AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.183

BMW 320d E91 i 60-70tkr klassen?

Hej! Är ny här på forumet och även ny när det gäller BMW, men har börjat bli rätt så sugen på en "ny" bil och BMW verkar vara ett vettigt alternativ att prova nått nytt.

Ska börja köra mer än dem tidigare åren (ca 2000mil/år) så intresse för en diesel är stor. Har kikat lite in på 320D E91 och den har verkligen fallit mig och sambon i smaken, men frågan är om man vågar köpa en i 60-70 000:- klassen?? Hittar några på blocket som verkar vara i rätt så fint skick med ca 20-22 000 mil på mätaren, men som sagt vågar man köpa en sån?? Budgeten är tyvärr begränsad, och kan inte sträcka mig mer än så.

Sen annan fråga är lite mer riktad till de som har voffsar, hur är det med utrymme för en hundbur då hundbur är ett måste för oss, och voffsen vi har är relativt stor. :)

Tackar på förhand!
mvh Marko
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Välkommen till forumet och förhoppningsvis märket, E91 är en trevlig och vettig bil som håller hög kvalité så jag tycker att du är på rätt spår. Hur en hundbur passar kan jag inte svara på men två Collie trivs alldeles utmärkt där bak, du kan kanske hitta en trea som vovven kan få provsitta?

Angående budget så borde det gå att hitta ett okej exemplar för de pengarna, jag hade inte låtit en högre mätarställning skrämma mig för 30.000mil pendlandes på landsväg sliter mindre än 15' fördelat på korta sträckor i främst stadstrafik. Och om ni inte hittar en fin 20d inom budget så hade jag inte uteslutit en 320i för 2000mil/år heller, trevlig och mjuk fyra som går snålt även den och har mindre som kan krångla än en turbodiesel med partikelfilter.

Med tanke på att en diesel släpper ut ämnen som försurar naturen och är cancerogena lär knappast nuvarande regering införa några lättnader för den kontra bensinbilen heller, snarare tvärt om. För några år sedan kostade en liter diesel ett par kronor mindre än samma mängd bensin, idag är dieseln några ören dyrare och i takt med att efterfrågan på diesel ökar (t.ex för att de skitigare alternativen till fartyg m.fl förbjuds) lär priset öka något mer.

Räkna på skillnaden i förbrukning, bränsle, skatt och underhållskostnader med mera. Frågan är om skillnaden blir så stor på längre sikt, och kan ni då hitta en fin 320i för mindre pengar än en okej 320d med hög mätarställning kanske det vore ett alternativ?

Lycka till!
Hej och tack för välkomnandet och tusen tack för ditt väldigt fina svar!
Är inte så orolig för bilar som har gått över 20 000 mil om man hittar ett bra exemplar, men är lite mer fundersam om man kan hitta ett bra exemplar i just denna prisklass. Vi kommer båda att studera till höst, tjejen kommer eventuellt att jobba 50%, och jag ska pendla minst 600 mil till och från skolan varje år landsväg.

Har kikat in lite på bensinare även, vet att BMW kan få även bensinarna gå relativt snålt, men då man just nu kör en bil som har snabbare accelerationstiden 100-200 än en chippad Audi 3.0 TDI, så vill man även i försättningen ha en bil som är något pigg över 100km/t och där tror jag faktiskt 320d är bättre val än en 320 efter att ha kollat lite accelerations tider hos olika trimfirmor för Steg 1 programvara, samt att den går betydligt snålare. Kommer att ha bilen i minst 3 år framåt, är inte ute efter en racer, men som sagt skulle ändå villa att bilen man köper ska man kunna trycka på lite då och då och inte sitta där och vänta i en evighet att bilen skjuter iväg. :)

Hur stor är skillnad i underhåll mellan en diesel och en bensinare – förutom partikelfilter som kan sota igen, och eventuellt en turbo som kan gå sönder?
Har kikat in även på 5-serie E61, i dem har man absolut inga problem med utrymme för en hundbur, men dieslar är dyrare i skatt, samt att bensinarna drar betydligt mer. Audi A6 avant med 2.0 TFSI kan man hitta lätt för dem pengarna i fint skick som svarar bra på Steg 1 programvara, men BMW faller mig mer i smaken utseendemässigt, speciellt serie 5 man kan jämföra med A6an.

Mvh Marko
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
En sak som jag skyggar undan för med en dieselbil som rullat många mil är dieselpumpen. Havererar denna så har du med råge överskridit kostnaden för en bensinare att pendla med.

// Jonas

Tänkte inte direkt på dieselpumpen om jag ska vara ärlig, man förväntar sig väl inte att den ska haverera vid 20 000 mil, men man vet aldrig. Ingen liten kostnad i fall den skulle haverera kan jag tänka mig.

//Marko
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Visst, haveri i en dieselpump kostar flis men hur ofta händer det? Den stora kostnaden/risken är väl partikelfilter i mina ögon men det är ju många som bara rengör och kör flera tusen mil till.

Har haft min 320d (E46 men det är väl samma motor i de tidiga E90) sedan 25k mil. Nu rullat 35. Är jädra nöjd med motorn, går bra och aldrig nått strul med det interna. Det jag bytt utöver slitagedelar:

* Remskivan på veven (vibrationsdämpare i gummi) släppte pga att gummit blivit gammalt och hårt. Billigt att laga men kan ju slita med sig annat i motorutrymmet om man har otur.

* Turbon byttes strax innan jag tog över den. Klockren funktion under min ägo.

* Katalysatorn spruckit i svetsfog (förmodligen väldigt ovanligt, men dyrt, 5-6k).

* Glödstift + styrenhet. Ca 1000:- för delarna.

* Brustna bakfjädrar (typfel på E46 enligt vissa, kanske inte existerar på E90?)

* Repiga strålkastarglas. Nya kostade 1400:-. Går väl iofs under "slitage" när en bil har gått över 30 000...

Har automat i min och den spökar lite. Hade jag köpt en bil med automat vid ca 20 000 mil så hade jag kostat på den oljebyte i lådan direkt om det inte gjorts tidigare. Jag gör det mesta själv så arbetskostnad på detta hade ju givetvis gjort det dyrare.

Motorn är en slitvarg som går långt med rätt service. Jag säger kör.
Nej, inte direkt man brukar höra att dieselpumpar havererar vid dem "låga" milen, men man vet aldrig, dock så är partikelfilter det man tänker på i första hand precis som du skriver. Dock pratade med BMW återförsäljare här i stan och enligt de så har 06-07-or ingen bytesintervall på DPF utan den ska funka så länge bilen är i trafik, har lite svårt att tro på det dock. Såg att det finns firmor i södra delar av landet som rengör partikelfilter, så det hade varit ett alternativ för mig, men bilen kommer att köras mestadels landsväg så den borde sköta rengöringen själv?

Repiga strålkastare på nyare bilar är inga större problem, finns enkla fix för det som kostar max 100-150:- i material, slipa dem, sen polera och dem blir som nya. :)

Vill inte ha någon automat, kan vara skönt med en automat inne i stan, men själv ser jag på den som en extra kostnad, har kört bil i 10 år nu, alla bilar jag har haft och kört har haft manuella växellådor så jag klarar mig ett bra tag till med att köra manuellt. :)

Diesel är som sagt av stor intresse mest för att man upplever den vara piggare jämfört med bensinare i samma klass, men det kan hända att man köper en bensinare till slut, bara för att det går inte att få allt man vill för dem pengarna man är villig att lägga ut, dock då skulle jag nog börja titta lite mer på 5-serie, just på grund av större bagageutrymme för då slipper man lägga ut 5-6000:- extra för en ny hundbur. :)

Motorn är det minsta problem i det hela, dock så ogillar jag starkt att dem har så pass långa service intervaller, har väldigt svårt med det där att köpa en bil som har servats med ny olja var 3000 mil, då själv brukar jag byta olja var 600-700 mil. :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Frågan om diesel eller bensinmotor kan man dra hur långt som helst men du verkar vara säker på vilket du föredrar, kombinationen E91 och M47 hade inte skrämt mig för de verkar höra till det bättre BMW har gjort på 2000-talet vilket är en bra betyg om man har ett gott öga till BMW och deras kvalité som jag har.

Jag vill minnas att E91 med M47 har det äldre partikelfiltret som sitter under bilen och har ett 'bestämt' bytesintervall, som i praktiken kan variera ordentligt mellan olika exemplar. Något nyare BMW har ett filter som sitter mycket närmre motorn och kan hettas upp och regenereras mer effektivt, vilket för med sig längre livslängd men där är inget intervall på när det behöver bytas ut. Tidigare exemplar hade en rubrik för filtret i IDrive under servicemenyn men på senare modeller så försvann det, men jag kan ha missförstått något?

Sedan får man förutsätta att moderna dieselmotorer inte är byggda för att trilla i bitar vid ett specifikt miltal, men problemet ligger i fler och mer komplexa komponenter som kostar mer att köpa och byta ut. I teorin är risken för dyra problem förmodligen liten men hur påverkar serviceintervaller på 3000mil, ett halvårs körning med trasig termostat och uteblivna regenereringar av partikelfiltret som följd eller gud förbjude en tidigare ägare som råkat fylla en kvarts tank med bensin men tänkt att 'Äh, det klarar den säkert'?

En femma är trevligare i vissa lägen men bara klumpig i andra jämfört med en trea, modellen E6x (framför allt kombi) har fler svaga punkter än 3 E9x men det är inte alla exemplar som drabbas och det går både att förebygga dem eller reparera själv för rimliga pengar om man vill.

Som exempel var där en till synes fin femma när jag tjuvkikade på Blocket, billigt för en LCI men tyvärr ett snäpp över din budget ändå. En 520d-07 som ägaren på 70år har haft sedan den var två år gammal, knappt 18.000mil på mätaren och om det samt historiken i övrigt går ihop bör den ha mycket kvar att ge:
Länk

Diesel verkar som vettigare val med tanke på vad som ska prioriteras dem närmaste tre åren, annars hade jag jätte gärna behållit nuvarande sommarbilen och njutit av den under sommarperioden istället, men med tanke på att den ligger på 250+ hk och kan knappt köras under 0.85-0.9/mil landsväg så måste den bort tyvärr. :/

Som jag skrev ovan diesel vill man helst ha för dem nya är betydligt piggare jämfört med bensin drivna i samma klass, men ja, det kan komma en del oönskade kostnader med en nyare diesel med 20 000+ mil på mätaren. Dock, vi får se hur det blir och hur långt budgeten räcker, det blir kanske en bensinare till slut, man får nog sätta ner sig och räkna ut eventuella framtida kostnader osv, då om man räknar bara på skatt, försäkring och förbrukning diesel är en självklar val.

70tkr är det absolut högsta vi kan tänka oss ge för en ny bil, och den kommer inte att köpas förrän sommar bilen är såld, hade kunnat kanske sträcka mig till 90tkr, men vi vill helst också ta en liten semester, så pengarna räcker inte till allt och två studenter kan tyvärr inte få några lån från banken till att köpa en ny bil.. :) 69-70tkr är väldigt lite pengar med tanke på önskemålen, därav just fråga, vågar man köpa en något nyare BMW för dem pengarna.
En femma hade egentligen passat oss bättre, med tanke på all extra utrymme man får med den, men den är tyvärr dyrare i drift oavsett bensin eller diesel, samt att trean verkar flytta på sig betydligt bättre. Den som du länkade var otroligt fin, men inga pengar på kontot nu tyvärr, samt över budgeten. :/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.