AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.620

AGM Batteri eller inte? Var köper ni baterrier? 520d, Årsm2011

BMWlove
Hej,
Batteriet på min "kvalitetsbil" 520d, årsmodell 2011 ha gjort sitt, verkar så.
Måste jag yta till ett AGM batteri så som originalet är eller duger det med ett ICKE AGM batteri?
Något bra tips någon? - batteriet är 12V, 90Ah, 900A
Kan man "koda in" ett icke AGM batteri? Ja, nu mera måste vi t.o.m. "koda in" sådana enkla grejer om at byta ett batteri, bara för att biltillverkarna ska få ännu mer pengar:-(
Var köper ni era batterier gott folk? Originalet är så löjligt dyrt = 3000- plus omkodning på det!
Hur lång tid får jag köra med "byt batteri" varningen.? Bilen startar och allting fungerar som det ska!

Tack på förhand

Do you BMW?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Batteriexpressen. Kodar själv.
Agm är att föredra med hänsyn till placering och laddspänning.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
kolla måtten
köp sen ett batteri med så många Ah som du kan
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Biltema ;)

Dom har AGM batterier för rätt kurs och lämnar dessutom unika 4 års garanti. Så om dit original varit från Biltema hade du fått ett nytt. BMW hade iaf tidigare bara ett års garanti på sin batterier, tror ingen annan lämnar några fyra år.

När det närmare sig fyra år kan man sågott som alltid få det bytt mot ett nytt om man åker in med det och klagar. Dom gör en diagnos och ett fyra år gammalt batteri failar sannolikt.

Har ett i min 530d E39 med dieselvärmare där det lever ett hårt liv. När jag köpte det satt ett nytt BMW batteri i, fick byta det efter 2år. Sen har jag kört biltema icke AGM och dom pallar också med två vintrar, när är det 3:e vintern med Biltema AGM och det går som tåget. När jag kom in med mitt andra defekta vanliga Biltema batteri uppgraderade dom mig till AGM utan kostnad med förlängd garanti. Så jag har för mina 1000:- jag betalade runt 2008 fått 2st vanliga batterier och ett AGM batteri med ett års garanti kvar idag =)

Måste bytas i min 525d E61 innan nästa vinter och det blir såklart Biltema ;)
Sa
440
Saij
X3 -12
>Ubbe_530d

En sanning formidabel garanti du åtnjutit :-) - normalt är ju att garantin gäller "original garantitid ut" m.a.o. får du något som har ett års garanti utbytt efter 11 månader har du endast en månad garanti kvar (på nya objektet - = totalt 12 mån "garanti") - bara att gratulera!!

Och - JA - jag kör också med Biltema AGM i vår gamle E39 530d (som iofs måste stödladdas då och då - navin och stolsminne brukar "klaga" annars - trots 30 km enkelresa för hustruns jobbpendling - men som sagt batterierna lever ett hårt liv i dessa bilar :-().
Med vänlig hälsning/Saij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.