AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.166

525d -01 Extremt svag

Pe
17
Perkla
525d E39 Touring -2001
316i E36 -1999 (Rallycross)
Har bytt motor i min 525d, det är en M57-D25 motor och jag har även monterat en ny turbo, sprillans ny alltså. Nu är det så här att efter att innan jag startade den efter motor och turbobytet så satte jag igång tändningen så pump fick bygga upp tryck i systemet, sen vred jag på nyckeln och den startade igång på direkten, relativt fin tomgång, den går kanske lite lite ojämnt på tomgången.. problemet är att när jag gasar upp motorn så känns den relativt matt och svag, har inte kört den ännu då jag ej kopplat in hela kylsystemet, dvs kylare och slangar...

På högvarv verkar den varva lite lättare men känns jätte svag innan man tar sig till dom högre varven. Jag har dubbelkollat alla vaccumslangar och allt verkar vara i sin ordning.

Vad kan felet vara ?
Pe
17
Perkla
525d E39 Touring -2001
Jag satt o funderade lite, tänkte på det här med LMM, det sitter ju en annan sån i den nya motorn, min styrbox är ju kalibrerad med min gamla lmm, alltså borde det inte bli så bra med min nya lmm och troligen kan det vara det som gör att bilen känns extremt svag och matt på låga varv, tror kanske jag borde ta och skruva i den gamla lmm eftersom den är kalibrerad i min databox och se om det gör nån skillnad.

Tror ni detta kan vara problemet.. ?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej en kall nystartad diesel motor är lite seg
Bytte topp på våran v70 2.4 d och när jag starta den så var den seg
Men när man kör är det helt normalt
Prov kör innan du letar fel
Mvh
Pe
17
Perkla
525d E39 Touring -2001
Ja precis, fast jag har kört diesel mer eller mindre hela livet så det känns som att jag borde veta på ett ungefär hur en diesel bör vara både kall och varm, känns som nått är fel då den absolut är mycket tröttare än min D5:a...

Trampar man till på gaspedalen så tar det en stund innan den reagerar, ska plocka ihop kylaren idag och fylla på kylmedel och lufta o se till att den biten funkar sen byta LMM till den som boxen är programmerad för o sen provköra.
Pe
17
Perkla
525d E39 Touring -2001
Nu har jag bytt lmm till den som ska vara kalibrerad med min styrbox, ingen skillnad alls, jag har åxå kollat över vaccumslangarna o det verkar vara i sin ordning, jag har även bytt en hel del av dessa slangar för dom var bristfälliga.

Den svarar verkligen dåligt på gaspedalen kan jag säga, känns verkligen trött och svag att varva upp.

Det sitter inga swirlflapps på den här motorn, verkar som det aldrig gjort det för vaccumklockan under insuget finns inte där, inga stag eller nått heller.

Den ryker inte nämnvärt ur avgasröret heller, ingen direkt svartrök eller så.

Vette fan vad det kan vara... !?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Har du kört bilen än? Eller står du och torr gasar i garaget?
Bästa är att köra den innan man letar fel
Har du läst av felkoder?
Har du skruvat på pumpen?

Mvh
Pe
17
Perkla
525d E39 Touring -2001
Jag har kört bilen idag, det lär ju ha varit en hel hög med olja i avgasröret eftersom cylinderloppen fylldes med olja på förra motorn när turbon pajjade på den.

Det verkar som att när jag gasar på när jag kör så börjar den ryka så förbannat o det luktar för jävligt, stannar jag så slutar det inte ryka, det försätter att bolma, tycker även det försvunnit lite olja ur motorn men hittar inget konstigt i kylarvattnet eller i oljan förutom att det saknas lite olja tycker jag.

Har kollat alla Vaccumslangar, tog bort vaccumslangen till EGR eller vad det är som sitter på spjällhuset o pluggade den slangen för att se om det gjorde nån skillnad, det gjorde det inte. Bytte till den lmm som är kalibrerad för den styrboxen jag använder.

Ja jag vet inte vad som kan vara fel riktigt....
Pe
17
Perkla
525d E39 Touring -2001
Glömde svara på om jag skruvat på pumpen.. nej det har jag inte, visste inte ens att man kunde skruva på pumpen på den här bilen. Det är ju en Common Rail diesel, så om det går att fippla med pumpen vet jag ej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.