AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.229

BMW 120i - 120d

Hej!
Jag ska nu köpa min första bil och jag har bestämt mig för antingen 120i eller 120d, årsmodell 2007-2008.
Vad skulle ni välja? Varför?
Lutar lite mer åt en 120i.
Hej!

Bra val.

Vart bor du? Stan/landet? Hur mycket kör du?

Jag kör en 120d M-sport LCI, dvs med 177hk och ca 2200kr i skatt/år. Dessa är tillverkade efter 2007-03-XX om jag inte missminner mig. Är otroligt nöjd, drar 0,4l milen långkörning med 18" och runt 0.65-0.70 vid stadskörning. Snabbt går det också, liten bil och hyfsad motor. Har kört en del 123d och kan ärligt säga att det inte är en stor skillnad alls.

En 120i är ju billigare i inköp, så det skulle ju motivera lite. Men jag hade kört på dieseln. Dock vet jag ju inte hur mycket du kör än osv. Jag kör bara 1500 mil per år men det blir billigare med diesel ändå pga skatten och förbrukningen.

Hade hur som helst sett till att köpa en faceliftat LCI version.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Ingen diesel om du frågar mig. Tänk även att en 2007-2008 med 10-12000 på mätaren kan ha stora utgiftsposter som avgassystem, partikelfilter etc.

Skulle heller aldrig köpa en så gammal begagnad utan att först inspekterat undersidan med all plast borttagen.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Som förstabil ska du så klart ha en bensinare.
Finns ingen fördel med dieseln om du inte kör väldigt mycket mil, och då åker man väl inte så gärna 1-serien.

/Jonas
Jag pendlar ungefär 4 mil fem dagar i veckan.
Det blir nog att köpa den facliftade LCI versionen, men frågan är bensin eller diesel :)
Partikelfilter kan jag köpa, men du måste ha plågat den enormt om du skall byta det vid 10 000 mil.

Varför skulle avgassystem bytas vid 10-12k mil?

Pendlar du 4 mil 5 dagar i veckan hade jag absolut kikat på en diesel. Antar att du redan gjort en kalkyl?

Du pendlar då 1040 mil per år (räknade 52 veckor men du är ju säkert ledig ett par får vi hoppas). Gissar på att du sedan kör privat säg 1000 mil/år (ca 2.7 mil per dag i snitt). Då landar vi på 2040 mil/år.

Eftersom minst hälften av milen är pendling och en 120d LCI drar 0,4 l/milen då, kan vi räkna med 0,55 liter milen som snittförbrukning.

2040 * 0,55 = 1122 liter/år. Räknar vi med ett drivmedelspris på 14kr landar vi på 15708kr/år, dvs 1309kr/månad.

Utöver det har vi skatten, cirka 2200kr för en manuell 120d LCI.

Köper du en fräsch bil och slipper partikelfilter-åtgärd så kan du räkna med ungefär samma servicekostnader under din ägo som en bensindriven bil.

En 120i LCI, drar minst 0,6 liter milen vid pendling och vi kan då räkna med ett exempel på 0,7 liter milen i snitt. Gissar dock på att detta kan bli mer, tittar vi runt i forumet verkar många ha en förbrukning på 0,75 på landsväg...

2040 * 0,7 = 1428 liter/år. Räknar vi med ett drivmedelspris på 14kr landar vi på 19992kr/år, dvs 1666kr/månad.

Utöver det har vi skatten på en 120i LCI på 1900kr för en manuell.

Du sparar alltså runt 3984kr/år med en diesel om man bara tittar på dessa kostnader. Sedan får du givetvis väga in försäkring.

Hade man vägt dieseln mot en 6-cyl motor eller liknande hade nog valet varit enklare. Men i ditt fall är det en 4-cyl motor utan turbo, lite trött på låga varv enl. mig osv.

Svårt val, jag gjorde mitt och kunde inte varit mer nöjd (körde bensin förut).
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns massor av anledningar att välja 120d istället för 120i också som inte har med ekonomi att göra. 120i är en hemsk motor - trött, fult motorljud helt ointressant i största allmänhet. 120d är väl kanske inte en motorkulturell höjdpunkt heller men den får åtminstone bilen att röra på sig ordentligt.

-------
//Lövet
Exakt!

Billigare och roligare. Enkelt val enligt mig.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Jag köpte min 120D 2008 då jag tyckte att med 5 mil om dagen skulle det bli en rejäl bränslebesparing jämfört med min gamla Mazda 626 med 35000 mil sedan jag även köpte den ny.

Visst, BMW`n drog en hel del mindre men den vinsten åts snabbt upp av löjliga servicekostnader. Som exempel kostade service vid 6000mil 12.500:-.
Min åsikt är att dieseln är både dyrare i inköp som service jämfört med en dito bensinare. Dieseln har dessutom sin kamkedjeproblematik på de årgångar du är intresserad av.

Jag antar att du har provat båda biltyperna då det skiljer en del på motorkaraktär;)
pe
11
pegeee
BMW E92 330D - M-sport
Kul att du just valt BMW! Välkommen.
Tycker att du ska välja 120D, du kommer inte bli besviken, mycket trevligt register.
Får helt enkelt en roligare bil om du väljer LCI 120d istället för en 120i.
Även chippning är ju en möjlighet.

Köpte mig precis en 330d e92 när jag sålde 325i 46an... Ångrar mig inte alls =)

Bara att skicka PM om du har några funderingar

/ Meister
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Kul val!

Jag instämmer med flera här - bland annat Lövet: Hade jag valt mellan en bensinfyra och en dieselfyra så hade jag valt dieselfyran med turbo.

Dieselfyran är i gångkultur ingen höjdare men det är inte en bensinfyra heller och dieseln får ju bilen att röra på sig ordentligt. Dessutom drar dieseln mindre och det är ju rätt trevligt. Jag har diesel i min cab som du ser, och jag kunde inte varit mer nöjd med den.

Att servicekostnaderna skulle vara "löjliga" håller jag inte med om. Det kanske de är jämfört med en Mazda 626 med 25 år och 35 000 mil på mätaren men i så fall är ju även en 120i lika löjlig i servicekostnader. Nu tillhör ju jag skaran bilförare som tycker att "Mazda eller BMW, vilken ska jag välja" inte är en fråga utan ett dåligt skämt.

Dessutom är det ju som så att BMW har en generell garantiaktion på N47 (dieselfyran) så det är bara att boka tid för kontroll och ev. byte av kamkedja och kamkedjesträckare. (På BMW:s bekostnad) Det är visst inte alla som omfattas av bytet men det är ju enkelt att kontrollera.

Dessutom har du ju möjlighet att chippa 120d:n hos BMW och får då ca 20 hkr till.

Däremot tror jag du skall ta dig en rejäl titt på försäkringspremierna på din drömbil för en BMW som ägs av en 19-åring har en osviklig förmåga att bli ohyggligt dyra i försäkring. Plocka en bil du kan tänka dig och jämför på t.ex. insplanet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.