|
|
|
|---|---|
|
Hej, nu är de så att jag har precis varit på besiktningen med min BMW M3 3.0 e36 tillverkningsår 93- Allt gick bra förutom avgasvärden, det står följande - CO-HALT TOMGÅNG 8.2.1.2, FÖR HÖG CO-HALT FÖRHÖJD TOMGÅNG 8.2.1.2, FÖR HÖG HC-HALT TOMGÅNG 8.2.1.2, FÖR HÖG Jag har inte orginal avgas system då jag har Simons Rays sportavgassystem som är nyköpt förra året, med racekattar som båda är godkända inom EU. Nybytt Olja (Castrol) med nytt oljefilter, Sitter K&N sport luftfilter (Som aldrig behöver bytas, kan tvättas) Och nya tändstift (NGK Platinum, dom dyraste). Självklart har jag kört bilen riktigt ordentligt varm innan besiktning så systemet får blåsas ut. Nu är frågan vart kan felet vara? För jag kommer inte på något, eller vart felet kan sitta, någon som har haft samma problem? | |
|
inte ovanligt när S50/S52/S54 motorena börjar bli slitna att de ger högre värden. Kan vara kolvringarna, avgaslekage, lambdasonderna börjar bli dåliga, spridarna läcker, luftmassemätarn trasig. Mest troligt att det är lamdasonderna / O2 senrorerna som inte gör sitt jobb alt lekage på avgassystemet. Börja med att kika okulärt under bilen med lekagesprej, om du kan se att det bubblar någonstanns. Om inget lekage kan påträffas, så köp en OBD II felkodscanner som kostar 399:- på Kjell & Co o se vilka felkoder som är registrerade. Förmodligen O2 samt lambda sensorn som kommer visa felkod. Lycka till |
|
|
S52 är ingen M-motor "på riktigt" utan mer en förstorad M52 (2.8 som grundämne). M3 US & Canada fick S52, den motorn är en förfinad 2.8, men den saknar tex separata spjäll för varje cylinder mm. Effekten var måttliga 240 kusar...Nog OT :). Börja med att skriva ut dina värden. Kolvringarna tror jag inte på, de måste vara redigt slut om de skall vara orsaken...Om du luktar på avgaserna, hur luktar de då? Lukta inte för länge bara :). Håll handen bakom avgasröret på tomgång, motorn ordentligt varmkörd, hur mycket kondens/whatever kommer det? Blir handen "blöt" rätt omgående? Dessa test är att betrakta som "bonnatest" o godtyckliga, men de kan ge liiite info. Jag hade liknande bekymmer på min M5 E34 en massa år sedan, dvs alla värden för höga, till o med lambda. Höll man händerna bakom systemet blev man rätt blöt om rätt fort, avgaserna luktade apa/skunk. Chansbytte lambdasonden. Mycket torrare avgaser, o helt annan "sötare" lukt, och det bästa mer än väl godkända avgasvärden. Jag skulle slänga K&N filtret åt h*ls*ke, satt ett sånt även i min ena o det var det första slängd ut |
|
|
Har bilen gått igenom med godkända värden med sportkatalysatorerna tidigare, eller är detta första besiktningen efter de monterats? Sportluftfiltret hade jag också förpassat till "runda arkivet" omedelbums, de förstör bara LMM och ger ingen ökad effekt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Varmkörde du ordentligt? Min M5:a hade för höga värden första gången dom mätte, dom bad mig åka ut och gasa lite för att sedan mäta. Drog ur den till 7000 varv ett par gånger, oljetemp var såklart 90 grader även innan jag gasa ur den. Då blev värdena bra. Men min har racekatalysator som en tidigare ägare har monterat så det blir väl ännu känsligare. :/ |
| Jo den har gått igenom besiktningen förut med race kattarna och den nya avgassystemet. Ska kolla lite, Tack för hjälpen grabbar :) | |
|
Innan man ska börja spekulera för mycket tycker jag man ska läsa ut ev. felkoder. Du skulle kunna komma förbi mig så kan jag göra det. |
|
|
Ser att det är en gammal tråd. Hittade du felet någongång ? Var själv o beskitade igår, och fick samma anmärkningar på m3 e36. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.