|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har ett problem med min bil, ska försöka göra min historia kort. En dag när jag skulle starta bilen gick den inte igång. Startmotorn gick runt men den var helt död. Jag bogserade den till en Bmw verkstad och dom konstaterade att det var fel på Ews-Styrdonet. Dom bytte Ews:en och parade den med Styrboxen. Bilen gick fint i cirka en vecka sen då var den död på morgonen igen (Startmotorn gick runt men motorn ville inte starta). Jag bogserade den till Bmw igen och dom parade ihop EWS-Styrenheten och Styrboxen igen. Bilen går fint nu efter parningen men vågar inte köra något med det. Dom säger till mig att styrboxen är förmodligen trasig och att en ny måste inhandlas för cirka 10 000 kr. Men det är inget dom kan garantera kommer fixa problemet. Min fråga är därför: Finns det några andra eventuella fel som kan göra att jag inte kan starta bilen? Jag förstår att det måste vara något mellan ews:en och styrboxen eftersom när dom gör en parning mellan dom två enheterna så fungerar bilen att starta. Jag har inhandlat mig en Inpa kabel, programvara och en Bmw Scanner för att kunna läsa felkoder själv och kanske komma fram till en lösning med eran hjälp. Såhär lyder felkoderna lästa med BMW SCANNER: DME : 6 errors no errors Shadow: 32 [050] Activation, solenoid valve, fuel-circuit changeover (denna kod försvinner då jag gör en reset av koderna, men enbart denna kod) 85 [133] Signal, CAN ASC 3 23 [035] Activation, relay, secondary-air pump 3E [062] Activation, solenoid valve, secondary-air pump 7E [126] Activation, solenoid valve, tank-leak diagnosis pump 7F [127] Activation, solenoid valve, suction-jet pump (Alla felkoder är markerade med en gul ruta dvs "Fault Currently not present") EWS: 1 error no errors Shadow: 2A [042] Error number 2A (Denna felkod är markerad under rubriken "shadow" med en röd ruta men är "Fault Currently present") Hoppas ni fattar något och att det finns någon där ute som kan hjälpa mig!! Mvh Robin | |
|
Ingen ?:( En sak till som jag tycker är konstigt. Skulle styrboxen vara trasig så borde det inte hända sporadiskt? Jag tycker att det borde vara fel varje gång jag skall vrida om nyckeln, och inte "plötsligt" efter en vecka (vad jag förstår skapas det nya koder varje gång jag startar bilen på nytt). Kan det ha göra något med att batteriet är dåligt och det spökar på den vägen? Tilläggas bör att jag har haft bilen stående i garaget nu i 3 veckor sedan den senaste parningen mellan ews och styrboxen. Har startat den och pillat nästan varje dag utan att den har dött. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan själv synka EWS -DME med BMW Inpa. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jo det vet jag. Men hur uppstår problemet? Är inte alltid man har datorn och kablarna med sig i bilen :) | |
|
Är DME trasig kan du köpa EWS och DME från en likadan bil på skroten för någon hundring och bara byta. /wmt |
|
| När verkstaden menade att styrboxen var trasig, menar dom då DME? | |
|
Eftersom dom synkade EWS och styrbox bör dom mena DME. /wmt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.