AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.020

BMW ut, Subaru in

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Igår blev bilen såld, känns lite vemodigt då det var en jäkligt skön bil att ratta.

Så BMW ut, Subaru in.

Efter en längre tids velande om huruvida jag ska byta bil o vad jag ska ha, så blev det en Subaru Outback 2.5i 2013, med 4300mil på mätaren. Helskinn o diverse trevlig utrustning. Mycket positivt överraskad, då jag från början hade en negativ syn på japanska bilar överlag.

Från början var jag inställd på E61, men efter all läsning så vekar de dras med endel bekymmer. Dessutom inga garantier kvar och många mil. Nej tack tänkte jag. Jag vill ha något relativt nytt till rimlig peng. Nu återstår att se om den beryktade japanska problemfriheten införlivas.
Grattis till en fin bil. Jag tror absolut att du kommer bli nöjd!
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Subaru kom in som ett riktigt wildcard. Hade inte en tanke på en sådan alls. Men jag o hälften gled in hos den lokale återförsäljaren och blev väldigt positivt överraskade båda två. Stor o rymlig åt alla håll o kanter. Något vi båda efterfrågat. Sen va ju skinnet och all extra utrustning grädde på moset. Inte lika rolig som en 5:serie att ratta, men o andra sidan är det två helt olika bilar. Outback har ändå ett förvånansvärt spänstigt chassi för att vara SUV. Jag förväntade mig mjukt amerikanskt gung. Relativt rapp, trots sina ynka 167hk och 235nm. Och sen att den är såpass ny är det bästa av allt.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Synd bara att Subaru dom är så motorsvaga och törstiga på samma gång. Inredningen är ju minst sagt spartansk mot tyska bilar!
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Motorsvag o törstig. Jo. Jag kan hålla med om det, men ändå förvånande pigg. Ärligt talat så räcker det för mig just nu. Utnyttjar aldrig en bils fartresurser till max ändå och sen är det ju inte riktigt den typen av bil heller. Att inredningen skulle vara spartansk vet jag inte. På vilket sätt? Går ju naturligtvis inte att jämföra med BMW i detaljkvalite o materialval. Men det är inte på något sätt dåligt. Sitter kungligt i skinnsoffan och otroligt rymlig är den också, klart bekvämare än den e39:n jag hade. Men visst, Subaru Outback är mer av typen bara "transportmedel". Valet föll på den då jag ville ha så ny bil som möjligt, men som hade lite "lyx/rolighets-faktor", till en rimlig peng. Alla tyska bilar föll bort rätt snabbt. Den beryktade japanska problemfriheten ser jag som en klar fördel, sen om den är överdriven återstår att se.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Törstig , svag och korta säten så man blir trött i benen, kvalitén är undermålig..... rent ut sagt , mycket missnöjd....
Det är en Forrester som min svärfar köpte ny , och väldigt snabbt upptäckte han hur kass den var.
Jag har lånat den och själv kört en 100 mil och kan bara instämma i det han sa.
Bilen är nu såld, som tur....
Så vansinnigt mycket törstigare än X3 som väl är närmast jämförbara BMW är den väl ändå inte, jag roade mig med att kolla snabbt på Spritmonitor.de och X3 var markerat törstigare enligt deras statistik, men man får väl anta att X3 också överlag är vanligare med sexa / automat. I kombination med förmodat få problem och högt andrahandsvärde får man anta att det blir förhållandevis billiga mil.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Nu pratar jag outback o inte forester. Höll min e39:a riktigt högt, men som sagt blev jag väldigt positivt överraskad av outbacken. Kan hålla med om att sittdynan kunde vart längre, men den är inte dålig. Jag kanske har fått lägre krav eller så ställer jag inte så höga krav då det inte är en BMW. För övrigt så x3/e83 ful som stryk och en väldigt liten bil. Den nya x3 är fin,men då kostar det betydligt mer.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Skorpionen; skön bilpark du har!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

@dallev79... bmw ut ,subaru in tolkar jag som , vi kan dryfta alla Subarus!!

Outback , forrester och allt vad de heter, jag förväntade mig mycket mer av subaru och vi blev grymt besvikna på deras bilar!

Vi hoppas du blir nöjd och får en beryktad problemfri japs ;)

Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

@AlexanderK.... +3 bilar till, dock ingen subba= subaru ;)
da
527
dallev79
525iM Touring -01
@Skorpionen: Det var inte otrevligt menat. Klart vi kan tala om alla subbor :)

Såg nu att det finns en legacy 2.5gt@260hk. Samma boxerfyra + turbo antar jag, dock lades den ner efter 2013. Men dom kommer med nya motorer nu, 2.0turbo@170hk och 300hk. Verkar till en början dock bara släppas på den kinesiska marknaden.

Dom BMW jag var intresserad av kostar långt över 200000kr och då har dom ändå runt 10000mil o inga garantier kvar. Det som fanns kvar att välja på var V70 och Passat. V70 är enligt mig en överskattad och framförallt trång bil. Passat verkar dras med en drös problem. Det blev outback denna gång, får se vad det blir om 4år, då jag kommer börja fundera på att byta.
Har gått igenom 6 st Subaru själv, Legacy, outback och forester. Med "nya" designen 2010 har det dock inte blivit några fler för mig.
Har dock fortfarande både Legacy 2.5i en -11 och en -14 samt en Outback 3.6R under vintern då jag ofta förvarar mina föräldrars bil.
Gällande 2.5an så är det en grym bruksbil, jättebra utrymmen, riktigt stabil i allt dåligt väder, klarar dålig väg och allmänt dålig behandling på ett mkt bra sätt. En stryktålig bruksbil helt enkelt. Kan klara sig på 0.8 landsväg (dvs inte mer än 110 menar jag då).
Bilens största baksida är den eländiga interiören, bullret, törsten (1.3 i stan minst) och framförallt den odrägligt dåliga automatlådan kopplad till en klen motor. Fungerar kanon när man bara rullar runt - men när det ska köras om eller ökas fart på en motorvägspåfart - HEMSKT!

En bra bil, men när man som jag vant sig vid tyska bilar och även utrustning som är standard idag som inte går att få på Subaru (typ PDC - en sats från Conrad.se som borras in på Subaru) så blir det för mkt lingonplockarbil kombination med den fula designen.

Men hållbarhetsmässigt lär du bli nöjd, har sällan haft problem med Subaru och aldrig nåt allvarligt.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag körde Subaru Forester i två år runt 2005, aldrig haft så mycket problem med en bil någon gång. Den sk felfriheten ger jag inte mycket för. Inredningskvalitet och utséende kan man ju bedöma vid eventuell provkörning, men tyvärr känns det som Subaru gått helt fel vad gäller formgivning sista åren. Det blir bara värre.

Min pappa avverkade två stycken Outback vid samma tidpunkt och hade samma problem som jag, dvs något med insprutningen som gjorde att bilen rycker vid körning, blandade elfel, bromsproblem etc etc.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Ryckte vid körning gjorde hans forester oxå, man höll på o bli vansinnig!!
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Outback är en bil som inte försöker vara något annat än en rejäl bruksbil. Det är nog därför jag tycker om den. Den är rent av mycket rymlig och tycker om den högre markfrigången. Angående bullret förstår jag inte, tycker den är relativt behaglig. Tycker fars A6 2007 är bullrigare, och det är ju en av premium tyskarna. Angående inredningen som en del klankar ner på förstår jag inte heller. Det är inget under av design, men inte på något sätt dåligt eller fult. Eller så kan jag acceptera detta just för att den inte försöker utge sig för något annat än en rejäl bruksbil. Har dock Business paket med helskinn. Kan dock hålla med om att den är något undermotoriserad, fast tillräckligt pigg. CVT lådan tvekar ibland, men inte så det stör. Det är ju ingen sportbil som jag marginaler direkt. Något törstig är den, men o andra sidan är det ständig fyrhjulsdrift.

Har provat den senaste MY15 outback, och den är jäkligt fin tycker jag. Jämfört med MY10-14 så är det en stor förbättring.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Angående fel på bilar, så ja... alla bilar krånglar. Mer eller mindre. Utan någon slags hård statistik, så skulle jag ändå vilja påstå att många "premium tyskar" med prislappar därefter krånglar långt mer och har fler modellrelaterade fel än vad man skulle önska. Detta är mina erfarenheter i varje fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.