AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.800

Varför funkar inte parkeringssensorn, PDC?!?

Har bytt samtliga givare de senaste 3 åren och senast de 4st där bak för 1 månad sedan. Då funkade allt bra men plötsligt slutade systemet funka. PDC failure och lampan på instrumentpanelen blinkar. Jag har provat byta PDC-styrbox i bagaget men felet består. Samtliga givare är tysta och "klickar inte" Kan det va så att de nya givarna som jag köpte på ebay inte tickar så som de ska göra? Verka ju osannolikt att samtliga givare skulle pajja samtidigt. Har kollat med Unisoft diagnosverktyg men får inte ens kontakt med PDC-dosan...

Vad kan det vara??
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Prova med annan felkodsläsare.
Icarsoft i910 heter den jag köpte. Har du tips på nån annan läsare som funkar bättre?

Behöver BMW programmera om P-boxen ifall jag bter?
Nu har jag testat min Icarsoft-läsare mot en F11 och den fick kontakt med PDC-modulen så läsaren verkar funka. Snackade just med BMW som påstår att de måste koda om hela bilen ifall man byter PDC-modul. ca 3000.-

Är det verkligen nödvändigt?!?! Verkar ju sjukt
Antagligen lite modellberoende, men de gånger jag haft fel på PDC:n (en 750 -95 och min nuvarande), har felet faktiskt legat i kontakten vid sensorerna. Det är lätt gjort att bilens honkontakt vidgas lite, när man har loss sensorn. Och åtminstone på mina bilar slutar systemet fungera så fort en sensor felar.

Men ovanstående förklarar naturligtvis inte varför du inte får kontakt med PDC-dosan. Som vanligt gäller det dock att ha bra kräm i batteriet - gärna en laddare tillkopplad - när man testar. Och, som Kane skriver, det är aldrig fel att prova en annan felkodsläsare.

BMW:s påstående om behov av att koda om hela bilen efter ett modulbyte är ganska säkert fel och får nog tillskrivas den enskilde kundmottagarens okunskap. Men rätta mig gärna någon, om jag har fel.

/Lennart
Ok, snackade med verkstan. Tydligen måste samtlig mjukvara i bilens alla moduler va av samma version. Min bil fick ny mjukvara 2014 och den beggade PDC-modulen är från 2009. En sådan omprogrammering kostar 3000:-

Dessutom vet jag inte om det verkligen är det som är felet.

Varför får jag ingen kontakt med PDC-modulen. Kan det va ett kabelbrott?
Hej,
Fortsätter på den hala isen... ;-)

En del frågor inställer sig.
1) Var din original pdc-modul med om uppgraderingen av mjukvaran i bilen?
2) Fungerade modulen i så fall efter denna uppgradering? Och hela systemet fungerade?
3) När problemet började senast, efter mjukvaru-uppgraderingen, antar jag, var det då som du första gången försökte felsöka men inte fick kontakt med original-modulen?
4) Den "nya" Pdc-modulen, årgång 2009, har den någonsin fungerat i din bil?

Kanske är det inte så konstigt att en 2009 års modul inte passar rakt av i en modernare bil - som jag antar att du har. (Du har inte nämnt varken modell eller årsmodell.) Om 2009 års modul inte passar in med det övriga systemet, kanske det inte heller är så konstigt om felkodsläsaren inte får kontakt.

Som sagt, ute på hal is. Men snart vaknar häxperterna... :-)

/Lennart
Hej Lennart, tack för ditt engagemang i frågan! Min bil är en 525i E61 från 2009. Uppgraderad mjukvara hela bilen 2014. Original pdc-modulen satt då i bilen. Bytte samtliga fyra sensorer i fronten under 2013 och allting har funkat bra fram till påsk då en bakre givare pajjade, den slutade "ticka". Jag bytte alla fyra bak på en gång eftersom jag ändå hade nere stötfångaren. Efter det funkade allting bra igen i 1 veckas tid sen slutade pdc att funka. Det gick därefter inte att höra nåt tickande alls från någon av givarna. Jag köpte ett diagnosverktyg(icarsoft) men kunde inte koppla upp mot pdc-modulen. Köpte en beggad pdc-modul från skroten men den funkade fortfarande inte(inte heller kontakt med diagnosverktyget). Har nu återmonterat original pdc-modulen men pdc-lampan på knappen blknkar fortfarande och pdc-failure visas i displayen. Kopplar jag bort pdc-modulen helt så blinkar fortfarande pdc-knappen men inget felmeddelande visas längre i displayen. Självfallet fjnkar då inte heller pdcn.
Tack för klargörandet, Cricke. Timmen är sen och jag tänker nog inte klart.

Men, som jag ser det, är dålig kontakt bil - givare en viktig sak att undersöka. Du hade isär samtliga kontakter när vintern (och salt?) fortfarande gällde. Allt funkade en vecka, sen dog något. Antingen modulen eller (kontakten med) en eller flera sensorer.
Jag tror mest på (kontakten med) en sensor, förutsatt att du inte monterat fel sorts sensorer som kvaddat modulen, om det nu är möjligt.

Får du kontakt med samtliga andra moduler i bilen, när du skannar? Eller är det bara PDC-modulen, som inte vill?

God natt! :-)
/Lennart
Ja, de andra sensorerna funkar
Hade bilen på verkstan för felsökning och de fick kontakta med PDC-modulen som gav felutslag på samtliga givare samt 9E3B spänningsfel. Försökte dessutom med en helt ny modul utan resultat. Sannolikt ett kabelbrott efter mitt byte bak när jag hade nere stötfångaren. Jag ska riva ner den igen och se hur det ser ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.