AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.129

BMW 523i 1999 - Luftning av kylsystemet

bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Hejsan! Har precis blivit med min första bmw och jag har lite småfrågor kring kylsystemet då jag inte är van bmw.

Jag har som sagt en bmw 523i 1999. Av nyfikenhetens skull så kollade jag kylarvätskan ( glykolen ) . Märkte att det var någon typ av pinne som kontrollerar vätskenivån. Pinnen var långt ner. Vad jag kunde tyda från den konstiga beskrivningen som var precis bredvid var att toppen på pinnen skulle liva med hålets topp där locket satt. Eller har jag förstått helt fel?

Nåväl, Jag fyllde på glykol (Märk att motorn var/är kall under proceduren) och mycket riktigt så steg pinnen och jag stängde locket. Var ute och körde en liten stund och öppnade locket igen och kollade expansionskärlet. Nu var den där pinnen lika långt ner som i början och jag fyllde på glykol igen.

Jag börjar nu tro att jag har luft i systemet och min fråga är egentligen hur blir jag av med den?
Har märkt att cirkulationspumpen för kylsystemet går om man har temperaturen på max och fläkten på steg 1. Kan jag inte då (med kall motor, cirkulationspumpen gående) öppna båda luftningsskruvarna som finns samt öpnna locket och fylla på glykol tills det kommer glykol ut ur luftningsskruvarna? Eller finns det risk att jag överfyller kylsystemet och spränger den tyska bilen i bitar?

Mvh Robin
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Hej det finns ett gammalt knep höj upp bilen med en domkraft så att du får en bra lutning på bilen så blir du av med luften
bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Men gör jag rätt om jag gör som jag beskrev i texten ovan? dvs fyller på glykol (med en kall motor) med cirkulationspumpen på och båda luftskruvarna uppskruvade tills det kommer bubbelfri (utan luft) glykol ur luftskruvarna eller fyller jag på systemet för mycket med tanke på att det är en kall motor? Skall motorn vara varm när jag gör det?

Mvh Robin
ja
176
janne dubbel
ja enligt mig bör motorn vara varm termostat öppen men kolla nivån när den är kall några ggr
ja
176
janne dubbel
vet ej hur det är på just din motor men vissa hade plasthjul på vattenpumpen som släppte men dom senare har plåtskovelhjul på pumpen
ja
176
janne dubbel
ps om den vandrar i temperatur
bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Okej. Jag är bara rädd att det finns risk för att jag kan överfylla systemet så nånting går sönder..
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
du bör stå så att bilen lutar uppåt
kylaren blir högsta punkten
behövs inte så mycket
kör upp på ett par träklossar
låt bilen bli varm
full värme ska vara på
låt locket till kylaren/exp kärlet vara av
nålen till tempmätaren skall stå rakt upp
fyll på vätska vid behov
inte säkert att tomgången räcker för att trycka ut en eventuell luft
gasa lite några gånger
10 till 20 minuter bör räcka
bu
19
bubbenboy_90
523ia touring -99
Okej :) tack så mycket för tipset! En liten fråga bara som jag inte förstår. Skall pinnen sticka över kanten eller ska den liva med kanten? (med kanten menar jag där man skruvar dit locket)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.