel som har dykt upp på nyare/nya bilar är riktigt avskräckande,,
Känns som om bmw inte tar sina kunder på allvar dom har blivit för nonchalanta och tappat kvalitets känslan..trist

tacksam för svar
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Hej,

jag råkade ut för något liknande med E61:an. Motorlampan tändes en kväll och efter felkodsavläsning visade det sig vara NOx sensorn som pajat, kul.... Den byttes och allt var frid och fröjd tills det var dax för besiktning, där hittade man en felkod som sade deNOx katalysator svavelförgiftad...
Hmmm, en ny koll på BMW visade att jag tydligen hamnat i någon mystisk "mode" vad gäller regenereringen av nyss nämnda NOx katalysator. Botemedlet var att via diagnosdatorn göra reset på regenereringsprocessen, ha minst halv tank, samt därefter köra i ca 30 min i motorvägsfart, tydligen minst 110 km/h, det är dock en tysk bil :-)
Detta gjordes och den felkod som besiktningen hittade (30EA, måhända inte samma "format" som hos BMW, vad vet jag...) har inte synts till sedan dess. Dessutom så görs nu regenereringen som den skall..

mvh

MW-Guru
re
7
reximillian
523i Touring LCI
M-sport
2009
Tack för svar MW-Guru

Det konstiga är att ingen motorlampa som tänds hos mig men jag tycker det är underligt att efter senaste verkstads besöket efter uppdatering så säger de att allt är ok och inga felkoder syns mer.. jag kör hem bilen då jag bara bor 3 km från verkstaden och får samma felkod..

Men jag ska definitivt ut och blåsa lite motorvägs mil me den imorgon innan jag lämnar in den igen..
Med lite tur kanske felkoden inte är aktiv länge..

Tack för rådet..
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Man måste initiera regenereringen via dator INNAN det här med motorväg görs

mvh

MW-Guru
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.