|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har hittat ett fint exemplar utan rost men omlackad för minst 10 år sen. Har läst begagnatguiden och kollat det mesta på bilen utifrån den. Det enda jag inte hittar något om är om det finns några problem med automatlådorna på E30. Det verkade inte vara något problem med den här utan den växlade mjukt och fint. Jag är mest fundersam på om man kan råka ut för stora kostnader i framtiden. Hade gärna haft manuell låda men den här bilen var så fin i övrigt så jag tror det är svårt att hitta en manuell i samma skick. Tar tacksamt emot andra tips som inte står i köpguiden. | |
| Bilen är sänkt 40/40 med delar från Schmiedmann. Vad tror ni om det? Kändes ok att köra men är inte mycket för så mycket sänkning. Kansk 20 hade räckt. Påverlar det priset negativt? Tänker på att hårdare fjädring påfrestar karossen en del specielt på en cab. | |
|
Hej! Hur mycket kan/vill du göra själv. E30 modellen är över 25 år gammal och allt kan gå sönder. Det som jag skulle kolla mest är rost. Kolla alla bärande delar noga. Att laga rost på korossen är svårt att göra billigt själv så det blir bra. Att laga bärande delar är svårare. En välvårdad fungerande E30 cab stiger sannolikt i värde framöver. Ägandekostnaden hamnar på reparationer och underhåll. E |
|
|
Hittar ingen rost på den, ser väldigt fin ut under också. Lyfte på instegslisterna, bagagerumsmatta mm. Men det ser fint ut. Vit bil så rosten borde ju synas tydligt. Syntes på skarv runt dörröppningarna att den var omlackad. Lite färg på rutlisten också. Lyfte så gått det gick runt lister men såg inga rostbubbler eller antydningar till rost. Lacken hade runnit lite i underkant på ena framskärmen. Bilen har stått avställd sen 2004-2011 då han köpte den. Då byttes alla vätskor och filter. |
|
|
Har kollat med transportstyrelsen nu. Bilen har varit avställd varje vinter. Var även avställd från 2007-2011 och hela 2012. Har gått c:a 100mil sen 2012! Vet inte om man ska misstänka nån skruvning av mätaren?(Den har endast gått 10200mil) Men skicket och frånvaron av rost tyder ju på att de är väldigt lite körd. |
|
|
Är det original M tech 1 på den? Skulle inte stötfångaren ha varit kromad i så fall? Länk Vad tycker ni om priset 55000kr |
|
|
Hej! På bilderna ser bilen bra ut. Verkar säljaren ärlig? Ring förra ägaren och kolla lite. Om allt stämmer och bilen fungerar bra tycker jag inte att 55 tkr är ett överpris. Men reparationskostnaderna kan bli höga ändå. Å andra sidan så tror jag att man med lite tålamod kan få tillbaka pengarna för bilen om några år förutsatt att man håller den i skick. E |
|
|
Har precis hittat numret till förrförra ägaren som hade den från 2002-2010. En bilfirma hade den däremellan. Ska kontakta dem också. Förhoppningsvis vet någon av dem varför den är omlackad. Drar automaten ner priset? I en täckt E30 hade i alla fall jag inte ens övervägt en automat. Såg två fina 325 cabbar i höstas som låg runt 50-60tkr och blev sålda snabbt. Dock gav de lite bättre intryck framförallt gällande service och historik samt att de var manuell låda på dem. Förstår givetvis att det kan bli en del kostnader att äga den. Men förhoppningsvis kan man fixa en hel del själv, mest automatlådan som känns som att den kan bli en stor kostnad om det händer nåt. Vet inte hur lätt det är att hitta en fungerande begagnad. Men den dagen kanske man ska fundera på att konvertera till en manuell även om det inte verkar helt enkelt. Viktigast för mig är ändå en så rostfri bil som möjligt. |
|
|
Hej! För mig drar automat ner priset. En manuell låda funkar i princip hur länge som hälst bara den inte går torr och körs normalt. En automat läggervav förr eller senare och det fixar inte jag själv i alla fall... Sen är det svårt att hitta en fin 325 E30 cab idag till bra pris. Att hitta en med perfekt spec för 50 tkr är svårt. Utbudet är inte jättestort. E |
|
|
Hej! För mig drar automat ner priset. En manuell låda funkar i princip hur länge som hälst bara den inte går torr och körs normalt. En automat läggervav förr eller senare och det fixar inte jag själv i alla fall... Sen är det svårt att hitta en fin 325 E30 cab idag till bra pris. Att hitta en med perfekt spec för 50 tkr är svårt. Utbudet är inte jättestort. E |
|
|
Ja, nånting måste man nästan alltid kompromissa med. Men rost försöker jag undvika. I värsta fall får man väl byta låda, den dagen den sorgen. Kanske konvertera till manuell. |
|
|
Här en under 50 pix, perfekt spec., vad vet jag, men ta bort ögonlocken, sätt dit rätt skärmblinkers och lacka underdelen på sidorna och front-underdelen i svart så har du på förhand en i original-look i varje fall. Skicket kan jag inte uttala mig om, men den ser bra ut. Just denna har dessutom servostyrning och 25% diff.spärr på bakaxeln som extra från fabrik! Servo kom först 09/87 som std. M3 E30, the real one... Sport Evolution, the ultimate one! |
|
|
Har du provat en köpesannons? Taskig omlack känns ju som en liten varningsklocka....tror även att automat på denna typ av bil sänker attraktionskraften rejält. Tror att om du tänker köpa en E30 cab för 50+ borde ju finnas en del att välja på, eller har marknaden förändrats så mycket? Hursomhelst....det är väldigt trevliga bilar så lycka till! |
|
|
Länken till den jag omnämner kommer här, glömde infoga den: Länk M3 E30, the real one... Sport Evolution, the ultimate one! |
|
|
Den röda såg fin ut, såg den också. känns som den kan vara omlackad också? Tyvärr är den lite långt bort. Har fått tag på tidigare ägare på den vita. Den första var en svensk som bodde/jobbade i Schweiz och tog med sig den hem till Sverige. Sufletten bytt på BMW. Endast sommarkörd. Fullservad. Milen stämmer. Pratade med andra ägaren och han hade varit mycket nöjd med bilen. |
|
| Historiken på den vita låter ok/rätt, vad är det du tvekar på? Om det enbart är p.g.a att det är automat så har du en premie i att det är ett bra pris, om du nu en gång i tiden framöver ångrar dig och vill byta till manuell alt. fixa en ny/bättre beg. automatlåda. E30 cab. som inkl. hardtop växer inte på träd precis och knappast till det miltalet. | |
|
Tvekar faktiskt inte så mycket. Har ju fått reda på det som behövs nu. La faktiskt ett bud på den så vi får se. Han lät inte helt omöjlig och skulle återkomma. |
|
|
Kom ihåg att kolla kamremmen, 4 års bytesintervall. Haveri = trist. Lycka till! Mats |
|
| Tack för tipset! Ska vara bytt vid 8000mil men vet inte när. är ju säkert mer än fyra år sen. Hade tänkt att byta den snarast. Är det lätt att ta av kamremskåpan för att kolla remmen innan man kör hem den? | |
|
Hej, Du ser nog inget på remmen skulle jag tro. Av med motorhuv och ut med kylare, då går det rätt lätt att byta, byt även spännrulle om du ej vet om den är bytt. Har bytt ett antal gånger själv, inga problem. //Mats |
|
| Bilen hade rullat 8215 mil vid första besiktningen i sverige vilket va 2000-08-25. Så bilen har rullat 2000 mil i sverige. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.