AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
7.987

Bluetoothproblem samt kan ej uppdatera iDrive

Cy
62
Cygnus
330e - 21
Hej har precis köpt en 520d f11 2012 med bland annat comfortpaketet. Hade en Sony Xperia Z2 där låtinfon fördes över till iDrive då jag spelade musik via Bluetooth men nu med min nya Samsung S6a så får jag över samtalsinfo och kontakter samt låtinfo ibland om jag spelar musik via Samsungs egna musikapp men ej om jag kör tex med Spotify. Har googlat och kommit fram till att det nog behövs någon mjukvaruuppdatering för bilen eftersom telefonen har en nyare blåtandsversion. Men nu till problemet. Jag har ingen meny för mjukvaruuppdatering i iDrive. Efter "profiler" så är det slut och jag har ej heller ett USB-uttag i mittkonsolen.

Går det att uppdatera mjukvaran i bilen över huvudtaget? Om ja, måste jag då gå till handlare? Om så är fallet kommer det att kosta något eller kan jag begära det på den ettåriga BMW-garantin jag fick med eller faller det utanför? Om inte bilen har uppdaterats sen den såldes så borde det väl ingå kan jag tycka?

Tacksam för svar kring detta!

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tror tyvärr då att du inte kan uppdatera mjukvaran själv, men BMW kan garanterat göra det. Om du har en snäll handlare kan du kanske gnata med det i dealen, men det är normalt inget som faller under garantin tyvärr. Jag håller egentligen med dig om att det borde vara en garantigrej, men BMW har bestämt att mjukvaruuppdateringar inte går på garantin - om det inte avhjälper ett direkt fel under nybilsgarantin.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Du har inte USB i handskfacket?
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Hej jo men har läst att det inte går att uppdatera där igenom samt att jag inte har något menyval för uppdatering...
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tror det stämmer. Bmw själva skriver så:
Länk

"To perform this software update, you will require the USB audio interface (included in optional equipment codes 6FL, 6NH, 6NK, 6NL, 6NS or 6NR) as well as the Control Display and iDrive. Your vehicle can be updated provided that you have the ‘Software update’ option on your ‘Settings’ menu in the Control Display."
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Mm förstår inte skillnaden. BMW i Göteborg är inte jätte tillmötesgående heller suck. Mm
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Nej, jag är inte heller så nöjd med BMW-verkstäderna i Gbg. Har börjat göra mig omaket att köra till andra städer för att lösa problem, där dom faktiskt vill lösa problemet och inte bara bli av med kunden...

När de körde två USB-uttag, ett i handskfacket och ett i armstödet hade de två helt olika funktioner, de är kopplade till olika enheter. Det i handskfacket känns som en fulfix som de senare löste på ett riktigt sätt och kunde kombinera USB-uttagen.

Det borde gå att uppdatera din blåtandsmjukvara för en mindre peng utan att uppdatera hela bilen, eftersom det uppenbarligen är en fristående mjukvara (som går att uppdatera själv i många fall). Däremot vill de ofta uppdatera hela bilen, det kostar tyvärr en slant och tar dessutom lång tid. I detta fallet borde det gå att göra ett undantag.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Du kan uppdatera

*Software Update Bluetooth and USB Audio interface
*BMW CIC Grace-note 2014 HD:s Firmware [PREMIUM]
*Gracenote-DB for NBT.NBT-EVO 03.2015 Europe [NEXT]
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Kollar man länken i Wibergs post kan man knappa in sitt VIN nummer och då fick jag upp vilka uppdateringar som fanns till min bil och oxå en knapp "download software" Kan man då uppdatera mjukvaran i bilen själv via ett usb minne, förutsatt att kraven på bilen är uppfyllda. Vilket usb uttag ska man isf använda? Handskfacket eller armstödet?
Vågar man test?

Anders
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Japp, det går bra Anders. Du uppdaterar bara blåtandsmjukvaran, så det är inget stort ingrepp i bilen. USB-uttaget i armstödet ska du använda för den uppdateringen.
Bi
3.797
Bianca

GraceNote 2014 [ PREMIUM] firmware update 966mb

Länk

Länk

-------------------------------------------------------

GraceNote 03.2015 [NBT/NEXT] firmware update 3.89GB

Länk
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
@ Wiberg!

Finns det nån risk att nuvarande funktionalitet försämras om man uppgraderar mjukvaran?
Min telefon funkar bra att para med bilen nu, men den finns inte med i listan över supporterade enheter! Ska man chansa att uppgradera?

Mvh
Bi
3.797
Bianca

uppdaterade farsans utan problem (535IAM-2011
v.UPD01008

uppd kommer p.g.a buggar och/eller nya funktioner
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Om det funkar bra nu hade jag skippat att uppdatera. Har varit lite olika buggar i dom olika uppdateringarna. Den senaste har funkat bra för mig förvisso, men fixa inget som inte är trasigt... :)
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Vilket tillval till bilen är det som ger en ett usb-uttag i mittkonsolen? Har ändå comfortpaketet och i övrigt identiska menyer som kollegan med sin 320d GT som har menyvalet att uppdatera mjukvaran?!

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
3-serie GT kom från början med NBT-systemet där man gick till det mer naturliga med ett enda USB-uttag, som då har möjlighet att uppdatera mjukvaran. Dessutom ändrar de till och från vad comfortpaketet innehåller, så ibland ingår USB och ibland inte.

I länken från BMWs egen sida står utrustningskoderna som krävs för att du ska kunna uppdatera mjukvaran, men egentligen krävs väl framför allt USB-tillvalet (då får du USB i armstödet).

Edit: Här Länk kan du få hjälp att tolka utrustningskoderna i klartext. Alla utrustningskoder är inte i produktion samtidigt, för att förvirra ytterligare, så vissa av de uppräknade är ersättare till äldre koder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.