|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bromsar jag lite hårdare än vanligt så rycker det till i ratten. Har för mig att det kan vara något i framvagnen som glappar och behöver bytas. Någon som vet? Mvh Henrik | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej Hbn, Jag har din känsla i min 316. Man trycker till lite lagom bestämt ett par gånger på pedalen och det liksom "rycker till" eller känns som det "hugger" lite i ratten. Det är länkarmsbussningarna som brukar bli trötta/slut. Främre länkarmarnas bakre (övre) bussningar. Sitter mig veterligen sammanpressat med länkarmarna och byts inte separat utan man köper ett helt länkarmskit. (Dvs nya länkarmar o bussningar tillsammans). /a |
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Är det ett ryck percis vid inbromsning eller skakar ratten under inbromsning? Vid ett ryck, spindelled,styrled eller bussning. Vid skakning, bromsskivor. |
|
Det är inga skakningar, bara ett ryck. Med lite lätt våld ser det ut som att man enbart kan byta de bakre (övre) bussningarna: Men det kanske är bäst att köpa ett helt länkarmskit. Får bli ett litet projekt under semestern :-) |
|
|
Bussningarna går att byta separat, men när de är slitna, är nästan alltid de båda spindellederna i respektive bärarm också dåliga....så det brukar inte vara lönt att byta bara bussningarna om de byts pga. "normalt slitage"! Så bäst är att byta hela bärarmarna - förslagsvis köper du ett helt kit med alla bärarmar/bussningar och styrleder samt krängningshämmarstag, och byter allt på en gång - det är lite merarbete att byta allt när ändå bärarmarna är nere. Du måste ändå göra en hjulinställning efter bytet av bärarmarna så passa på och byt styrlederna samtidigt. Sedan vet du att du har många tusen mils körning utan att behöva fundera på framvagnsdelarna. Claus-autoparts har bärarmskit till bra pris och de flesta verkar vara väldigt nöjda med kvaliteten. Jag köpte ett kit till E46:an och valde då M-sportII-bärarmarna (tillverkade av Febi och passar rakt av på bilar utan den specen från fabrik - enda skillnaden är att castervinkeln blir ca en till två grader annorlunda - bilen kändes lite mer direkt i styrningen efter bytet) vilka är lite dyrare men samtidigt håller längre pga direktlagrad styrled (utan gummilagring). Påstås ge lite hårdare känsla och lite mer ljud, men jag märkte ingen större skillnad på det. Höll ett antal tusen mil innan bilen skrotades pga. vildsvinskollision. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hade samma problem med min gamla E46a. Bilen stack olustigt åt endera höger eller vänster vid inbromsning. Det var som du är inne på den bakre länkarmsbussningen som var uttjänt. Jag köpte polyuretanbussningar från Länk , pressade ur de gamla ur befintlig hållare och pressade i de nya. Välj isåfall de röda, alltså de mjukare, så blir det inte lika mycket vägljud i kupén. Ge akt på vilken storlek du har på hållarna (60 alt 66mm) innan du beställer. Detta kan du förslagsvis med ett skjutmått mäta dig fram. // Jonas Edit: @Johan B har mycket god input i sitt inlägg! |
|
|
Tack för svaren!! Mycket bra pris på kitet hos Claus-autopart, blir nog ett sådant. //Henrik |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Passar på att tacka jag också, jag står snart i begrepp att utföra detta på min 316. /a |
|
Jag ska även tillägga att jag från tyska Ebay köpte ett komplett länkarmskit, Meyle HD (Heavy Duty) alltså är alla kulleder kraftigare och ska hålla längre etc. // Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.