AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.163

540-93 El felsökning

el
18
elch0ck
540ia-94
För att göra en historia kort. Säkringen till soppapumpen smäller direkt vid omvridning av nyckeln.
Har bytt: Pumpen. Relä, batteri.
Börjar ledsna på detta nu!
Det jag behöver hjälp med "tror" jag är Vart sitter jordpunkterna på 540 e34-93? känns som att det måste vara nån jordning som är kass eftersom säk smäller direkt!
Vart ska jag börja mäta? Gärna bilder på det jag ska mäta. Mvh en desperat Johan
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja vad du behöver är ett elschema och därefter påbörjar du en metodisk felsökning.
Verkar ju vara någon kortslutning från bränslepumpreläet och framåt (dvs allt den matar).
Tex brinner säkringen med bränslepumpreläet demonterat?
Sen är det bara att följa elschemat och beta av del för del.
Tex på vissa E34-modeller så går syresensoruppvärmningen via bränslepumpreläet.
el
18
elch0ck
540ia-94
Du är en ängel som svara så fort
Med relät ur så så brinner den inte av! Om jag nu har rätt relä ur. DOm inne på bmw hade ingen aning om vilket som va rätt relä. Kan ut och ta lite kort så kan du få kika på det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@elch0ck : En fråga till, finns det någon historik/anledning om varför batteri/relä/bränslepump byttes?

Om tex misstanke fanns om kortslutning i bränslepumpen så skulle det ju räckt att lossa kontakten på bränslepumpen och se om felet fortfarande fanns där.

Nytt batteri och bränslepump är ju inte billigt utan skulle kunnat ge iallafall 2 timmars felsökning på verkstad - har man tur skulle det räckt för att hitta felet.

De flesta E34-modeller kör med det "oranga" bränslepumpreläet. Det var färgen original. Efter ett tag byttes färgen från orange till mintgrönt.

Har nummer någonstans, inte hemma nu apparently :-)

Vadå inte vet vilket relä som är rätt? Vad joddlar de om? Vilka är det? Är det en auktoriserad BMW-firma eller är det en "vi-kan-alla-bilmärken-lika-bra"-firma?

EDIT : Vad jag kan se så har din 540i exakt samma bränslepumprelä som min E34 535i.

Dvs gamla reservdelsnummer är 61 36 1 378 238 (orange) och det nya har reservdelsnummer 61 36 8 373 700 (mintgrönt).

Här sitter mitt original (orange) bränslepumprelä
Länk

Här är den gamla typen av bränslepumprelä
Länk

Här är den nya typen av bränslepumprelä
Länk
el
18
elch0ck
540ia-94
Misstanken va att det va pumpen som hade dött så bytte den och tänkte gud så bra men vred på nyckeln och samma sak. Dom har varit en bmw auk verkstad men nu vi-kan-alla-bilmärken-lika-bra"-firma. Länk
Dom två sen sitter det ett orange innanför med :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då var du inte inne hos BMW utan hos en allmän verkstad (reda ut begreppen något så det inte blir någon missuppfattning).

Du hade sparat en hel del pengar på att inte byta bränslepumpen :-)
Lesson learned - felsök först och byt sedan :-)

Nåja, du har iallafall en ny bränslepump åtminstonde...

Jepp, det orange är bränslepumpreläet.
Men dubbelkolla att det står 61 36 1 378 238 på det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här finns en del elscheman
Länk

Nu är dessa för den nordamerikanska marknaden, så det kan finnas avvikelser. Sen finns inte för 540i -93, utan bara för 540i -94 men man kan komma relativt långt med det också i det här fallet
Länk

Bentley-manualerna har de bästa elscheman, men å andra sidan så är de också för den nordamerikanska marknaden.
el
18
elch0ck
540ia-94
Alltid lär man sig Någe nytt. Okej då ska jag kolla upp nuffrat :)
el
18
elch0ck
540ia-94
Ju juste på mitt står de. 0 332 019 456
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, det där Boschs reservdelsnummer.

Det bör stå BMW's egna reservdelsnummer också (det är dock inte på alla reläer det står detta).
Men jag är 99.99% säker på att Bosch 0 332 019 456 motsvarar BMW 61 36 1 378 238. Kan kolla på mitt lite senare idag för säkerhets skull, men är som sagt rejält säker.

EDIT: Hepp, har tydligen kollat upp det i samband med en annan tråd - se tråden nedan för mer info. Det stod (förutom BMW's reservdelsnummer) Bosch 0 332 019 456 på mitt orange bränslepumprelä.
Länk
el
18
elch0ck
540ia-94
kan detta vara nuffrat? 1378238
el
18
elch0ck
540ia-94
Men om du har lust så får du gärna skicka ett mail med lite tips på vart jag ska börja mäta till elch0ck88@gmail.com. Bara om du har lust!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> kan detta vara nuffrat? 1378238

Jupps! Av utrymmesskäl brukar BMW oftast bara ta med de sju sista siffrorna.
1378238 = (61 36) 1 378 238

Nja, kan ju inte stå med en pekpinne och peka ut att man ska mäta på den pinnen och sedan på den pinnen :-) Lite svårt på distans också :-) Det är inte vad felsökning är.

Felsökning är en högst adaptiv och volatile process där man kan ändra inriktning eller i vilken ordning man gör saker baserat på vad man hittar under felsökningens gång eller väldigt ofta vad som är enklast att börja med. På vissa bilar är det ett rent helvete att komma åt bränslepumpen, på vissa är det enkelt. Likadant med att kunna komma åt kablage och dylikt.

Därför fungerar inte felsökningsflödesscheman särskilt bra, inte inom något område.

Det är just därför felsökning är något som tar tid, inte en slump att en mycket erfaren mekaniker med stor kunskapsdatabas kan felsöka ruggigt snabbt och effektivt. Det finns ingen genväg till detta.

Har du kollat på elschemat jag länkade till?

Exempelvis är ju sidan 110 (om du har detta styrsystem - dessa detaljer får du dubbelkolla själv att du tittar på rätt elschema) är högintressant.

Baserat på vad berättat så är det något som kortsluter från stift #2 på bränslepumpreläet och framåt.

Det verkar som (efter en snabb 3-sek titt) att din modell har separat relä för uppvärmning av syresensorer, så ditt problem borde inte vara pga kortslutning i dess värmeelement. Men det får du dubbelkoll att så är fallet för din modell med säkerhet.

Hur stor erfarenhet har du av felsökning av el?
el
18
elch0ck
540ia-94
Jadu el och jag är kanske inte dom bästa vännerna precis:P men tänkte ut och börja imorgon bitti iaf
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bara som ett exempel, jag vet tex inte med 100% säkerhet att det är F23 som bränns av. Nu har du sagt att det är säkringen till bränslepumpen, så med största sannolikhet är det F23.

Men hade det varit någon annan hade jag ändrat helt inriktning.

Om jag vet att det är F23 som ryker, så skulle jag fokuserat på allting från F23 och framåt.

Man kan tex kolla upp hur möjligheterna är att komma åt kontakt X14 och X638. Om man kan dela på en av dessa kontakter och du lossar matarkabeln från bränslepumpen så kan man ju mäta om någon av denna del har kontakt med jord. Det borde den inte ha. Har den det så vet du att någonstans längs denna kabelsträcka har du ett problem. Då har du ringat in problem och kan fokusera felsökningen på denna del. Det är rekommenderat att arbeta med ett helt strömlöst fordon, så jag skulle koppla bort batteriet (och bara koppla in det när jag verkligen behöver det).
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du inte är säker, så läs på lite innan du börjar. Alla är så lockade av att sätta igång att fixa, men det brukar inte alltid vara bästa sättet :-) Det finns tyvärr en utbredd syn att om man inte fysiskt ligger under bilen och förflyttar ett verktyg i tre dimensioner så jobbar man inte på felet :-)
Du måste tex kunna förstå elschemat, hur du på ett säkert sätt använder en multimeter, mäta spänning/ström, vara medveten om de begränsningar en multimeter har och så vidare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.