AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.263

E61 Importerad bil som fått fel modellbeteckning? vad göra?

En kompis till mig hjälpte mig för något år sedan att importera en -08 520D. När allt var fixat så stod det att jag var ägare till en BMW 560L, detta står det även på ett av de tyska papperena (Hauptuntersuchung)

Så här står det:

Typ und Ausfuhrung 560L (AJD)

Jag vet inte om det är bilprovningen som har inregistrerat bilen fel eller ej men problemet med detta är att försäkringsbolagen klassar bilen som något helt annat än en 520D, vilket ger löjligt höga premier.

Alla ni som har importerat 520D har ni också råkat ut för detta?
Någon som vet om man kan lösa detta på något sätt? Överklaga?
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Länk
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
5serieE60Limousine, ska det läsas. Det står så på alla.

Under "handelsbeteckning" brukar 520d stå

-------
//Lövet
Det där är fullt normalt. Så ser det ut på pappas svensksålda E60-09

Fabrikat: BMW 525XD SEDAN
Typ: 560X
Handelsbeteckning: BMW 525XD SEDAN

På E65:or står det 765 och på E90 står det 390.

Men visst kan du kontakta transportstyrelsen och se om de lagt in den fel på andra sett. Ta gärna med några andra 520d (både svensksålda och import) som jämförelse.

Tyvärr är det mycket vanligt att bilar hamnar fel eller heter fel. En av mina E34:or är enligt försäkringsbolagen klassad som E39 vilket ibland har gett bättre och ibland sämre premier. Nu spelar det dock ingen roll längre. Tiden med vanlig försäkring är slut.

Som ett annat exempel finns det bilar av märket BWM i sverige. Andra gånger har till och med chassinumret blivit fel. Kunna läsa är tydligen inget krav...

Mvh Stephan
andreas_lofgren: Så L står för limousine, men det är väl bara sedan bilar som är limousiner eller? Jag har en E61 (kombi).

Stephan:
Så här står det på min:

Fabrikat: BMW 560L
Typ: 560L
Handelsbeteckning: 5 ER REIHE/ 520D

Hade också varit intressant att veta varför tyskarna skriver 560 på alla, oavsett vilken 5:serie det är. 5 är ju givetvis uppenbart vad den står för men 6 och 0
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.