AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.912

Var kommer däcket ifrån?

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Nummer 7/2015 av (tyska) ams testade 225/50x17 och som vanligt (nästan) så vann Conti SC5.

Med det som jag tyckte var kul var att även tillverkningsland stod med, och däcken kommer inte alls därifrån man skulle kunna tro att de skulle komma ifrån. Visst, det tillverkas däck lite varstans ... men ändå!

Listan i placeringsordning med tillverkningsland
Continental SC5 - Frankrike
Dunlop Sport BluResponse - Tyskland
Hankook Ventus V12 - Italien
Goodyear Efficient Grip - Tyskland
Uniroyal Rainsport 3 - Japan
Nokian Z-line - Ungern
Pirelli P7- Tyskland
Bridgestone Turanza T001 - Ukraina
Kumho Ecsta LE Sport - Polen (bedömdes som ej rekommenderbart!)

----
BMW CS/SC #6212
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Kollegan köpte nya Michelin till sin Mercedes SL och till hans stora glädje så var de tillverkade i Tyskland...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mina Conti SPC3, är tillverkade i Rumänien...

Har haft Pirelli P7 som varit tillverkade i Tyskland, samt Michelin som också varit tillverkade där.
Samt faktiskt en Michelin-uppsättning som varit tillverkade i Frankrike!
Har också kört på en uppsättning Pirelli P6000 som var tillverkade i Italien.

GY UG Arctic Ice till Hyndan, är tillverkade i Tyskland, likaså Gislaved NF-däcken som är vinterdäck på BMW:n.

De enda däcken jag har nu, "som kommer därifrån de skall" är Kumho-däcken som är sommardäck på Hyndan - de är tillverkade i Korea! ;)

Michelin-vinterdäcken som jag hade på en Toyota var gjorda i Ryssland.

Nokian-NRVi, RSi, Hakka4, 5, och 7 var gjorda i Finland. Fick med en uppsättning slitna däck på lösa fälgar till en bil (Nokian) Nordman 5 - de var gjorda i Ryssland, men byttes ut direkt.

Cooperdäcken som åkte av nu i vår, var gjorda i USA (enligt vad jag läst är många Cooper-däck gjorda i Asien/Kina nu).

De flesta stora tillverkarna har fabriker över hela världen och det finns som sagt ingen koppling till att ett visst märke måste vara gjort i ett visst land.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Köpte just Barum Bravuris 2 till BMW:n från däckonline; tillverkade 2013 i Frankrike.
Min gamla Cittra rullade också på Bravuris 2 årgång 2013; made in EU. :-)
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Jag köpte hem ett par Nokian Z G2 från Däckonline för något år sedan, Made in Japan :O

Lika med 14" Nokian i3 åt exets VW Polo, Made in Indonesia.
Mina gamla bakdäck (Michelin PS3) så var ett tillverkat i Brasilien och det andra i Ungern.. Tror förra ägaren köpte av däckonline

Mvh
Bruno, Uppsala
Länk
Det var rätt mycket snack för några år sedan om Asien vs EU tillverkade GY däck. Trots identiska mönster så hade de olika egenskaper pga annorlunda gummiblandning. Vid temperaturer på 5-15+grader var EU däcket betydligt bättre enligt tester. Då asiendäcken var betydligt billigare i inköp var det många handlare som hade rejäla avanser på dessa...

Vet inte hur det är numera men globaliseringen har väl gjort att EU anpassade däck tillverkas där produktionskostnaderna är rimliga...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eu-anpassade däck är E-märkta, så det är ju rätt lätt att kolla på däcksidan.

Tror inte att man får sälja däck som inte är E-märkta inom EU...

Jo, jag kommer ihåg ett test (tror det var Teknikens Värld) där man jämförde GY Eagle F1 (kommer inte ihåg vilken generation), och det skiljde en del MEN inte så mycket som många ville göra gällande - har för mig att de asientillverade däcken bedömdes som "prisvärda".

Mvh
Johan B

Jag skulle aldrig köpa däck som är tillverkade Rumänien. Det säger sig självt att däck från Rumänien inte är något att ha.

Mina General är tillverkade i kvalitetslandet Tyskland, General är Continentals budgetmärke som borgar för mycket hög kvalitet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, premiumdäck från Rumänien eller budgetdäck från Tyskland....jag vet vad jag skulle välja i alla fall!

Skulle man enbart utgå från var saker är gjorda hade man väl inte vågat köpa mycket - kanske skulle det då bara bli svensk potatis för alla pengar man har... ;)

Nu satt dessa däck på bilen när den köptes begagnad så jag har inte varit aktivt delaktig i valet/inköpet av däck. Men såhär långt har dessa däck fungerat ypperligt och lär göra det i ett bra tag då de har ca 6 mm mönsterdjup kvar...

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jösses, att tillverkningsland skulle styra kvaliteten...
Då har man inte hängt med mycket i utvecklingen.

-------
//Lövet
Johan B: Jag skojade bara
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Henke Lexus, jag förstod det, därav min "smiley"...!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.