|
|
|
|---|---|
|
Tjena har läst jätte mycket om bilarna men skulle gärna vilja veta om vanliga fel. Sen undrar jag om den 550/6 på blocket som är importerad och hur den står sig utrustningsmässigt. Jag tycker den är sjukt fin och har bra med utrustning men jag har inget att jämnföra med. Dock saknar den M-paket... hur vanligt är det egentligen? Någon som vet något mer om bilen? Länk: Länk | |
|
540i/550i Limo har inga generella fel. De fel som har hänt min numera sålda 550iA är att ett c-lås pajade (låsdelen, softclose fortsatte att fungera) och ett bakljus (i USA återkallades E60 för detta fel) i övrigt känner jag inte till att något ovanligt hänt den under sina 7år. Pappas 525xd-09 har varit helt utan fel. 545i har ju felet med vattenrören det var bland annat därför jag undvek den. Touring har diverse Touringbaserade fel som nivåreglering och panorama men de är få på LCI-bilar. Jag hade siktat in mig på 540i Limo, 550i Limo och 550iT LCI. Men det är svårt att vara för kräsen antalet byggda är lågt. Obs jag föredrar sedan som biltyp (speciellt på Audi/BMW/MB) och är färgad av det + att endast sedan går att få med elgardin. 64st 540i/6 Länk 61st 540i/6 LCI Länk 469st 545i/6 Länk 96st 550i/6 Länk 87st 550i/6 LCI Länk (43st har M-Sportpaket/Edition Sport) 155st 545iT/6 Länk 51st 550iT/6 Länk 46st 550iT/6 LCI Länk (27st har M-Sportpaket/Edition Sport) Utrustningen på den i Skåne är godkänd: Larm, taklucka, elgardin, automatisk avbländbara speglar, navi pro, xenonljus, komfortstolar, Head Up, blåtand är grundnivå för mig som jag helst inte går ifrån. Dessutom har den adaptiva kurvljus, aktiv styrning, sportchassi, kyla i framstolarna, 18" hjul, matt Shadowline (var säljaren har fått högglans Shadowline ifrån vet jag inte) och M-ratt som extra. Dock ligger flera som just nu är till salu i Tyskland över den. Värda att nämna är dessa (alla med mer mil) Min favorit är CG64076, det är den bäst utrustade 550i/6an (saknar Dynamic drive och soft close, det sist bör gå att eftermontera). Länk Priset ska ned under 15000 euro tycker jag helst under 14000 euro. Klar plus med CIC navin. CG64041 är också mycket trevlig, har precis som CG64076 Night Vision. Andra fördelar är nappaläder och vettigare miltal. Minus för avsaknad av värmesitsar (går att eftermontera) då den är såld ny i Spanien Länk Den här är läcker men bland annat Individual Audio (det har även CG64076) men firman som säljer är dålig Länk Om de insisterar att den rullat 20000mil ljuger dem. Den hade rullat över 26000mil när JB Lell sålde den i början på året för €9900, då hade den haft 2ägare. Det är CG64008. Jag ringde och mailade JB Lell vilka sålde den på dagen. Jag kontaktade även nuvarande säljare utan att nämna att jag visste att 20000mil var en lögn. Men de svarade inte på mitt mail som var för ca 2 månader sedan. Bland annat ville jag se en kopia på regbeviset då nuvarande firman påstår att den haft en ägare medan JB Lell sa två... Jämfört med dessa tre, framför allt de två första känns CG64036 lite tråkig och dyr. Det krävs att man går igång på miltalet vilket jag inte gör tillräckligt mycket. Den har varit till salu länge så det bör gå att få ned priset. Jag hade prutat på CG64076 i första hand och köpt CG64041 i andra hand. Jag vill dock inte köpa nu när det är 540i/6 E34 säsong. Men till hösten/vintern kan det mycket väl bli en 540i/6 eller 550i/6 E60. Vill du hålla nere kostnaderna kolla då på B619017 den enda Italiensålda 540i/6 E60 LCIn Länk har inte så mycket prylar men stämmer miltalet och det går att köpa den är det ett klart fynd. Det finns inte många E60/E61 V8 6vxl i Sverige. Så här ser det ut: 545i/6 E60: 20st varav 14st sv-sålda 545iT/6 E61: 7st alla sv-sålda 550i/6 E60: 12st varav 8st sv-sålda 550i/6 E60 LCI: 3st varav 1st sv-såld 550iT/6 E61: 5st varav 4st sv-sålda 550iT/6 E61 LCI: 2st varav 1st sv-såld Det kan ha kommit in någon eller några exemplar de två senaste åren som jag inte känner till. Generellt är utrustningen dålig på svensksålda 550i, den är bättre på svenska 545i där en Touring till och med har aktiv farthållare (går ej att få på manuella E60/E61 LCI). De båda svensksålda LCIbilarna är riktiga tomhylsor. Bland 550i/6 pre LCI E60 finns det en svensksåld utan xenonljus!! Vill du utöka möjligheterna att hitta bilar finns det många många fler 545i/6 och 550i/6 i Nordamerika. Önskar man Individual Audio måste man dock köpa en i Kanada då endast M5 gick att få med det i USA. Mvh Stephan |
|
|
Tillägg: CG64036 är intagen av nuvarande ägaren en 61årig man. Vilket är mycket positivt. Alltså ingen "målvakt" som tagit in den. Rekommenderar trots det att du gör utdrag från ISPA på BMW. Mvh Stephan |
|
| vill man ha en manuell kostar det ofta mer ibland hehe | |
|
Har du provkört både manuell och automat? Fundera på om du verkligen vill ha en manuell. Varje gång jag sätter mig i 540ia så reflekterar jag över hur skönt det är med automat. Visst lådan i M5an är guld värd när man kör inspirerat men när man kör lugnt så saknar man automaten. |
|
| Grymt bra info som alltid, Stephan! Uppskattas av mååånga! ;) | |
|
Basilika, tack! Jag har kört både 550iA och 550i/6 och kan säga att det är precis som med E34 540i. Manuell är mycket mycmer roligare. Jag hade tre skäl att sälja min extremt utrustade 550iA ( en av ca 10 mest utrustade överhuvudtaget) och de var: 1, jobbigt med fem bilar. 2, jobbigt med kostnader med fem bilar. 3, automatlådan. Hade den varit 6växlad hade jag prioriterat annorlunda och antingen stått ut med att ha fem bilar eller sålt någon annan. Jag irriterade mig på lådan nästan varje gång jag körde. Mest på att den växlade långsamt och väntade vid stillastående. Ingen direkt respons. Sedan växlade den ned i onödan. I backen upp till mig gick den ned på tvåan där 540i/6 e34 utan några som helst problem körs på trean. Nu är 550iA en riktigt riktigt bra bil trots lådan. Otroligt snabb ( som en M5 E39) mycket bekväm och vägsäker speciellt med alla tillval. Men efter ha fått köra Johan Nordkvists 550iT/6-06 i Mondstein och merinoläder var det klart så här är det meningen bilen ska vara. Tack vare kraften behöver man inte växla ofta. Alla är olika men för mig är det manuell som gäller för att jag ska bli 100 % nöjd. Trots det kan det mycket väl bli ännu en 550ia:). Mvh Stephan |
|
|
Stephan: Kan du länka till några prisvärda och bra utrustade manuella 545/550 touringar på mobile? Komfortstolar och xenon är krav, gärna kurvljus och Night vision också. Fanns det möjligtvis diffbroms som utrustning från BMW förresten? Mvh Robert |
|
| Stephan, angående statistiken ovan så borde det finnas en 545 e61 som inte är svensksåld. Den slutar på tre ettor i chassinumret | |
|
Nej nej ingen automat. Aldrig. 545/6 eller 550/6 är det jag är ute efter. Det fanns en för nån vecka sedan silvrig mpaket som hade gått 16000mil och var svensksåld den e borta nu. Den var jävligt fin utvändigt minns inte hur den såg ut inne. Men den här 550 i hbg är jag fortfarande intresserad av och kommer nog titta på den till helgen. Den har i princip allt det jag vill ha förutom fälgar (det kan man köpa ju),mpaket, aliminum istället för ädelträ och m-växelspak. Det positiva är att med en 550 som jag tänker ha läääänge känns det verkligen lönt att satsa på och bevara. Det är verkligen en speciell bil. Tack som fan stephan för ditt engagemang. Hoppades på att du skulle skriva när jag skapade tråden. Säger du att den är helt ok i utrustningen så är det så :). Ska ringa bmw angående historiken också. Import blir det nog inte för min del har varken tid eller kunskap om det :/ |
|
|
Klabe: Tack! Jag var alldeles för snabb och missade ett antal exemplar. Rätt siffror fram till slutet av 2012 + två 550iT/6 som är importerade senare ser ut som följer: 540i/6 E60 NB11: 3st varav 2st sv-sålda 545i/6 E60 NB31: 25st varav 17st sv-sålda 550i/6 E60 NB51: 12st varav 8st sv-sålda 550i/6 E60 LCI NW51: 3st varav 1st sv-såld 545iT/6 E61 NH31: 10st varav 6st sv-sålda, en sv-såld skrotad upptäckte jag nyss, den med aktiv farthållare Länk 550iT/6 E61 NH51: 5st varav 4st sv-sålda 550iT/6 E61 LCI PW51: 2st varav 1st sv-såld Förutom dessa finns det ett antal 545i och 550i SMG: 545i SMG E60: 5st, varav 1st sv-såld 550i SMG E60: 3st varav 2st sv-såld 545iT SMG E61: 2st varav 1st sv-såld 550iT SMG E61: 1st, importerad av Med känsla här på forumet. SMG fanns aldrig till 540i och 550i LCI. Ett stort tack till Masten som gett mig uppgifterna på vilka som finns i Sverige! repas12: Var den du såg Titansilber kan det bara vara en, den har xenon, hifi pro, M-paket och läder (saknar alltså PDC). Var den i stället Silbergrau saknas även xenon och Hifi pro, men värmesitsar bak finns. CG64036 är i mitt tycke ett mycket mycket bättre val. Den har en utrustningsnivå jag står ut med. De båda ovan hade jag blivit irriterad på. rob_t_j_72: Det finns tre stycken 545iT/6 E61 och inte en enda 550iT/6 E61 på mobile Länk på autoscout24 finns ytterligare fyra 545iT/6 och inte en enda 550iT/6 Länk Det fanns en Platingrau/Nasca Schwarz 550iT/6 LCI för några månader sedan för 13299euro och med 24200mil som hade passat, men den är borta. Night Vision kom när 550i kom. Diffspärr fanns som tillval på 550iAT/Alpina B5 LCI men ingen direkt från BMW. Finns eftermarknad för rätt mycket slantar. Om jag varit du hade jag kollat de som finns i Sverige i stället. En 550iT/6-07 har night vision, M-paket, komfortstolar, navi pro, head up och nappaläder Länk priset och miltalet är ifrån sep-2010, 14489mil hade den rullat i december-2014. Nuvarande ägaren har haft den i 4½år kanske kan vara något att fråga om? Mvh Stephan |
|
|
Ja men vad bra för om den inte hade pdc eller om det var den andra utan xenon kan de dra åt helvete haha. Tittade på en sån riktigt tomhylsa lund innan när jag köpte min f10 520d ... den hade Heller ingen pdc och ett grovt överpris ... blev chockad och tänkte att den här kommer aldrig säljas. Nu har jag sett den rulla 2 gånger. Ända tillvalen den hade var sportsyolae och xenon ... jösses. Jag är ajukt taggad men känner att jag måste lugna mig. Tur man har er här på autopower!! Förresten så såg jag en Anna grå tror jag den var 545 i uppsala i samband med den andra. Den hade rullat 20000 nånting och var också svensksåld den försvann också känner du till den? |
|
| Kan flika in att min 550i/6 är den bästa bil jag hittils haft! Visst, det har funnits vissa saker med andra bilar som kanske varit bättre, go-cartkänslan i M3an och råheten i M5an tex. Men som allrounder är denna bil fantastisk. Och inte haft ett enda próblem med bilen sen jag köpte den. | |
|
repas12: Här är en tråd om den. Köpt av en 66år man i Enköping för ett par veckor sedan. Länk Mvh Stephan |
|
| Lite uppdatering hade lite strul med privat livet så jag fick avvakta med bilköer. Och just när allt löst sig så såldes 550n som jag bestämt mig att köpa. Eftersom 545 strular rätt mycket och ingen 550/6 synts till tills tillsåvar tillsåvarjag tillsåvarjaginne tillsåvarjaginnepå manuell m3 e92 men med lite eftertanke så kommer kommersen kommerdetspräcks kommer det spräcks budgeten rejält plus att dem dras med rätt mycket problem. Därför är jag på jakt efter en 550/6 lci igen så om någon vill sälja som hojta! Är skit förbannad att den såldes för den hade det mesta mestajag mestajagvar ute efter !!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.