|
|
|
|---|---|
|
Jag ska besiktiga bilen den 30/4 och har inför besiktningen bytt ut trasiga inställningselement till strålkastarna. Jag var går förbi hos Clearcar och frågade om det var ok. att ställa in strålkastarna i samband med besiktningen. Svaret blev att inställningen måste göras av en verkstad pga. Xenonljus enligt honom. Det höga volttalet med Xenonljus gjorde at han inte ville röra inställningsskruvarna till strålkastarna, men hur ska man kunna ställa in strålkastarna om man inte får röra inställningsskruvarna? Inställningsskruvarna finns väl där av en anledning och ska kunna användas. Är det någon som vet hur man själv kan ställa in ljusbilden något så när utan att blanda in en verkstad? För högt felinställda strålkastare skulle generera en tvåa enligt besiktningskillen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rent löjligt att höra om okunningheten hos den besiktningskillen. Det enda skillnad mot halogenljusen mot xenonljusen är att vänta minst 30 sekunder så de hinner stabilisera sig höjdmässigt innan man justerar dom. Ställ en annan bil 1 meter från en vägg på en plan yta och märkt upp höjden. Skifta bil och justera in dina ljus. Sedan tar du med dig justernyckeln till bilprovningen och finjusterar efter deras apparat. OCH åka nån annanstans och besikta bilen är man så okunning så ska min inte pyssla med bilbesiktning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för det svaret, men jag har dessvärre inte tillgång till någon annan bil. Går det inte att ställa sig mot en vägg och mäta ljusbilden för att få en någotsånär rätt ljusbild? Jag har letat på nätet om det inte finns några värden att gå efter men inte hittat något, ska även kolla via youtube för se om det finns något matnyttigt. |
|
|
Läste på nätet att om man ställer sig på plant underlag mot en vägg så ska ljusbilden sänkas vertikalt 1,5% gentemot nivån på glödlampa, dvs. 2m från väggen blir en sänkning på 3cm. Men hur man att ljusbilden är rätt horisontellt? Spakarna för höger/vänstertrafik vet jag inte hur dom ska stå. Enligt instruktionsboken ska dom vid högertrafik ställas åt höger båda två sett i körriktningen, men enligt Haynes servicebok så ska båda spakarna vara i ytterläge mot däcken vid högertrafik? Vilket är rätt? |
|
|
Länk Tumstock,krita och en lodrät vägg,behövdes för mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.