|
|
|
|---|---|
|
Tycker det är ett fenomen, eller är det gubbarna på bilprovningen som läst av fel vid inregistrering?;) Har jämfört ca 30 st M3 E46 Coupé:er via fordonsregistret/blocket, där snittet ligger på 1570 kg där de utrustade med elstolar , taklucka, samt NAVI, Hifi , smg. Min har det ovanstående, men utan taklucka och är en 2004 men väger 1640kg enl regbeviset, och kan inte riktigt se vad det är som skiljer? Min är reggad med 19" som kan dra upp vikten några kg, men inte mer än ca 4 kg. Någon som vet vart man kan väga gratis Sthlm? | |
| Hej, vad jag förstått är tjänstevikten på m3 e46 beroende av om den är svensksåld eller inte. Jag gissar din är import. Jag hade en import 2003 coupe. Den vägde 1630 enligt sbp. Jag hade glastak, elstolar, navi, hifistereo med växlare, xenon, klima och original 18 tum fälgar. Svensksålda bilar verkar oftast reggade med just 1570 kg. | |
| och MANUELL växellåda. | |
|
Som sagt - de flesta biltillverkarna "slirar" på viktuppgifterna när de typar in bilarna i Sverige (var ett reportage om detta i en biltidning för några år sedan). Men när du importerar bilen vägs den och du får "exakt" viktuppgift...vilket ofta är mycket mer än om bilen hade typats in av generalagenten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Yes den är importerad, så det måste vara därför. 1570kg måste vara för en helt outrustad M3 då. |
|
|
Var glad att du inte har en svensksåld 05a eller en importerad 05a med inlämnat COC-intyg. De har en vägskatt på 5024kr. Sv-såld 05a Länk Här är en viktskattad snålt utrustad 05a Länk dock är EJD774 mätarbackad så den är inte så rolig att äga. Länk Länk Vid import av viktbaserad bil kan det vara idé att lätta den och om det handlar om en 05a eller äldre kan det vara en god idé att inte lämna in COC-intyget. 1570kg är den tyska tjänstevikten på M3 E46 Coupé. På 540i/6 E34 Limo är den 1605kg, den lättaste (utan någon extrautrustning) är invägd på 1690kg vid importen. Mvh Stephan |
|
|
Tack för info Någon som vet vart man kan väga kärran i sthlm? Fanns tidigare i hjulstakorset, men är borttagen sedan länge.. |
|
|
Förr har det gått att väga vid bilprovningen i Vinsta utanför deras öppettider. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.